י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
משבר חוק השואה

לפיד יסכסך? ישראל שוקלת לבטל את הצהרת נתניהו

ישראל שוקלת לבטל את הצהרת מנהיגי ישראל ופולין מ-2018 על סיום המשבר ביניהן, בעניין 'חוק השואה' אשר אמור להגביל את תביעות ניצולי השואה. ישראל מתואמת עם ארה"ב בעניין

לפיד יסכסך? ישראל שוקלת לבטל את הצהרת נתניהו
בנימין נתניהו צילום: באדיבות המצלם

ישראל שוקלת לבטל את ההצהרה המשותפת של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו וראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי מיוני 2018 לסיום המשבר סביב "חוק השואה", ולפיה ישראל קיבלה אז את הנרטיב הפולני בשואה בתמורה להסרת הסעיפים הפליליים מ'חוק השואה'. כך דיווח הערב (ראשון) איתמר אייכנר ב-ynet.

על פי הדיווח, בו צוטט גורם מדיני בירושלים, זאת אחת האפשרויות שעומדות על הפרק מבחינת ישראל, אם חוק השבת הרכוש הפולני אשר מגביל את תביעות ניצולי השואה יתקבל סופית ויאושר בבית התחתון של הפרלמנט הפולני וייחתם על ידי נשיא פולין אנדז'יי דודה.

שר החוץ יאיר לפיד הצהיר ביום שישי האחרון, בתגובה לקידום החוק שמונע תביעות של רכוש יהודי: "החקיקה תפגע בצורה קשה ביחסינו עם פולין. פולין יודעת היטב מהו הדבר הנכון והראוי לעשותו. ישראל עוקבת בדאגה רבה אחר התקדמות הליך החקיקה בפולין בעניין זכויות השבת רכוש שנגזל מקורבנות השואה".

לדברי לפיד, "כל שלב בהתקדמות הזו הוא התפתחות חמורה בעינינו. לא נרפה בעמידה העיקשת על כבודם של קורבנות השואה, שימור זכרם וזכויותיהם. החקיקה תפגע בצורה קשה ביחסינו עם פולין. אני שב ואומר כי פולין יודעת היטב מהו הדבר הנכון והראוי שיש לעשותו".

יצוין כי לפיד, וכך גם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, הם בנים לניצולי שואה. שניהם רואים את הסוגיה במבט דומה וישראל מתואמת לחלוטין עם ארה"ב, שרואה גם היא בחומרה את החלת החוק.

פולין בנימין נתניהו חוק השואה הפולני יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד