י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פסוריאזיס - אפשר להתמודד עם זה

אם העור שלכם התחיל להתמלא בקשקשים עבים וכסופים, רבדים מגרדים, יבשים ואדומים בעור שלעיתים גורמים גם לכאב הם סימנים לפסוריאזיס • פסוריאזיס היא אחת ממחלות העור האוטואמיוניות הכרוניות היותר נפוצות שנגרמת עקב דלקת כרונית שאינה בהכרח תוצאה של זיהום חיידקי או נגיפי. לפי ההערכה כ - 2% מהאוכלוסייה סובלים מפסוריאזיס, המחלה אינה מדבקת ואין הבדל בשכיחות המחלה בין גברים לנשים

פסוריאזיס  - אפשר להתמודד עם זה
פסוריאזיס צילום: דוד פרלה

מה התסמינים של פסוריאזיס?

התסמינים של הפסוריאזיס משתנים מאחד לאחד אבל הם עשויים לכלול אחת או יותר מהתופעות הבאות:

  • נקודות קטנות מכוסות בקשקשים - בעיקר בקרב ילדים
  • גירוד צריבה או כאב
  • עור אדמומי מכוסה בקשקשים כסופים או לבנים
  • עור סדוק ויבש ולעיתים מדמם
  • ציפורניים עבות חרושות או מצולקות
  • תחושת גירוד צריבה או כאב בעור

הנגעים של המחלה עשויים להופיע באזורים שונים בגוף: פסוריאזיס בקרקפת, בגב, בחזה, בברכיים, במפרקים, באיברי המין ובציפורניים.

כמו כן ישנם מקרים קלים של פסוריאזיס שמהווה לא יותר ממטרד, אך קיימים גם מקרים קשים וחמורים יותר של פסוריאזיס שעשויים להביא לכאב ואפילו לנכות!

כל כמה זמן יכול להתפרץ פסוריאזיס?

המחלה מתנהלת במחזוריות: התקף שנמשך מספר שבועות או חודשים, נרגע לזמן מה או נעלם לחלוטין וחוזר חלילה.
הפסוריאזיס עלול להתפתח בכל שלב בחיים, אולם הוא שכיח בעיקר בגילאים שבין 20 שנים ל־30 שנים ובין הגילאים 50 שנים ל־60 שנים.

מה הם הגורמים לפסוריאזיס?

  • מתח, טראומה או לחץ נפשי
  • נטייה משפחתית או גנטית - אנשים שיש להם היסטוריה משפחתית של המחלה.
  • עישון או צריכה מופרזת של אלכוהול
  • השמנת יתר
  • דלקת גרון סטרפטוקוקלית או פטרת בפה.
  • פציעה בעור כמו: שריטה, חתך, עקיצה או כווית שמש חריפה
  • נטילת תרופות המכילות ליתיום או חוסמי בטא כגון: נורמיטן, פרולול ונורמלול גיל.

הרפואה הקונבנציונלית מציעה מספר דרכים לטיפול:

1. תכשירים לשימוש חיצוני כמו משחות סטרואידיות משחות המכילות

חומצה סליצילית, משחות המכילה נגזרות של ויטמין D - אותן משחות סטרואידיות מביאות להקלה ואף לניקוי כמעט מוחלט של הדלקת בעור במידה והחומרה שלה קלה עד בינונית אך לאחרונה התברר כי שימוש ממושך במשחות מסוג זה עשוי לגרום לעור נזק בלתי הפיך, הוא מתרגל לאותם משחות ולעיתים קרובות מטופלים מסוימים שמו לב שכאשר הפסיקו לטפל בסטרואידים, חלה החרפה של המחלה.

  1. טיפול באמצעות פוטותרפיה - טיפול באמצעות אור על ידי קרינת UV - הטיפול הינו יעיל אך הוא דורש זהירות רבה ומומלץ לעשותו במחלקות עור בבתי חולים תחת פיקוח.
  2. טיפולים בים המלח - קרינת השמש בעוצמה נמוכה יחד עם ריכוז מינרלים ייחודי של ים המלח מסייע לטיפול בעור ולהקלה על תסמיני המחלה.
    תחושת הרוגע הנוצרת מהשהייה בים המלח בשילוב מפגש עם חולי פסוריאזיס נוספים והברום שבאוויר , מביאים להפגת מתחים שידועים כתורמים להתפתחות תסמיני המחלה.
  3. טיפולים באמצעות תרופות הניתנות דרך הפה או בזריקה - ישנן תרופות הניתנות באמצעות זריקה או על ידי נטילת טבליות כמו: מטוטרקסט, ניאוטיגסון תרופות ביולוגיות ועוד, מחייבות מעקב קבוע אצל רופא מכיוון שחלקן יכולות לדכא את מערכת החיסון ולהעלות את הסיכון לפגיעה בכליות .

הטיפול ברפואה סינית במיוחד במקרים קשים של המחלה יכול להיות משולב כטיפול תומך במקביל לטיפול הרפואי המקובל .

מה מציעה הרפואה הסינית

הרפואה הסינית נוחלת הצלחה רבה בטיפול במחלות עור ובפסוריאזיס בפרט! והיא מציעה טיפולים שונים המתמקדים בהפחתת הדלקתיות על ידי ניקוי  חום ,לחות ורעילות בדם הגורמים במישרין או בעקיפין למחלה, הטיפול מביא לניקוי פנימי של הגוף  ולהזנה טובה יותר של העור הפגוע.
מחקרים גילו שלצמחי המרפא בהם נעשה שימוש בטיפול הסיני ישנן יכולות אנטי דלקתיות המכילות סגולות רפואיות יעילות ואפקטיביות במיוחד נגד מחלת הפסוריאזיס.

הטיפול הסיני מתחלק לכמה זוויות:

  1. טיפול בתזונה - בטיפול התזונתי שמים את הדגש על הגברת מזונות מן הצומח, פירות ירקות, תזונה העשירה בויטמינים, מינראליים חיוניים וסיבים תזונתיים, מנגד הימנעות או הפחתה משמעותית של מזון מעובד, מזון מן החי ומזונות המכילים סוכרים פשוטים.
    בנוסף, לאנשים הסובלים פסוריאזיס מומלץ לצרוך אומגה 3 על בסיס יומי. אומגה 3 מצויה בדגים בפרט דגי סלמון או טונה וכן ניתן לצרוך אותה באמצעות קפסולות.
  2. טיפול בצמחי מרפא כגון: כורכום. והרכבי צמחים המותאמים אישית לכל מטופל בהתאם להתבטאות הפסוריאזיס אצלו בעור ולמצבו הכללי הפיזי והנפשי.
  3. טיפול חיצוני על ידי משחות טבעיות המכילות צמחים נוגדי דלקת ומוספי לחות והזנה לעור היבש.
  4. טיפול בדיקור - דיקור סיני מהווה את אחד האמצעים הפופולאריים ביותר ברפואה המשלימה והוא מוכח כמשפר מצבם של חולים כרוניים רבים.
    הוא יעיל להפחתת מתח וסטרס אחד מהגורמים השכיחים להתפרצות המחלה, בנוסף, הדיקור מסייע להפחתת הדלקת ולהקלה מיידית על הכאב במיוחד במקרי דלקת מפרקים פסוריאטית.

לדיקור השפעה מאזנת על מערכת החיסון ומכיוון שפסוריאזיס הינה מחלה אוטואימונית לאיזון מערכת החיסון השפעה מצוינת שמגדילה את זמן הרגיעה בעור ומפחיתה את תדירות ההתקפים של המחלה.

פסוריאזיס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד