י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
תוהו ובוהו

תוניסיה: הנשיא הדיח את הממשלה והסיר מחבריה את החסינות

הפיכה פוליטית בתוניסיה: נשיא תוניסיה קייס סעיד הדיח את ראש הממשלה המכהן והשעה את פעילות הפרלמנט זאת על רקע ההפגנות במדינה

תוניסיה: הנשיא הדיח את הממשלה והסיר מחבריה את החסינות
נשיא תוניסיה קאיס סעיד צילום: באדיבות המצלם

נשיא תוניסיה קייס סעיד הדיח את ראש הממשלה המכהן הישאם משישי, שנה לאחר שמונה לתפקיד והשעה את פעילות הפרלמנט על רקע ההפגנות במדינה. הנשיא התוניסאי גם הודיע כי הוא מסיר את החסינות מעל חברי הפרלמנט שבראשו יושב איש מפלגת הנהדה האסלאמיסטית.

במפלגת הנהדה האסלאמיסטית בטוניסיה אומרים כי מדובר בהפיכה שעשה הנשיא נגד מוסדות המדינה לאחר שפיטר את הממשלה והסיר מחבריה חסינות, הוא אמר ביום ראשון כי ייקח על עצמו את הסמכות המבצעת במדינה לאחר שפיטר את ראש הממשלה.

ההסלמה הפוליטית הגיעה לאחר שאלפי תוניסאים יצאו לרחוב ביום ראשון בהפגנות נגד הממשלה שהפכו לאלימות. לאחר שהודיע ​​על פיטוריו של ראש הממשלה, אמר הנשיא כי הוא ישתלט על הכוח הביצועי בעזרת ממשלה בראשותו של מישהו שאותו הוא עצמו ימנה.

הנשיא הודיע ​​גם על הקפאת פעילות הפרלמנט התוניסאי למשך 30 יום והשעיית חסינותם של כל החברים בה. עם זאת, לטענתו של סעיד, המהלך שלו מותר במקרה של "סכנה קרובה" על פי סעיף 80 בחוקת המדינה.

"החוקה אינה מאפשרת את פירוק הפרלמנט, אך היא מאפשרת להשעות את עבודתה", אמר סעיד.

המהלך הגיע ביום ראשון, לאחר שאלפי מפגינים ברחבי תוניסיה התנגדו להגבלות של נגיף הקורונה, ויצאו להפגין נגד מפלגת השלטון וראש הממשלה. המונים צעקו לעבר ראש הממשלה: "צא החוצה!" וקראו לפירוק הפרלמנט.

המשטרה עצרה כמה מפגינים וירתה גז מדמיע לעבר הקהל שיידה אבנים, כך לפי סוכנות הידיעות AFP.

לפני הפיטורין, קדם לכך כאוס גדול במדינה. שר הבריאות של תוניס פאוזי מהדי, ארגן מבצע חיסונים החודש, ופתח מרכזי התחסנות לכל התוניסאים מעל גיל 18. אך חוסר היערכות הביא לכך שהיו תורים ארוכים ובסופו של דבר התחוללו מהומות אלימות כשנגמרו החיסונים, צוותים רפואיים הותקפו, אנשים התקוטטו ביניהם בתור ההמתנה וחלונות של מרפאות נופצו.

ראש הממשלה, הישאם משישי שבינתיים פוטר, פיטר ביום שישי האחרון את שר הבריאות מהדי, ואמר כי "זה פלילי לגרום לאנשים להתאסף בצורה כזו במהלך המגיפה. הוא אמר גם כי הוא יציב ברחובות את הצבא התוניסאי כדי להתמודד עם הכאוס.

במהלך הימים האחרונים בתי החולים הציבוריים התמלאו, בחלקם אוזל החמצן, דבר החיוני לחולי קורונה המתקשים לנשום. המשבר הביא את השוק השחור למכור בלוני חמצן ומכשירי הנשמה, המחירים להשכרת מכשיר או לקנות חמצן שולשו. ישנם מספר פוסטים בפייסבוק של תוניסאים נואשים השואלים היכן הם יכולים לקבל גישה למכשירים.

תוניסיה הפיכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד