ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
החקירה נמשכת

אדריכל הבניין שקרס, הושעה לפני שנים בגלל כישלון בניה קודם

הרשויות במיאמי ממשיכות לחקור את נסיבות קריסת הבניין שתחתיו נקברו 98 דיירים, בהם יהודים רבים ל"ע. השערה חדשה שצצה ביממה האחרונה, הינה השעייתו של אדריכל הבניין שהושעה שנים לפני בנייתו בגין קריסת עמודי שילוט שתכנן ועיצב. האיש הלך לעולמו כבר ב-2008, אך גם מעורבותו בכשל נבחנת

אדריכל הבניין שקרס, הושעה לפני שנים בגלל כישלון בניה קודם
זירת הקריסה במיאמי צילום: עיריית מיאמי

אדריכל בניין הדירות שהתמוטט לפני למעלה מחודש בסורפסייד שבמיאמי, פלורידה והביא למותם של 98 בני אדם, בהם יהודים רבים, הושעה שנים קודם לכן בגלל "חוסר יכולת וכשלים מבניים אחרים". כך על פי דיווח באתר The Real Deal.

ויליאם פרידמן, שתכנן את מגדלי צ'אמפליין דרום לפני הקמתו בשנת 1981, הושעה למשך חצי שנה מעבודתו בשנת 1967 לאחר שעמודים של שילוט ענק קרסו בעקבות הוריקן גדול. מועצת האדריכלות בפלורידה מצאה כי "העמודים לא עמדו בסטנדרטים המקובלים". הוועד המונה חמישה חברים מצא בשנת 1966 את ויליאם פרידמן, שנפטר בשנת 2008 בגיל 88, אשם ב"חוסר יכולת גסה באופן בו הוא תכנן את הבניה ברשלנות, ולא כראוי". פרידמן ערער על ההחלטה אך בסופו של דבר הפסיד.

האדריכל החל לרצות את השעייתו מהתעסקות בתחום האדריכלות ב-1 ביוני 1967, וזו הסתיימה ב-1 בדצמבר 1967. פרטי ההשעיה של פרידמן נחשפו לאחר בקשת רשומות פומבית שהגיש האתר The Real Deal שמסקר עסקאות נדל"ן.

העמודים החזיקו שלטים מסחריים בצמוד לבניין וקרסו זמן קצר לאחר שההוריקן 'בטסי' הגיע לאזור, גורמים רשמיים לא קבעו עדיין את הסיבה המדויקת לקריסת מגדל צ'אמפליין בן 12 הקומות בסורפסייד ב-24 ביוני, וגם לא האם לעיצוב האדריכלי של פרידמן היה תפקיד כלשהו.

אולם הגילוי הינו כיוון נוסף לתליית הקריסה באי תקינות המבנה - כולל דו"ח מהנדסים משנת 2018 שמצא "נזק מבני גדול" שלא טופל מאז. עד כה אין שום הוכחה לכך שמי מצוות הפיתוח והבינוי המקורי, כולל היזם, האדריכל או המהנדס, לקחו חלק בכישלון ההנדסי.

ובכל זאת, הממצאים יכולים לספק אלמנט נוסף לחוקרים כאשר הם מנסים לגלות מה גרם לקריסת מגדלי צ'אמפליין דרום שהביא למותם של 98 בני אדם.

"השאלה היא האם הייתה זו שגיאת תכנון או תחזוקה לקויה שהיתה הגורם לקריסה?", אמר פרנק שנידמן, פרופסור בדימוס לתכנון ערים באוניברסיטת פלורידה אטלנטיק בבוקה רטון.

אך נראה כי ההשעיה לא השפיעה על הקריירה של פרידמן. הוא היה ידוע כארכיטקט ייחודי מאוד שתכנן נכסים יוצאי דופן רבים במיאמי, כולל בית חולים, מרכזי קניות, דירות, בתי עירייה ובנייני מגורים.

קריסת בניין אסון מיאמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד