י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חסד של אמת

כ-100 משתתפים הגיעו להלווית יהודי בודד שלא הכירו

"רבי, קבור אותי עם עמי", כך התחנן יהודי בודד מאלסקה ששכב על ערש דוי מרב הקמפוס היהודי במדינה. כך במשך שלושה שבועות ניהל שיחות טלפון תכופות כדי להזכיר לרב שיקיים את צוואתו האחרונה. כמאה יהודים השתתפו בהלוויה כשכולם לא הכירו ולא פגשו את האיש מעולם

כ-100 משתתפים הגיעו להלווית יהודי בודד שלא הכירו
הלווית היהודי הבודד באלסקה צילום: Chabad.ORG

ז'ול קלבן חי במשך עשרות שנים בעיירה סולדוטנה באלסקה, אך לא היה קרוב לאף קהילה יהודית. שבועות לפני מותו הוא ביקש מהרב המקומי "אנא קבור אותי עם עמי" וזה הבטיח וקיים.

בשנתו ה-80 לחייו בעודו חולה במחלה סופנית, התקשר ז'ול קלבן לקמפוס היהודי באלסקה, המופיע במדריך של חב"ד עם בקשה אחת: "נותרו לי שלושה שבועות לחיות", אמר לרב לוי גליצנשטיין, שהרים את הטלפון, "אין לי משפחה כלשהי, ולמרות שלא הייתי מעורב כל כך בקהילה היהודית, אני באמת רוצה להיקבר עם עמי. הרב, אתה יכול לעזור לי?". הרב הבטיח לקלבן שיעשה ככל שביכולתו לארגן קבורה יהודית.

אתר Chabad.ORG מדווח, כי בשלושת השבועות הבאים היה קלבן מתקשר לרב כל יומיים. במהלך שיחותיהם סיפר קלבן כי שמו העברי הוא יוסף בן אליעזר הכהן, ואת זכרונות החיים היהודיים בניו אינגלנד, שם ליווה את סבו לבית הכנסת. במשך זמן רב, קלבן, עובד רפואה, חילק את זמנו בין מיאמי לסולדוטנה, אך בשנים האחרונות הפך את אלסקה לביתו.

"רבי, אתה תדאג לבוא לקחת אותי?", הוא היה שואל בדאגה מדי שיחה. רק אחרי שהרב גליצנשטיין הבטיח לו שהוא יעשה זאת, האיש ניתק את השיחה ברוגע, בכל שיחת טלפון קולו נעשה שקט וחלש יותר, אך השאלה הייתה זהה.

בידיעה שהסוף קרוב, קיימו השניים שיחת וידאו יחד, במהלכה אמר הרב עם קלבן את הווידוי, אף על פי שלא התגורר בקרב יהודים ולא השתתף זמן רב בתפילות, קלבן זכר בעל פה את תפילת 'שמע'.

ב-20 ביולי הוא נפטר ועל פי בקשתו האחרונה, הוא הובא לאנקורג', שם נערכה טהרה על ידי חברה קדישא של סיאטל שטסו להלוויה.

ב-22 ביולי התכנסו כמאה יהודים בבית העלמין אנקורג' פארק כדי ללוות אותו בדרכו האחרונה. בנוסף לרבני חב"ד, הקהל כלל חברי קהילה מקומית, תיירים, ותלמידי ישיבה שהיו באזור למחנה קיץ. אף אחד מהקהל לא פגש את המנוח מעולם ובא כדי לקיים חסד של אמת.

יהי זכרו ברוך.

חסד של אמת הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד