ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
למרות מגבלות הקורונה

קזחסטן המוסלמית תתיר ל-1,000 חרדים להיכנס לתחומה

דווקא בשיא התפשטות זן הדלתא בקזחסטן, תתרחש העלייה הגדולה ביותר עד כה לציונו של רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל, אביו של הרבי מליובאוויטש שיום ההילולא יחול מחר. 1000 חרדים אושרו להיכנס בוועדת החריגים של קזחסטן שסגורה בימים אלה לאזרחי חוץ

קזחסטן המוסלמית תתיר ל-1,000 חרדים להיכנס לתחומה
רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

יותר מאלף חסידי חב"ד ומקורבים לחסידות, עושים בימים אלה את דרכם לאלמטי (אלמא-אטה) העיר הגדולה ביותר במדינה המוסלמית הגדולה בעולם, קזחסטן. בגלל זן הדלתא של הקורונה שהגיע גם לקזחסטן, במדינה מעניקים ויזת כניסה מיוחדת רק למי ששמו אושר ב'ועידת חריגים'.

רבה הראשי של קזחסטאן, חסיד חב"ד בעצמו, הרב ישעיה כהן, הציג לרשויות הקאזחים את שמותיהם של המתפללים הישראלים והאמריקנים שמגיעים השבוע למדינה והם קיבלו אישור כניסה חריג.

הסיבה להגעתם של החסידים לקזחסטן היא הילולת הרה"צ רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל. שמו כנראה לא מוכר לרובנו, אולם בנו בכורו הוא הרה"ק רבי מנחם מענדל שניאורסון נבג"מ, המוכר לכל בכינויו "הרבי מליובאוויטש".

רבי לוי יצחק זצ"ל.

ביום חמישי השבוע, בתאריך העברי כ' באב, יחול יום ההילולא ה-77 של רבי לוי יצחק, שהיה גאון ומקובל ורבה של יקטרינוסלב (כיום דנייפרופטרובסק), העיר השנייה בגודלה באוקראינה. הוא החזיק בתפקיד בין 1909 ל-1939 ואז נאסר בידי השלטון הקומוניסטי בשל פעולותיו להפצת יהדות, שהיתה אסורה בתקופת הקומוניזם. הוא נחקר, עונה, נשפט ונשלח לגלות בעיר צ'יאלי שבקזחסטן, שם שהה 4 שנים שבהן התייסר מאוד וחלה. בחודשים האחרונים לחייו עבר לאלמטי, שהייתה אז עיר הבירה הקזחית, נפטר ונקבר שם. הרבי מליובאוויטש דן בעבר באפשרות להעלות את אביו המנוח לקבורה בניו-יורק, שבה התגורר, אך לבסוף החליט שלא לעשות זאת.

ב-25 השנים האחרונות, עם נפילת מסך הברזל, קיימת תחייה יהודית של ממש בקזחסטן בקרב כ-20 אלף יהודים, מתוך אוכלוסייה כללית של כ-19 מיליון נפש, רובם המוחלט מוסלמים. כיום פעילות במדינת הענק 7 קהילות מרכזיות ב-7 ערים גדולות, בהן הבירה נור-סולטן. המרחק ביניהן גדול מאוד, בגלל גודלה של קזחסטן שמשתרעת על פני שטח הגדול פי 90 מישראל; קזחסטן היא גם יצרנית הנפט השלישית בגודלה בעולם.

בשנים האחרונות, עם שיפוץ קברו של הרב לוי יצחק שניאורסון והקמת בית כנסת בסמוך לבית העלמין שבו הוא טמון, מגיעים מאות יהודים - רובם חסידי חב"ד - לרגל יום ההילולא שלו. הרשויות המקומיות יוצאות מגדרן כדי לסייע לתפילות, מתוך הערכה לרב שניאורסון ולפועלו.

מתפללים בקברו.

השנה מספר המשתתפים צפוי להיות הגדול ביותר, כחלק מהעלייה הקבוע במספר המתפללים והוא יחצה את ה-1,000 איש - רובם מארצות הברית, רוסיה ומדינות ברית המועצות לשעבר. אגב, כרטיסי הטיסה מישראל לקזחסטן יקרים מאוד, בין היתר משום שאינם ישירים ומגיעים לעלות של 800-1,000 דולרים. זו גם הסיבה שאין כמעט חסידים מישראל שנוסעים להילולא בקזחסטן. כמידי שנה בקיץ אף הוקמה ישיבה במקום ואליה מגיעים בעיקר בחורי ישיבה מרוסיה. כדי למנוע הידבקות בקורונה, המתפללים יחולקו לקבוצות נפרדות, בהתאם למדינות שמהן הם מגיעים, וכל קבוצה תכנס בנפרד אל מתחם הקבר.

הרב ישעיהו כהן, רבה הראשי של קזחסטן ושליח חב"ד במדינה, סיפר כי "משנה לשנה מספר המגיעים לציון גדל בקצב ענק, גם בגלל הרצון לכבד את אביו של הרבי וגם בגלל סיפורי המופתים שאירעו למי שהתפללו בציון ותרמו להחזקתו. השנה, אחרי שנת הקורונה שמנעה מרבים להגיע, אני מעריך שנראה עליה גדולה עוד יותר במספר המשתתפים, והשנה נהיה עם מספר המשתתפים הגבוה ביותר אי-פעם. אנחנו מצפים לכל אחד ואחת שמגיעים לכאן".

הרב כהן גם שיבח את מנהיגי המדינה על סיועם הרב למען יהודיה והארת הפנים לתיירים המגיעים אליה.

במקביל לאירועי יום ההילולא, תתקיים במקום ועידת 'כינוס השלוחים למדינות ברית המועצות לשעבר', בהשתתפות של 250 שלוחים מכל רחבי ברית המועצות. הועידה שתפתח בכ' אב, תכלול סדנאות, התוועדויות ומושבים מיוחדים שיסתיימו ביום ראשון הקרוב.

גם השנה, האירועים מתאפשרים בזכות תרומת הנדיבה של משפחות שאולזון ממיאמי ושטרן מניו יורק. בין המשתתפים גם הגאון הרב בערל לאזאר רבה הראשי של רוסיה, הרב ישעיה כהן רבה הראשי של קזחסטן, סיו"ר המרכז לענייני חינוך הרב משה קוטלרסקי ורבנים חשובים נוספים.

קזחסטן לובביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד