י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
טור אישי

יישר כח ששיברת: הציבור החרדי מכיר טובה לשר הנדל

זו לא רק ההחלטה שתמנע את המשך ההתעמרות בצרכני הסלולר החרדים אלא גם – ובעיקר – הדרך שבה היא התקבלה. אברמי פרלשטיין מפרגן לשר התקשורת על ההחלטה האמיצה שקיבל ומסמן את היעדים הבאים הנדרשים לטובת צרכני הסלולר החרדים

יישר כח ששיברת: הציבור החרדי מכיר טובה לשר הנדל
ח"כ יועז הנדל צילום: גילי יערי, פלאש 90

מזה חודשים ארוכים אנחנו מובילים כאן באתר 'בחדרי חרדים' את המאבק למען צרכני הסלולר הכשר. דווקא בשל הזהות הבלתי מתפשרת שלנו והמחויבות העמוקה להלכה ולקדושת המחנה, לא יכולנו להחריש אל מול העוול היומיומי הנגרם למאות אלפי לקוחות הסלולר הכשר ע"י גורמים אינטרסנטים שהפכו את רצון הציבור בתקשורת כשרה לקרדום לחפור בו.

המאבק אותו הובלנו – ונמשיך להוביל – התייחס לשני אלמנטים מרכזים אותם סיקרנו וסקרנו בהרחבה: הראשון: בריונות והיעדר שקיפות. השני: פתיחת שוק הכשרות בסלולר לתחרות.

השבוע רשמו צרכני הסלולר החרדי הישג משמעותי בעקבות החלטת שר התקשורת יועז הנדל (אליו עוד נחזור בהמשך) לחייב את ועדת הרבנים לענייני תקשורת בשקיפות בכל מה שקשור למדיניות חסימות המספרים שהיא נוקטת בה.

כידוע מדובר בנושא כאוב במיוחד ממנו סבלו צרכני הקומות הכשרות כמו גם מפעילי קווים רבים (קווי מידע, עסקים, מוקדי חירום, צרכנים פרטיים ועוד) במשך שנים ארוכות. עד כה נמנעה הועדה מלהסביר את מדיניותה בנושא ופניות רבות בנוגע לאלפי חסימות נותרו ללא כל התייחסות או מענה.

מדובר בהתנהלות בריונית במיוחד שגרמה לנזקים עצומים הן לצרכנים פרטים, הן למוסדות והן לעסקים רבים. החלטת השר אמורה לשים סוף להתנהלות המתוארת ולמנוע מצבים של שימוש לרעה בכוח המוקנה לוועדה.

דרישה נוספת אותה אנו מובילים היא הפרטת הכשרות בענף הסלולר בדומה למצב בענף המזון. כיום מתחרים על כל מוצר מזון בשוק גופי כשרות רבים, מה שיוצר מטבע הדברים גם הוזלה של מרכיב הכשרות וגם שיפור של איכות ההשגחה. מדובר במצב אידיאלי שאין שום סיבה בעולם שלא יהיה נחלתו גם של ענף הסלולר; צרכן התקשורת הגנרי יבחר באיזו כשרות של איזו ועדה הוא בוחר לסלולר שלו, ויקבל גם מחיר הוגן יותר ובסבירות גבוהה גם מוצר כשר יותר.

ההחלטה המדוברת של השר יועז הנדל הובילה גם למחזה נדיר בימים אלו בדמות פרגון מספסלי האופוזיציה. "הוא עשה היום צעד גדול למען שקיפות בהתנהלות חברות הסלולר ביחס לטלפונים הכשרים. הנוהל שהיה נהוג עד היום לפיו חברות הסלולר חסמו מספרי טלפון באופן סיטונאי בטלפונים כשרים על פי דרישות ועד הרבנים פגע במשתמשים רבים שנמנעה מהם גישה למספרים של מוקדי חירום ומשרדים ממשלתיים כמו משרד המבריאות", כתב ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הידוע בהתנגדותו האקטיבית והעיקשת לממשלה ולשריה.  

לדבריו, "החלטת השר הנדל שתאסור על חברות הסלולר לחסום מספרים של משרדים ממשלתיים ומוקדי חירום ותחייב אותן לנמק למשתמשים את סיבת החסימה תשפר משמעותית את השירות עבור משתמשים רבים, מהציבור החרדי בעיקר שעד היום הופנו מחברות הסלולר לוועד הרבנים שלא חויב לתת הסבר".

"מאז חודש אפריל פניתי מספר פעמים למשרד התקשורת בבקשה לטפל בעניין ובכך גם למנוע פגיעה בפרנסתם של בעלי עסקים, שנחסמו בלי שום שקיפות, ולעיתים אף בלי שבעל העסק יודע שהוא נחסם. מודה להנדל ומברך אותו על הצעד החשוב!", סיכם ח"כ רוטמן.

החלטת השר היא אפוא צעד ראשון ומבורך בדרך למהפכה הנדרשת בנושא. חשוב לנו להדגיש: הדרישה להפרטת הכשרות בסלולר לא נובעת מתוך רצון להחליש את הפיקוח – כי אם להפך!

המצב השורר כיום מוביל לתקלות רבות, לרבות תקלות הנובעות לליבת הסיבות לפעילות הועדה. הפרטת הכשרות בענף תאפשר גם לשפר את איכות הפיקוח וגם להוזיל מחירים.

ולפני שיטענו מי שיטענו כאילו אנו פועלים נגד הוראות הרבנים והועדה הפועלת בשמם, נזכיר את העובדות הבאות:

1. ועדת הרבנים קמה בשביל לחסום תועבה והימורים בלבד (במכתב לרשם העמותות בעת יסוד העמותה) או בלשונו של הרב פרידמן במכתב (עוד בחייו של הרב אלישיב זצ"ל) - כי הרב אלישיב (שהרב פרידמן הוא נציגו בוועדה) הורה לו שיש לחסום עניני כיעור וניבול פה בלבד, וחוץ מזה אפשר לשדר את הכל.

2. רשם העמותות הגיש בקשת פירוק כנגד עמותת ועדת הרבנים מהסיבה שהעמותה פועלת בניגוד לחוק, וחברות פרטיות השתלטו על פעילותה ונכסיה בניגוד לחוק ובניגוד למטרות העמותה. עוד קבע רשם העמותות כי לא מתייעצים עם מוסדות העמותה לגבי החסימות, והפעילות הזו מתבצעת בצורה שמאפשרת לגורמים עסקיים להרוויח כסף בניגוד לחוק. כך שגם רשם העמותות טוען שהחסימות לא נעשות על ידי רבנים, אלא על ידי חברות פרטיות עברייניות שמעלו וגזלו את פעילות ונכסי עמותת ועדת הרבנים.

3. הרב צבי פרידמן, בהיותו חבר ועד בעמותה, שלח מכתב לחברות התקשורת, והתריע כי חסימת טווחי מספרים מבלי לבדוק מה הבעיה בכל מספר ומספר, ומבלי לנמק מדוע כל מספר נחסם הינה בניגוד לעמדת עמותת ועדת הרבנים, ובניגוד לעמדת הרבנים וההסמכה של הציבור.

וזה רק על קצה המזלג.

לסיכום החלטת השר היא צעד ראשון ומשמעותי במהפכה הנדרשת לטובת כלל צרכני הסלולר הכשר. אנו מקווים שבעקבות הצעד הזה יבואו צעדים נוספים עד להבטחת הפיכת שוק הסלולר הכשר לנקי יותר, משתלם יותר ושקוף יותר.

יועז הנדל ועדת הרבנים לענייני תקשורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד