י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
כמו לפני השואה

מתנדבים משקמים את אחד מבתי הקברות היהודיים הגדולים בעולם

מתנדבים מישראל, ארה"ב, קנדה ובלארוס הם חלק מצוות בינלאומי שמנקה את אחד מבתי הקברות היהודיים הגדולים בעולם

מתנדבים משקמים את אחד מבתי הקברות היהודיים הגדולים בעולם
בית קברות צילום: pixabay

מתנדבים משקמים את אחד מבתי הקברות היהודיים הגדולים בעולם: חלקים גדולים מבית העלמין ברחוב קוזמה, בבודפשט, מקבלים טיפול לאחר שנים של הזנחה, המתנדבים מישראל, ארה"ב, קנדה ובלארוס ועוד, מאמינים שהם יכולים להחזיר את המקום לאיך שהיה נראה לפני השואה, וללמוד את ההיסטוריה של הקהילה היהודית בבירת הונגריה באותה מידה.

"אנחנו משלחת של מתנדבים מכל רחבי העולם. אנחנו מישראל, ארצות הברית, קנדה, בלארוס. ואנחנו כאן כדי לשחזר את בית הקברות, לנקות אותו, כפי שאתם יכולים לראות, וגם ללמוד על יהודי קהילת בודפשט" כך אמרה חני קולאן, מתנדבת מישראל. לקולאן עצמה יש קשר הונגרי. "יש לי שורשים כאן בהונגריה, סבא וסבתא רבא שלי עברו מהונגריה לארצות הברית לפני השואה. אז למדתי גם על שורשי" אמרה לתקשורת המקומית.

המתנדבים ניקו עד כה כ-20% מבית הקברות. מארק פינטר, ממקימי המיזם בבית העלמין היהודי ברחוב קוזמה, הסביר על האתגר. "זה בית קברות ענק, 77 דונם. ורשה ובודפשט מתחרות על תואר בית הקברות היהודי הגדול בעולם. זה או זה או בית הקברות בוורשה", אמר. בית העלמין פועל כמעט 130 שנה ומהווה מקום מנוחה אחרון של יותר מ-300,000 איש, לרבים מהם אין קרובי משפחה חיים.

הפרסום הנ"ל מעודד, לאחר הפרסום של דו"ח חדש שמקטלג 1,700 בתי קברות יהודיים במרכז ומזרח אירופה ומצא שכמעט מחציתם במצב של ריקבון קשה.

הדו"ח, שיתפרסם בספטמבר הקרוב, נערך על ידי "יוזמת בית הקברות היהודית האירופית" קבוצה במימון האיחוד האירופי. בדו"ח נאמר כי 44% מבתי העלמין שבהם ביקרו מחברי הדו"ח, הוזנחו קשות וזקוקים להגנה דחופה. וזאת לאחר רצח של כ-6 מיליון יהודים במלחמת העולם השנייה. "הסיבה הבסיסית לכך שהם כל כך מוזנחים היא שהקהילות שהיו שם כדי לשמור עליהם הושמדו או נאלצו להגר לאחר חיסול רוב הקהילה", אמר שון מקלוד, דובר היוזמה.

אולם מצבם של בתי העלמין, כך מצא הדו"ח, נובע לא רק מהזנחה. רבים חוללו, עם מצבות שנופצו או נגנבו. במקרים אחרים, אנשים נכנסו לבתי קברות כדי להרחיב חוות או לבנות בניינים, במיוחד במהלך הכיבוש הסובייטי במזרח אירופה בעקבות מלחמת העולם, אמר מקלוד.

הדו"ח, שנערך בין השנים 2019 ליוני 2021, כלל בתי קברות יהודיים בקרואטיה, גאורגיה, הונגריה, ליטא, פולין, סלובקיה ואוקראינה. מבין המדינות הללו, נמצא כי בבתי העלמין היהודיים בליטא נמצא המספר הגבוה ביותר של אתרי סיכון, כאשר 55% מהם הושחתו או בסיכון מיידי להריסה.

בתי קברות שיפוץ קבר בתי עלמין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד