י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מי הטעה את 'הארץ': הגראי"ל תמך ב'מתווה שטרן'?

יאיר אטינגר פרסם ב'הארץ' כאילו תמך הגראי"ל שטיינמן ב'מתווה שטרן' לשיוויון בנטל • מי הטעה את הכתב? ובשל איזה אינטרס? • ולמה הגראי"ל נמנע מלפרסם הכחשה?

הגראי"ל שטיינמן. צילום: משה גולדשטיין
הגראי"ל שטיינמן. צילום: משה גולדשטיין

שתי שיחות שהתקבלו אמש בטלפונים של אנשי ביתו של הגראי"ל שטיינמן, שפכו אור מחדש על פרשה עליה דווח לפני מספר ימים ב'הארץ'. על פי הדיווח של העיתונאי יאיר אטינגר, הועלתה על שולחן הצעות ה'שוויון בנטל' הצעה נוספת - זו של פרופ' ידידיה שטרן, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה. אטינגר הוסיף וחשף את העובדה (המשמעותית) כי הפרופ' הנכבד כתב את התוכנית יחד עם עו"ד חיים זיכרמן, אף הוא עמית מחקר במכון. השניים היו חברים בוועדת פלסנר.

ההצעה כוללת מתווה המבוסס על הצעותיהם של פרופסור מרדכי קרמניצר ופרופסור אבי בן בסט, והיא מכילה עקרונות נוקשים כלפי הסדר תורתו אומנותו.

אטינגר טרח לציין, כי "עיקרי התוכנית של שטרן הוצגו למרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן, שלא דחה את ההצעה על הסף, אך בשל התנגדות הקנאים בציבור הליטאי, סיכויי התוכנית להתקבל קלושים".

האם הוגשה ההצעה לגראי"ל שטינמן? מתברר שלא. לדברי יודעי דבר, "עו"ד חיים זיכרמן, בנו של הרב דוד זיכרמן, שייך למשפחה המקורבת מאוד לפלג האשדודי בנשיאות הגר"ש אויערבך, וזוהי הסיבה לכך שהטעו את הכתב בכך שאמרו לו שכביכול הגראי"ל תומך בתוכנית, בעוד שהגר"ש מתנגד לה".

כהוכחה לדברים הם מספרים על שיחת טלפון שהגיעה אתמול מהרב יוסף פטרוב, המשב"ק של הגר"ש אוירבעך, אל הרב דוד שפירא, נכדו ונאמן ביתו של הגראי"ל.

"האם נכון הדבר שראש הישיבה תומך ב'מתווה שטרן'?" - שאל פטרוב - ונענה בשלילה נחרצת

"אז מדוע אינכם מוציאים הכחשה?" - המשיך ושאל.

"יש לי חוברת שלמה של הכחשות על חוג בית אותו ערכת לפני הבחירות, גם את החוברת הזו לא פרסמתי" - השיב לו שפירא.

דקות אחדות לאחר מכן צלצל הטלפון הסלולארי של הרב משה יהודה שניידר, אף הוא מנאמני בית הגראי"ל. שוב היה זה פטרוב על הקו ושוב חזרה על עצמה אותה שאלה ואותה תשובה נחרצת השוללת כל הסכמה למתווה.

"אז מדוע ראש הישיבה לא מכחיש?" - שב פטרוב לשאלתו.

"לראש ישיבה יש קבלה מהחזון איש זצ"ל, שלא כל דבר צריך להכחיש" - השיב לו.

וכמה חבל שלפני פרסום הידיעות לפיהן, כביכול, הסכים הגראי"ל למתווה כזה או אחר, לא טרח איש להרים טלפון ולברר.
הגראיל שטינמן פרופ' ידידיה שטרן יאיר אטינגר הארץ מתווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד