כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הגראי"ל : לא לשתות יותר מדי יין בפורים

הגראי"ל שטיינמן הורה כי בפורים יש להמעיט בשתיית יין, כדי לא להיכשל • עוד הורה להתחזק בענינים שבין אדם לחבירו ולא להפסיק מלימוד תורה

הגראי"ל : לא לשתות יותר מדי יין בפורים
אלי קובין



בשולי שיעורו השבועי הקבוע בספר 'נפש החיים', התייחס הגראי"ל שטיינמן גם לענינא דיומא, בעניני פורים.

הגראי"ל נשאל בידי משתתפי השיעור, באיזה דבר יש להתחזק בעיקר בפורים?

אחת מהוראותיו הייתה מפתיעה. יש להמעיט בשתיית יין בפורים:

"יש להתחזק בעניינים של בין אדם לחברו וכן לא להפסיק מללמוד תורה. פעם היו כאלו שחשבו, ש'אסור' ללמוד תורה בפורים שכן ראוי להשתכר. אבל היום מבינים את זה ברוך השם. שלא צריך 'רק לשתות יין'. שכן, אם שותים הרבה נכשלים בכל מיני דברים לא טובים. לכן יש לשתות רק קצת יין".

גם הגר"ג אדלשטיין התייחס בשיעורו השבועי לסוגיית בין אדם לחברו, העולה בכל חריפותה בחג הפורים: "יש כאלה", הוכיח הגר"ג, "שעוסקים בפורים בשמחה שאינה של מצוה, וכבר מראש חודש אדר עוסקים בהכנות לזה. יש שעוסקים בדברים של היתר שאין בהם איסור, אך יש בהם ביטול תורה.

"אבל יותר גרוע מזה אם עוסקים בדברים שיש בהם פגיעה בין אדם לחברו, שזהו דבר חמור מאד".

צער גידול בנים משונה

הגר"ג גם מתח ביקורת על אלו המשתמשים במה שמכונה 'מסכת פורים': "יש "מסכת פורים" שכתוב שם דברי ליצנות בלשון ארמית עם שמות של "תנאים "ו" אמוראים" כמו בש"ס. ודאי שדבר זה אין רוח חכמים נוחה הימנו, כי לתת שם של "מסכת" לדברי ליצנות, יש בזה זלזול בדברי תורה".

להלן, ביקש הגר"ג להמחיש את חומרת הדברים באמצעות סיפורים שהתרחשו בעבר, בין כותלי הישיבה:
"לפני שנים רבות, אחד מתלמידי הישיבה שעשה שמחת פורים וליצנות מאדם חשוב, ולא היה בזה לשון הרע או נקמה, רק חיקה את קולו בצורה של הומור והציג את עצמו כמו האדם ההוא, ונפטר בגיל צעיר ממחלה נדירה מאד".

"ועוד מעשה שקרה בישיבה, שעשו פעם הצגה לשמחת פורים, ועשו ליצנות מאדם אחד, ועד אותו פורים היה לומד בהתמדה ובחשק גדול, ומאז איבד את הטעם בלימוד, ואינו מסוגל שוב ללמוד בעמקות כמו שהיה לומד קודם – לפני הפורים ההוא".

הסיפור הבא, גם הוא מחריד ויש בו לקח נוקב, עד כמה יש להיזהר שלא לנצל את במת העיתונות לצורך הפצת כתבות לועגות בחסות הפורים:

"אחד שהייתה לו קפידה על אדם שרצה להזיק בשידוכים למישהו ממשפחתו. ואמנם, הלה לא הצליח והשידוך קם ויצא לפועל, אבל בלבו נשאר כעס וקפידה עליו וחיפש דרך להתנקם ממנו. בימי הפורים יש שכותבים כתבות של ליצנות, וגם הוא כתב כתבה ועשה בדחנות על חשבונו של אותו אדם. וסופו היה, שסבל במשך חייו מצער גידול בנים משונה מאד".
פורים ליצנות הוללות יין הגראי"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד