ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
הישג לקואליציה

באיחור של קרוב לשבועיים: "חוק הדיינים" אושר סופית בכנסת

בתום עוד לילה לבן במליאה, הקואליציה הצליחה להעביר את תיקון חוק הדיינים, המרחיב את הייצוג הנשי בהרכב הוועדה לבחירת דיינים | כזכור, החוק הגיע למליאת הכנסת לפני כשבועיים אך בהצבעה הסופית נפל, בעקבות טעות אנוש של יו"ר הכנסת חה"כ מיקי לוי שהצביע בטעות נגד 

באיחור של קרוב לשבועיים: "חוק הדיינים" אושר סופית בכנסת
מליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הלילה, בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 29), התשפ"א-2021.

החוק נועד לפרק את השליטה החרדית בוועדה הממנה את הדיינים בבתי הדין הרבניים, בעד החוק הצביעו 59, נגד - הצביעו 54.

לפי הצעת החוק בוועדה למינוי דיינים יהיו 13 חברים: שני הרבנים הראשיים לישראל; שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שייבחר חבר דייניו לשלוש שנים; לממשלה יהיו 3 נציגים בוועדה (במקום שניים כיום): שר המשפטים (שהממשלה רשאית, בהסכמתו, למנות שר אחר במקומו), השר לשירותי דת, וחבר אחר של הממשלה שייבחר על ידה; שני עורכי דין, שייבחרו על ידי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לשלוש שנים; יכהנו בוועדה שתי טוענות רבניות (במקום טוענת רבנית אחת כיום), שייבחרו האחת על ידי שר המשפטים והשנייה על ידי השר לשירותי דת, תוך שלושה חודשים ממועד כינון ממשלה חדשה.

בנוסח החוק נקבעו הוראות מעבר שונות, בין היתר, גם הוראה הקובעת כי תקופת כהונתה של הטוענת הרבנית שמונתה לפני כניסתו לתוקף של חוק זה, תסתיים בתוך שנה מיום התחילה של החוק. עם תום כהונתה ימנה השר לשירותי דת טוענת רבנית במקומה.

מטרת "חוק הדיינים", היא לשנות את יחסי הכוחות בוועדה לבחירת דייני בתי הדין הרבניים באופן שימנע את השליטה החרדית שהייתה נהוגה בה במשך שנים ולהעניק רוב לנציגי הדתיים והחילונים.

התיקון קובע כי מעתה יכלול הגוף הבוחר 13 חברים במקום 11, כאשר השניים הנוספים יהיו שר מהממשלה (שלישי במספר) וטוענת רבנית שתיבחר על ידי השר לשירותי דת. התוצאה היא חיזוק כוחה היחסי של הקואליציה, וביטול הרוב החרדי שהיה נהוג בוועדה.

כזכור, לפני כשבועיים, לאחר לילה ארוך במיוחד, חוק הדיינים שיזמו בקואליציה ובו ביקשו לשנות את הרכב הוועדה למינוי דיינים ועורר את זעמם של הסיעות החרדיות לא אושר במליאה בעקבות טעות בהצבעה של יו״ר הכנסת מיקי לוי.

חוק הדיינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד