י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כיצד ומדוע הביאה המגפה לעלייה בביקוש להסבת אקדמאים להוראה

אחד השינויים המעניינים (ואולי המעודדים)  בתקופת הקורונה היא עלייה הנרשמת בביקוש למסלולי הסבת אקדמאים להוראה בארץ. מדוע גורמות המגפה ודרכי ההתמודדות עימה לעלייה בביקוש למסלול ספציפי זה?

כיצד ומדוע הביאה המגפה לעלייה בביקוש להסבת אקדמאים להוראה
סיום לימודים צילום: פוטוליה

השנה וחצי האחרונות היו בלתי שגרתיות ולא פשוטות עבור כולנו, כאשר מגפת הקורונה התפשטה במהירות ברחבי הגלובוס (ובכלל זה גם בישראל הקטנה שלנו) ושינתה מן היסוד  את חיי היומיום שלנו. אחד המקומות בהם ניתן לחוש בשינויים ובתהפוכות בצורה הברורה ביותר הוא שוק העבודה, כאשר לצד ההקפאה לסירוגין של המשק בארץ ובעולם, תחומי עיסוק רבים השתנו בעקבות השינויים אשר כפתה ההתמודדות עם המגפה. אחד השינויים המעניינים (ואולי המעודדים) היא עלייה הנרשמת בביקוש למסלולי הסבת אקדמאים להוראה בארץ. מדוע גורמות המגפה ודרכי ההתמודדות עימה לעלייה בביקוש למסלול ספציפי זה?

הסבת אקדמאים להוראה – במה בדיוק מדובר?

בטרם נפנה להסביר את הקשר בין מגפת הקורונה, הקפאת המשק שנגזרה על מרבית העולם כדרך להתמודדות עימה, ריחוק חברתי והעלייה בביקוש ללימודי הסבת אקדמאים להוראה, כמה מילים על מסלול זה –

מסלול הסבת אקדמאים להוראה הוא מסלול לימודים בעולם החינוך  במסגרתו אנשים בעלי השכלה אקדמאית, ובמקרים רבים גם בעלי ניסיון תעסוקתי כלשהו בתחום אותו למדו, עוברים הסבה לתחום ההוראה. הם לומדים כיצד ללמד ולהעביר את הידע והניסיון שברשותם לתלמידים בבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים מדובר במסלול ישיר יחסית אשר ההיגיון העומד בבסיסו הוא כי אנשים בעלי השכלה אקדמאית (תואר ראשון ומעלה), כמו גם כאלו אשר התמקצעו בתחום עיסוקם וצברו בו ניסיון, יכולים ללמד ולהעביר את הידע שברשותם בקלות יחסית, אם רק יקבלו  הדרכה והנחיה מתאימות. ואכן, מסלולי הסבת אקדמאים להוראה פועלים בארץ מזה שנים רבות וכבר הכשירו אינספור מורים, שלא התחילו כאנשי חינוך, אך הפכו להיות כאלו.

מה הקשר לקורונה?

 ומה הקשר של כל זה למגפה ולדרכי ההתמודדות עימה? ובכן,  במהלכה של השנה וחצי האחרונות מצאו עצמם אינספור אנשים, מכל תחומי העיסוק וההתמחות האפשריים, חסרי עבודה. מקצועות ותחומי עיסוק שלמים נעלמים במהירות ותחומים אחרים משתנים באופן מהותי (למשל – עוברים בבת אחת לעבודה מרחוק), רבות ורבים מצאו  עצמם לפתע ללא עבודה ועם הסמכה/השכלה אשר  אינה  מאפשרת  להם למצוא במהירות עבודה חדשה. תחת תנאים אלו, ברור מדוע מסלול להסבה לעולם החינוך (שם הביקוש למורים עדיין גבוה) מהווה צעד מתבקש ואטרקטיבי.

 בנוסף, לאי הוודאות חסרת התקדים שהכניסה המגפה לשוק העבודה ולחיים בכלל – קשה כיום מאוד לדעת ולצפות מה יוליד יום ואילו עבודות יהיו זמינות בעד חמש או עשר שנים, או אפילו בעוד שנה מהיום. תחום החינוך, לעומת זאת, הוא תחום יציב ואיתן בו סביר מאוד להניח שהביקוש לאנשי הוראה  מיומנים (מורים מקצועיים ומוסמכים) לא ייעלם באף נקודה בעתיד הנראה לעין. מדוע? מפני שהחברה כולה בנויה על חינוך. זהו תחום מרכזי וחשוב לא פחות מאשר תחומים אחרים אותם אנו תופסים כבסיסיים ומוגנים מפני משברים, דוגמת תחום הביטחון, הרפואה או התשתיות. במילים אחרות – מי שפונה כיום להסבת אקדמאים להוראה יכול להיות בטוח כי תהיה לו עבודה כמורה גם בעוד שנה, חמש, עשר ועשרים שנים מהיום.  

למידע נוסף על תוכניות הלימוד היכנסו לאתר מכללה לחינוך אורנים המובילה בתחום החינוך.

קורונה הוראה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד