ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
העיתונאי בדק

כיצד הצליחה משלחת צה"ל למצוא 81 מתוך 98 קורבנות?

יחידת ההצלה הלאומית של צה"ל הוזנקה ימים ספורים לאחר הקריסה במיאמי אל אזור האסון במטרה לסייע בחיפוש ניצולים, ולאתר את גופות הנספים במטרה להביאם לקבורה, זאת אחרי שהצוותים המקומיים לא הצליחו להתקדם בחיפושים | ההצלחה של הצוות הייתה מסחררת ועיתונאי הגיע אל ביתו של מפקד המשלחת בניסיון לעמוד על הסוד

כיצד הצליחה משלחת צה"ל למצוא 81 מתוך 98 קורבנות?
צה"ל בזירת האסון צילום: דו"צ

יחידת ההצלה הלאומית של צה"ל מצאה 81 מתוך 98 הקורבנות באתר מגדל צ'אמפליין שקרס, מפקד יחידת החילוץ, סא"ל גולן ואך, מצא באופן אישי 20 מהקורבנות.

כיצד השיגה היחידה את ההישג המדהים הזה? עיתונאי מאתר The Palm Beach Post, הגיע אל גולן ואך ואף ביקר בביתו בבית רימון שבצפון כדי לגלות את הידע הייחודי שהביא צוות צה"ל לאתר.

ואך סיפר כשהצוות שלו הגיע לפלורידה בשעה 8 בבוקר ביום ראשון, ה-27 ביוני, בבוקר היום הרביעי של מאמצי החילוץ, הם לא היו אמורים להתחיל לעבוד עד הצהריים אך הם הלכו משדה התעופה הישר אל אתר האסון.

מחצית מהצוות של ואך החלו מיד לחפש את קרוביהם של הנעדרים כדי לאסוף מידע מכיוון שהפרטים המדויקים שסיפקו בני המשפחה היו חיוניים למאמצי החילוץ.

החצי השני של הצוות הלך להריסות שם מצאו כוחות הצלה החופרים בנקודות שבהן כלבי החיפוש נבחו. ואך אמר כי על פי ניסיונו הרב, כוחות ההצלה זקוקים ל"מתודולוגיה רחבה הרבה יותר כדי להעריך היכן בדיוק נקברו אנשים".

במקום להשתמש בכלבים, הצוות שלו השתמש בשיטה שפותחה במשך כמעט 40 שנה, מניסיון שנצבר במלחמות ואסונות בארץ ובעולם. המחלצים הישראלים החלו לאסוף מידע על מבנה הבניין, כמו גם על הרגלי החיים של הקורבנות והרכוש האישי, השימוש במידע זה היה כדי לסייע באיתור הקורבנות, כולל באיזה חדר היה כל קורבן ככל הנראה במהלך הקריסה.

הם זיהו קווי הפרדה בין קומות, מיקום עמודים בין יחידות דיור, ומיקום מסדרונות הבניין. הם פיתחו מודלים ממוחשבים דו-ממדיים ותלת-ממדיים של נפילת הבניין ומיקומם של חללים אפשריים. ככל שהחיפוש התקדם, הצוות שינה את התרשים, כאשר נמצא קורבן או רכוש אישי. כאשר ואך מצא טבעת של מישהו הוא ידע מיד למי היא שייכת.

בשלב מסוים נמצא כלב מת שהיה שייך לאחד הדיירים, ואך אמר כי לפי מה שהם ידעו, היו רק שני כלבים. "האחד היה פיטבול והאחד היה כלב אפור גדול. כל כלב השתייך לדירה אחרת. אם נדע היכן בדיוק נמצא הכלב המת, נוכל להתקדם עם התוכנית שלנו". ואך עצמו מצא 20 גופות נעדרים. וכך עם עבודת נמלים קפדנית, נמצאו כל הגופות בין ההריסות.

אסון מיאמי משלחת פיקוד העורף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד