י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
סוף טוב

שלושת אזרחי ישראל שנעצרו בניגריה, הגיעו לארץ

שלושת אזרחי ישראל שנעצרו בניגריה, שוחררו והגיעו הבוקר לארץ | השלושה נעצרו לפני 3 שבועות במדינת אנאמברה שבניגריה בעת צילום סרט דוקומנטרי, בחשד לשיתוף פעולה עם ארגון קיצוני בדלני במדינה

שלושת אזרחי ישראל שנעצרו בניגריה, הגיעו לארץ
השלושה עם סגן השגריר צילום: שגרירות ישראל בניגריה

רודי רושמן, אנדרו ליברמן ודוד בנעים, האזרחים הישראלים שנעצרו בניגריה, שוחררו אתמול בסיוע שגרירות ישראל באבוג'ה והגיעו הבוקר לארץ.

כזכור, רושמן, ליברמן ובנעים נעצרו לפני שלושה שבועות במדינת אנאמברה שבניגריה בעת צילום סרט דוקומנטרי, בחשד שהם משתפים פעולה עם ארגון קיצוני בדלני במדינה.

במהלך שלושת השבועות האחרונים, הופעלו מאמצים משותפים של שגרירות ישראל בניגריה, האגף הקונסולרי במשרד החוץ, אגף אפריקה ולשכת שר החוץ לשחררם. אתמול שיחררו הרשויות בניגריה את השלושה וממלא מקום שגריר ישראל בניגריה, יותם קריימן, שהיה בקשר יום-יומי עם העצורים ועם משפחותיהם, ליווה אותם עד להמראה לטיסה.

שלושת האזרחים הישראלים הודו למשרד החוץ הישראלי ולשיתוף הפעולה בין שגרירויות ישראל, ארה״ב וצרפת בניגריה, שפעלו במשותף עם השלטונות הניגרים ועמדו איתם בקשר במהלך המעצר. סגן השגריר בניגריה, יותם קריימן ביקש להודות לבית חב״ד באבוג׳ה שסיפק לעצורים אוכל כשר ולרשויות בניגריה על שיתוף הפעולה שהביא לשחרורם.

תמונה משדה התעופה באבוג׳ה לפני ההמראה לארץ. מימין: דוד בנעים, יותם קריימן, סגן השגריר באבוג׳ה, רודי רושמן ואנדרו ליבמן

שר החוץ יאיר לפיד: "שמח מאוד שרודי, אנדרו ודוד שוחררו מהמעצר בניגריה וחזרו הבוקר לארץ. אני מודה לאנשי משרד החוץ, האגף הקונסולרי ובמיוחד לשלטונות ניגריה וסגן השגריר בניגריה, יותם קריימן, על המאמצים הבלתי פוסקים לסייע לשחרורם. שליחי מדינת ישראל בעולם הוכחו שוב שהם עומדים על המשמר ומסייעים לכל ישראלי במצוקה".

כזכור כפי שדווח ב"בחדרי חרדים" רודי רוכמן ושני ישראלים נוספים נסעו לניגריה כדי לצלם סרט תיעודי ונפגשו עם מנהיגים בולטים בקהילת האיגבו. רודמן ושניים נוספים, נועם לייבמן ואדוארד דיוויד בן נעים, נעצרו בעת צילום הסרט, לכאורה משום שיצרו קשר עם פעילים נגד הממשלה.

רוכמן ושאר יוצרי הסרט הגיעו ב-6 ביולי כדי לצלם סרט דוקומנטרי בשם We Were Never Lost, המתמקד בקהילות יהודיות פחות מוכרות, כולל באפריקה, סין, הודו ואפגניסטן, ואשר הצוות עבד עליהן יותר משנה. במסגרת משימה זו הם ביקרו בקהילת האיגבו, ב-7 ביולי, אותו פרסם רוכמן בחשבונות המדיה החברתית שלו. השלושה העניקו ספר תורה כמחווה לקהילות המקומיות בהן הם ביקרו ותיעדו.

שבט האיגבו רואים את עצמם יהודים, ואחד מהשבטים האבודים של ישראל, אם כי הם לא מוכרים על ידי ישראל או הרבנות הראשית, והם אינם זכאים לקבל אזרחות באמצעות חוק השבות אם הם לא יתגיירו רשמית.

חלק מאנשי האיגבו נמצאים במצב של סכסוך עם ממשלת ניגריה. הסכסוך הזה מתוארך להכרזת עצמאות חד צדדית על ידי האיגבו בשנת 1967, דבר שהצית מלחמת אזרחים אלימה בת 30 חודשים שגרמה למיליון אנשים להיהרג בסכסוך. הסכסוך מעולם לא הסתיים לחלוטין. בנובמבר 2020, לפי הדיווחים בניגריה, חיילים ניגרים הרסו שישה בתי כנסת של שבט האיגבו.

ניגריה ישראלים יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד