ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
ירי בתוך הנגמ"ש

בכירים איראנים מאשימים את רוחאני בכישלון השיחות הגרעיניות

לקראת סוף כהונתו, בכירים באיראן מאשימים את הנשיא היוצא חסן רוחאני בכישלון שיחות הגרעין מול המעצמות. "מפתיע שהוא עדיין לא הבין שהוא אחד הפוליטיקאים הכי לא פופולאריים בתולדות איראן ושהעם יודע שהוא רק מנסה להצדיק את האסון שיצר"

בכירים איראנים מאשימים את רוחאני בכישלון השיחות הגרעיניות
חסן רוחאני צילום: אמיר לוי, פלאש 90

אתר החדשות האולטרא-שמרני 'ראג'ה ניוז', המקורב למפלגת 'פיידארי', אחת הסיעות החזקות ביותר בפרלמנט הנשלט על ידי השמרנים באיראן, האשים את הנשיא היוצא חסן רוחאני בסירובו ליישם חלק מחקיקת הפרלמנט בדצמבר 2020, שקבעה להגביל את התחייבויות איראן לחזרה להסכם הגרעין מ-2015 והגברת ההעשרה הגרעינית.

ההאשמות הגיעו לאחר שבימים האחרונים האשים הנשיא היוצא של איראן את מקדמי החקיקה בחוסר התקדמות בשיחות הגרעין והסרת הסנקציות האמריקניות. האתר גם האשים את רוחאני בכך שהוא מקיים באופן חד צדדי את חלקה של איראן בתוכנית הגרעין, בזמן שארצות הברית נסוגה מהסכם הגרעין בשנת 2018 ומנעה מאיראן להפיק תועלת כלכלית.

על פי 'ראג'ה ניוז', העמידה החד-צדדית של איראן, שיבשה את האיזון האסטרטגי לטובת המערב, ובמקביל איראן ספגה סנקציות כבדות כמו גם איומים פוליטיים וביטחוניים.

אתר Iran International מדווח, כי אמנם חברי המפלגה השמרנית סייעו לראיסי לנצח בבחירות לנשיאות ביוני 2021, וחלק מחברי המפלגה צפויים להיות בקבינט שלו, לא ברור אם 'ראג'ה ניוז' משקף את דעותיו של הנשיא החדש לגבי הסכם הגרעין והיחסים עם ארצות הברית.

בינתיים, בסדרה של ציוצים ב-22 ביולי, האשים מהדי מוחמד, יועץ לעניינים אסטרטגיים של יו"ר הפרלמנט, מוחמד בג'אריף, גם את רוחאני ב"כישלון המשא ומתן להחיות את הסכם הגרעין משנת 2015".

בהתייחסו לדבריו של רוחאני על הצלחתו הדיפלומטית בגיבוש עסקה עם ארצות הברית, וטענותיו בדבר החייאת ההסכם במו"מ בווינה מאז אפריל 2021, כתב מוחמד: "האמת שונה ממה שרוחאני אומר על העסקה, מפתיע שהוא עדיין לא הבין שהוא אחד הפוליטיקאים הכי לא פופולאריים בתולדות איראן ושהעם יודע שהוא רק מנסה להצדיק את האסון שיצר".

מוחמד הוסיף, "רוחאני מעולם לא האמין שאיראן צריכה להגיב על ההתנקשות בחייו של הגנרל קאסם סלימאני. רוחאני וצוותו האמינו תמיד שתקיפות והתנקשויות כאלה הן מלכודות לגרור את איראן למלחמה".

מוחמד טען עוד כי בניגוד לרוחאני, המג'לס סברו כי איום המלחמה הוא אשליה, וכי על איראן להגיב להתקפות, ולכן היא הגיעה לחקיקה להגבלת המחויבות של איראן להסכם הגרעין ולהגברת העשרת האורניום".

כל הטיעונים של מוחמד מושמעים בלי קשר לעובדה שמדובר במנהיג העליון עלי חמינאי שקיבל את כל ההחלטות המרכזיות בנושא משא ומתן של הגרעין, ומוחמד כמנהל משא ומתן גרעיני תחת הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד ודאי היה מודע לכך.

השורה התחתונה של מוחמד בסדרת הציוצים הייתה ש"ארצות הברית צריכה לדעת שרוחאני באמת נעלם לנצח".

חסן רוחאני איראן הסכם הגרעין האיראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד