כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

לא לחץ את ידה של קלינטון • ר' יצחק אייזיק וויינברגר ז"ל

העסקן הסאטמרי הותיק ר' יצחק אייזיק וויינברגר, שהתפרסם לאחר שאשת הנשיא הילארי קלינטון ציינה לו "אתה הרי לא תלחץ יד לאשה" - נפטר לאחר מחלה בגיל 66

ר' יצחק אייזיק עם מפקד משטרת ניו יורק
ר' יצחק אייזיק עם מפקד משטרת ניו יורק



ברוך דיין האמת: אבל גדול בשכונת ויליאמסבורג, עם הגעת הבשורה על פטירתו של העסקן הוותיק, הרה"ח ר' יצחק אייזיק וויינברגר ז"ל, לאחר שסבל ממחלה במשך תקופה קצרה, והוא בן 66 שנים בפטירתו.

המנוח היה מהתלמידים הראשונים של ישיבת סאטמאר בניו-יורק, והיה תלמיד אהוב על האדמו"ר מסאטמר בעל ה'דברי יואל' זצ"ל.

לפני כ-43 שנה - מיד לאחר נישואיו - פנה לעסקנות, היה זה כאשר נקרא על ידי מנהל מוסדות סאטמאר, הרה"ח ר' ליפא פרידמן ז"ל, לסייע לתושבי השכונה.

הוא החל בתרגום מסמכים שונים עבור יהודים תושבי השכונה, שהגיעו אחרי השואה ולא הספיקו ללמוד את השפה האנגלית. הוא ישב שעות רבות בסבלנות רבה, כדי לתרגם להם את המכתבים שקיבלו מהשלטונות או מהרופאים.

היה ידוע מאוד בצדקותו ונעימות הליכותיו, מה שסייע לפתוח בפניו דלתות רבות בקרב אנשי השלטון, הרשויות והארגונים השונים. בתוך שנים ספורות הגיע גבוה מאוד בסולם העסקנות, והתיידד עם כל הפוליטיקאים. בעיקר בשל כך שלא גבה ליבו, והוא המשיך אף לחבוש את המגבעת והחליפה הישנה, וכך הופיע בפני כולם.

לפני מספר שנים, פורסמה עליו כתבה בעיתונות המקומית, בה תואר כיהודי גלותי, הלובש בגדים מרופטים ובלים, אינו דואג למופע חיצוני הולם, ואינו חושב כי כיאות למעמדו, עליו ללבוש בגדים אופנתיים וחדשים, ובכל זאת דלתם של כל הפוליטיקאים הגדולים פתוחה בפניו.

נודע כמיודד עם מושל ניו יורק, ואף סייע להכניס את ראש עיריית ניו יורק בשעתו, דיוויד דינקיס, לתפקידו. ויינברגר גם היה ידיד אישי של משפחת קלינטון. לפני כעשרים שנה, כאשר קלינטון נבחר לתפקיד נשיא ארה"ב, ויינברגר נכח בבית הלבן במסיבה הגדולה, לאחר השבעת הנשיא לתפקידו. הכל עברו ללחוץ ידיים לזוג הממלכתי אחרי המסיבה, ואילו כאשר הוא עבר לעיני כל מצלמות התקשורת העולמית, גברת קלינטון לא הושיטה לו את ידה, ואמרה לו: "אתה הרי לא תלחץ ידיים לאישה". משפט שהפך לשיחת היום בציבור הכללי, וגרם לקידוש ה'.

סיפור נוסף שהתרחש באירוע הזה, היה כשויינברגר עמד ושוחח עם הנשיא הטרי. באמצע השיחה, עבר במקום שחקן הקולנוע הנודע הריסון פורד. הנשיא הפנה מבטו לעבר פורד וגילה את אוזנו, מיהו החרדי עמו הוא מסתודד. אחר פנה אל ויינברגר, והציג בפניו, מיהו הצלע השלישית שניצב לידם: "תכיר, זהו הריסון פורד".

העסקן, שלא היה בקי בשמותיהם של שחקנים מהעולם הגדול, שאל את הנשיא ברצינות: "מה בדיוק תפקידו? הוא חבר קונגרס או חבר בסנאט?" הנשיא ופורד חייכו חיוך רחב. אבל לא הייתה בתשובה תמימה זו, כדי להמעיט מערכו של העסקן. נהפוך הוא, הנשיא חיבב אותו מאוד בגלל פשטותו ופתח בפניו את כל הדלתות.

הלוייתו של המנוח ז"ל, יצאה מבית המדרש הגדול של סאטמאר, ברחוב הופר בשכונת ויליאמסבורג, שם הספידוהו בין השאר אב"ד סאטמאר ויליאמסבורג, משם יצאה ההלוויה לקרית יואל, לכיוון בית מדרש הגדול בעיר, ומשם לעבר בית העלמין - שם נטמן ליד אוהל אדמור"י סאטמאר.

השאיר אחריו משפחה גדולה, בהם בניו הרב שמואל לייבוש, מנכ"ל מתיבתא גבוהה סאטמאר, הרב ברוך שלמה, מנהל רוחני בת"ת סאטמאר קרית יואל, הרב יואל, מנהל התאחדות האברכים סאטמאר קרית יואל, וצאצאים רבים - זרע ברך ה'.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
וויינברגר עסקן קלינטון פורד סאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד