ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
אור ירוק לליברמן

הקואליציה קבעה: אין ענישה כלפי מפלגות שמסיתות נגד חרדים

ברוב של 57 חברי כנסת דחתה היום הקואליציה את הצעת החוק של יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס, לפיה מפלגה המסיתה נגד הציבור החרדי, תיפסל מלהתמודד לכנסת, בדומה לחוק הקיים שקובע כי מפלגות המסיתות נגד הציבור הערבי תפסלנה מלהתמודד לכנסת 

הקואליציה קבעה: אין ענישה כלפי מפלגות שמסיתות נגד חרדים
יאיר לפיד ונפתלי בנט צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) הצעת חוק של יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס, לפיה יורחבו עילות הפסילה של מפלגות ומועמדים לכנסת, כך שגם מי שמסית נגד האוכלסיה החרדית יפסל מלהתמודד.

הצעת החוק הונחה על רקע ההסתה הגוברת של 'ישראל ביתנו' במערכת הבחירות האחרונות נגד הציבור החרדי. על אף ההסתה, טענו בלשכת היועץ המשפטי שאי אפשר להחשיב את ישראל ביתנו כמסיתים לגזענות, שכן ההגדרה המצומצמת של גזענות, מתייחסת רק למקרים בהם הגזענות היא בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי אתני, והאוכלוסייה החרדית אינה נבדלת בצבעה, גזעה או במוצאה הלאומי-אתני.

כך למשל, בתגובה לאותה אמירה מבישה של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שיש לזרוק את החרדים במריצות למזבלה, טענו בלשכת פרקליט המדינה, כי "למרות חומרת ההתבטאות, ספק אם היא עולה כדי עבירה של הסתה לאלימות. האמירה לגבי השלכה למזבלה, נראית יותר כהבעת רגשות תיעוב כלפי הגורמים כלפיהם התבטא ליברמן, להבדיל מקריאה או עידוד לבצע מעשה אלימות. כמו כן, ההתבטאות אינה עולה כדי עבירה של הסתה לגזענות”.

בנאומו לפני ההצבעה על הצעת החוק, ציטט ח"כ פינדרוס התבטאויות של תומכי ישראל ביתנו בעקבות תעמולת המפלגה. בין היתר: "היטלר צדק כשהשמיד יהודים", "הגיע הזמן להצטייד בקלשונים ולצאת לרחובות. הבעיה של דוברי רוסית – אי־רצון להתאחד נגד החושך של הדוסים. אנחנו נקבל איראן. אם לא נחטיף להם, יעשו לנו אינקוויזיציה"; "כולנו נלך לקלפי, לא נשלם את כספי העבודה שלנו לגנבים וטפילים בגלימות שחורות וכובעים מסריחים" ועוד.

שר המשפטים גדעון סער עלה להגיב בשם הממשלה והסביר כי הוא מגנה את האמירות הבעייתיות, אך הוא מתנגד להצעת החוק, שכן היא תוביל לפתח לקבוצות נוספות לטעון להסתה נגדם ולדרוש להשתמש בחוק לפסול מועמדים נוספים. ח"כ פינדרוס השיב לתגובה וטען, "ממה נפשך, אם אתה בעד חופש הביטוי תבטל את עילות הפסילה לכנסת בגין הסתה לגזענות, אם אתה בעד החוק הקיים תכיל אותו גם על הציבור החרדי, לא ייתכן שרק נגדנו יהיה אפשר להסית כך. זוהי צביעות".

על אף הדברים הנוקבים, הקואליציה התגייסה להצביע נגד הצעת החוק ואף דאגה שחברי הרשימה המשותפת שנכחו בהצבעה ימנעו ולא יתמכו בה. בכך נפלה הצעת החוק ברוב של 57 מתנגדים.

יצחק פינדרוס קואליציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד