י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הגראי"ל על הגיוס: "לא תהיה פשרה"

לראשונה מאז החל השיח סביב גיוס בני ישיבות, מבהיר הגראי"ל: "אין שייך בזה שום פשרה" • קורא לילדים והורים להתכנס בתענית אסתר ולקרוא תהילים "לביטול הגזירה"

הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי
הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי

הפרסומים על מתווים שונים ל'שוויון בנטל', תוך הפצת שמועות כאילו גדולי ישראל יסכימו להתפשר על מתווה כזה או אחר, מתנפצים הבוקר לאור מכתבו של הגראי"ל שטיינמן, המתפרסם בכותרתו הראשית של העיתון 'יתד נאמן'. במכתב, שנועד להודיע על היוזמה לקיים תפילות המוניות בתענית אסתר לביטול גזירת הגיוס, מבהיר הגראי"ל כי "אין שייך בזה שום פשרה".

בקצרה ובתמציתיות מבהיר הגראי"ל את עיקרי שיטתו ומביע התנגדות לכל הסדר של גיוס בני ישיבות. "כל מה שנותר היא התורה ולומדיה", כתב, "וכמובן שקשה להתחיל ללמוד כשכבר נמצא בגיל מבוגר יותר, והמתחיל מגיל צעיר מצליח, שבגיל זה יכול יותר להבין התורה.. השנים האלה הם הקובעים לכל בחור לכל החיים שלו".

סיבות אלו הביאו לכך ש"בכל הדורות עשו כל מה שאפשר להסיר את המפריעים מלימוד התורה, כדי שיוכלו הלומדים להגיע לדרגה בבקיאות ובהבנת התורה".

מלבד זאת, מציין הגראי"ל סיבה נוספת שאינה מתירה גיוס בני ישיבות, ללא קשר ללימוד התורה: "עצם השהות במסגרות הצבא גורם לסכנה רוחנית גדולה ה' ירחם, וזה הרי ההפך ממה שאנו מחנכים את בנינו".

בהמשך המכתב קורא הגראי"ל לקיים ביום ה', תענית אסתר, תפילות המוניות בבתי הכנסת ובתי המדרש של ילדים והוריהם "ויאמרו כמה פרקי תהילים לביטול הגזירה מעלינו".

במכתב זה לא מציין הגראי"ל את הטענה לפיה לימוד התורה מגן על ארץ-ישראל כמו שירות צבאי.

היוזמה של הגראי"ל לקיים תפילות המוניות של תשב"ר והוריהם בתענית אסתר, באה לאחר שיוזמה שניסו לקדם חסידי גור - עצרת ענק בניו-יורק "להיקהל ולעמוד על נפשם" נגד גזירת הגיוס ביום הפורים - בהשתתפות האדמו"ר מגור וגדולי תורה ואדמו"רים נוספים, נכשלה. זאת, מאחר שלא נמצאו עוד אדמו"רים שהסכימו להמריא לניו-יורק ולוותר על השהות בחג בקרב חסידיהם בארץ-הקודש.
הרב שטיינמן גיוס מכתב לא תהיה פשרה יתד נאמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד