כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מה עומד מאחורי הכותרות?

העורך שחשב מחוץ לקופסא והשינוי במגזין ה'בחצרות'

הניתוח השבועי על החלטות העורכים במגזינים החרדיים. המנצח של השבוע, ההפתעה ב'בקהילה', השגרה ב'משפחה, הנועזות של 'הדרך', ההתחדשות ב'העולם החרדי', הפרסומות במגזין האמריקאי 'הונדערט', השילוב המדהים ב'די וואך' ועוד...

העורך שחשב מחוץ לקופסא והשינוי במגזין ה'בחצרות'
ביקורת שערי השבועונים צילום: עיבוד 'בחדרי חרדים'

לתומי חשבתי כי לעורכים לא תהיה דרך איך להפתיע השבוע עם שער מבריק; הרי כעת בין הזמנים והשבוע הלך לעולמו גדול רבני חב"ד - אז ההחלטות צפויות לחלוטין. אך התברר כי 'בקהילה', ובעיקר 'הדרך' - דווקא כן הצליחו להפתיע. בסופו של דבר, ההתלבטויות הוכרעו כשראיתי את שער 'הדרך' ואת המוסף המיוחד שצורף לחבילה.

נתחיל עם 'בקהילה'. כבר מספר פעמים שנכתב באכסניה הזאת כי אחת הסיבות מדוע 'בקהילה' משתרך לאחור מ'משפחה' - היא השמטת שמות הסופרים מתחת לכותרות שמופיעות בשער. השבוע, לא רק שציינו את שמות הכתבים, אלא גם עשו זאת בצורה מעניינת ומושכת: "יצחק פלדמן פגש את גיבורי הרוח", או "יאיר וינשטוק משרטט קווים לדמותו". מבריק וחכם גם יחד.

אפשר לנחש כי במערכת התלבטו לגבי הכותרת הראשית; מצד אחד, הרי נהוג למרוח על השער כולו תמונה ענקית של גדול ישראל שהלך לעולמו במהלך השבוע. מאידך, לא מדובר במנהיג רשמי, ולא רק, אלא גם נמצאים בעיצומה של תקופת 'בין הזמנים', כשקהל הקוראים מחפש משהו קליל ועליז. ההחלטה הסופית לפניכם:

עיתון 'משפחה' הגיע עם שער לגמרי צפוי. זאת, כאשר גדולי הסופרים ב'משפחה' משתייכים לחסידות חב"ד, בנוסף לעובדה כי העיתון הנהיג את הנצחת זכרם של גדולי ישראל שנפטרו. באופן אישי, התחברתי לשער, המאוד ערכי - אבל השאלה היא אם המוסריות לא תפגע באתגר הרייטינג.

מלבד השער הקריאייטיבי של 'הדרך', שהעורך שלו חשב מחוץ לקופסא ובחר להציג בפרונט דווקא את הנושאים שאף אחד לא ציפה אליהם - המוסף 'שובר גלים' מזכיר את מוספי החג של המגזינים המובילים האחרים. ומדובר בעצם ב'חידוש' גדול; עד כה ידעו העורכים כי החגים מהווים סיבה מספיק טובה להרחיב את החבילה - אך 'בין הזמנים'? הרי מדובר ב'דברים בטלים'. מסתבר אבל כי העורך מתמצא היטב בנבכי הרייטינג, וכי עם שקלול הנתונים הרלוונטיים לקח החלטה מושכלת ושבר שגרה.

גם 'העולם החרדי' התחדש השבוע. השער שמורכב מ-7 חצרות נפרדות, ולא תמונה מרכזית אחת כבכל שבוע - עורר שיח גדול בקרב "צרכני הבחצרות", שבירכו על השינוי. כך, באבחת החלטה אחת, המגזין גייס לשורותיו את הצרכנים מסאטמר, בעלזא, סקווירא, ויז'ניץ, צאנז, תולדות אברהם יצחק ואפילו את הליטאים. קנאים ולא קנאים; ארה"ב יחד עם ארה"ק; ליטאים לצד חסידים; עצב ואבלות עם חופש וטבע. יפה ומדהים.

כשהבטתי על השער של 'די וואך' לא ידעתי להחליט האם מדובר בעורך מומחה או בצלם מוכשר ואולי בכלל בעם מיוחד שמתאבל כנדרש או ייתכן אפילו שמדובר בגבאי בית כנסת מסור שפיזר נרות בצורה פלאית - אבל המוצר שיצא הינו מעבר למושלם.

האורח החדש כאן בטור השבועי, הוא מגזין הילדים המוביל בעולם החרדי, שיו"ל בארה"ב ומופץ בעשרות אלפי עותקים ברחבי ניו יורק, קנדה, בריטניה, בלגיה ובקהילות יהודיות נוספות בחו"ל. אמר פעם מי שאמר: "לא יודע מי החליט שזה מגזין לילדים, כי ההורים להוטים עליו יותר מאשר הצעירים". מלבד האיורים הייחודיים והתוכן העשיר - עורכי המגזין מקפידים לא להכניס עמודי פרסום למגזין. משהו שאולי כדאי לישראלים ללמוד מהם.

השער של 'הציבור החרדי' מבליט גם הוא את אבלו של העם היהודי כאשר ברקע מופיעה התמונה עם מאות בחורי הישיבות של בעלזא אשר מגיעים מדי שנה לכותל המערבי במוצאי תשעה באב, ומקיימים את ה'פאברענג' החסידי המסורתי שסוחף אליו את אלפי המתפללים במקום. תמונה מיוחדת נוספת היא אמירת הקינות המשותפת של בני משפחת ויז'ניץ בעיריית הנופש חלדודנא שבבריטניה.

תמונת השער של 'א בליק' מייצרת תחושת אבלות שמהולה בתקווה, אבל השער די צפוי ושגרתי.

אחרי הרעש שמגזין 'במה' גרם עם פרסום התמונה הנדירה מהגראי"ל שטיינמן זצ"ל יושב על אבן במהלך צום תשעה באב - השבוע בחרו במגזין להבליט את אווירת הנופש, אבל כמובן זכרו לתקוף את ה"חילונים האנרכיסטים".

שער נקי ואיכותי במגזין של חסידות סאטמר. התמונות המיוחדות של הרבי, כשהוא מוקף בבחורים, הן המשך לשיחת היום במגזר החסידי על תלמידי הישיבה המובחרים שעולים לרבי במעון הנופש כדי לענות על הקושיה שהאדמו"ר השאיר לבחורים בטרם יציאתו למנוחה בניו המפשייר.

נשגנכש

ביקורת עיתונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד