כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
'אל תהרגו אותנו'

רפורמת ליברמן: מחאת החקלאים יוצאת לדרך

שר האוצר אביגדור ליברמן מנסה לקדם רפורמה חדשה ביבוא פירות, ירקות וביצים, במטרה להפחית את יוקר המחיה ומצד שני להבטיח את שגשוג ענף החקלאות בארץ | החקלאים זועמים ומתכוננים לצאת למאבק ציבורי רחב 

רפורמת ליברמן: מחאת החקלאים יוצאת לדרך
חנות ירקות צילום: unsplash

חקלאי ישראל יוצאים נגד הרפורמה בחקלאות ששר האוצר, אביגדור ליברמן, מתכוון לקדם, ובכוונתם לצאת למאבק ציבורי רחב תחת הכותרת 'אל תהרגו אותנו'.

"72 שקלים לחודש, זה הסכום שהרפורמה תחסוך לכל משפחה. על זה הורגים את החקלאות", אומר בזעם פיני סריזדה, מגדל עגבניות ממושב פעמי תש"ז בצפון הנגב. "יש המון אגרות ומיסים הזויים שהמדינה מטילה. אם רוצים להילחם ביוקר המחייה – שיורידו אותם.

"אנשים צריכים להבין מה קורה. במצב של היום, מה שליברמן עושה לא בא לעזור לאף אחד. הוא בא לחסוך 870 שקלים למשפחה בשנה. על מה, על החקלאים שמאכילים את המדינה. אם יהיה ירי על הנמלים, ישביתו את הנמלים, מאיפה ליברמן יביא ירקות ופירות? יש פה כלכלה שלמה של עובדי שינוע, אריזה, פלסטיק ושיווק שתלויים בחקלאות. כל זה ייעלם בגלל 870 השקלים בשנה למשפחה. אף אחד לא רואה את התמונה הגדולה", אומר סריזדה.

"לכו לרשתות, ותראו בכמה הם קונים את העגבניות ובכמה הם מוכרים. הרשתות קונות בשלושה שקלים לקילו, ומוכרות בשישה ואפילו בעשרה לקילו, ואחר כך באים ואומרים עליי שאני אחראי על יוקר המחיה. אני רק מנסה לשרוד", מוסיף סריזדה. "למה אף אחד לא בא בטענות ל'תנובה' שמוכרת מגנום ב-12 שקלים, או לסופר שמוכר בקבוק קולה בעשרה שקלים? למה אף אחד לא מדבר על מחירי הלחם, נייר הטואלט או הטונה? מדברים רק על הירקות".

שמעון ביטון, חקלאי למעלה מ-30 שנה ומגדל תרנגולות ממושב אביבים בגבול לבנון, כואב את הניסיון לתייג את החקלאים כאויבי הציבור: "הייתה השנה עלייה חדה של מחירי התבואות בעולם, אנחנו סופגים את זה ולא אומרים כלום. בסוף מציירים אותנו כאויבי העם, כך פורסם הבוקר בעיתון 'הדרך'.

"ביצה יוצאת ממני ב-45 אגורות, אחרי שאני שילמתי את עלויות הגידול שלה, ומוכרים אותה בשקל", טוען ביטון. "אני עובד בשמש ומפרנס מעגל שני ושלישי של תעסוקה. כל מה שאני רוצה זה לחיות ולפרנס את משפחתי, ובסוף את המוצר שאני מוכר בחמישה שקלים הרשתות מוכרות בעשרים שקלים. הרשתות האלה רק הולכות ומתעצמות וגדלות. הן קונות עכשיו חברות תעופה וכולם שותקים. אבל החקלאי שעובד הכי קשה הוא האויב?" הוא מוסיף: "קשה לעבוד עם הרשתות בארץ. יש להן קרטל, הן מתאמות מחירים. החקלאים, בעיקר מהפריפריה, לא מסוגלים לעבוד מולן. אתה מביא סחורה איכותית והן אומרות שהיא באיכות נמוכה, ונותנות מחיר זול יותר. ולך תחזיר את הסחורה חזרה לנגב או לצפון, היא תיהרס.

כל המשחק מולן הוא לא הוגן. הן האחראיות העיקריות ליוקר המחיה", ומוסיף פתרון ממדינה אחרת: "בצרפת אסור לשים מוצר על המדף בלי להגיד בכמה רשת השיווק קנתה אותו. אפשר להביא את החוק הזה אלינו". "התכנית היא גזר דין מוות לחקלאות בישראל ולמושבים בגבול הצפון. ליבי עם כל החקלאים במדינת ישראל, בסוף כולנו נשלם את המחיר", זועק ביטון. "אנחנו מייצרים ביצים בגבול הצפון עם כל הקשיים, וגם עם כל האירועים הביטחוניים".

חקלאות ישראלית מאבקים ציבוריים רפורמה אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד