כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

פוטין: להעביר את 'ספריית שניאורסון' לקהילה היהודית

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הפתיע את החב"דניקים • בנאום במוזיאון היהדות שנפתח במוסקבה, הצהיר שיש להעביר את אוסף ספריית הריי"צ לידי הקהילה החב"דית המקומית

במוזיאון היהדות. צילום: יח''צ
במוזיאון היהדות. צילום: יח''צ



נשיא רוסיה, ולדימר פוטין נשא היום (ג), דברים בביקור במוזיאון הקהילה היהודית במוסקבה במהלכם היה ניתן לזהות כי המדינה שינתה את מדיניותה ביחס ל'אוסף שניאורסון', הספרייה של
האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש, כך מפרסם אתר 'שטורעם'.

"העברת הספרים לארצות הברית הוא בלתי מתקבל על הדעת", אמר היום הנשיא הרוסי. "האוסף הולאם על ידי ממשלת רוסיה למשך לפחות מאה שנים". הוא גם הסביר כי תביעות מצד החסידים יכולות לפתוח תיבת פנדורה שיעמידו את רוסיה בפני מספר גדול של תביעות דומות.

אנשי חסידות חב"ד פעלו בעבר, על פי רצונו של האדמו"ר מליובאוויטש להעביר את האוסף, הכולל למעלה מ-12 אלף ספרים נדירים ויקרי ערך שהולאמו על ידי השלטונות הקומניסטים, לידי ספריית חב"ד בניו-יורק. ניסיונות אלו וגם פניות שנעשו לבתי המשפט בארצות הברית, לא הועילו. מוסקבה טענה כי מדובר באוצר לאומי.

לפני זמן קצר, קבע בית המשפט בארה"ב כי האוסף יועבר לניו- יורק ובכל יום שהאוסף יישאר בידיה תיאלץ המדינה לשלם קנס של 50 אלף דולר. בתגובה להחלטה, רוסיה הגישה תביעה שבה דרשה מהספרייה האמריקנית להשיב אליה 7 ספרים מהאוסף אשר טרם חזרו לידיה.

היום, כאמור, הגיע שינוי משמעותי ודרמטי בעמדה הרוסית: פוטין אמר כי לדעתו יש להעביר את הספרים לידי הקהילה היהודית. "אני מוכן לתת את הפקודה להתחיל בתהליך העברת הספרים לידי
המוזיאון היהודי של חב"ד במוסקבה", אמר הנשיא.

הרב ברוך גורין דובר איגוד הקהילות היהודיות בחבר העמים אמר בתשובה לשאלה כיצד, לאחר ההצהרה של הנשיא, מתכוונים בחב"ד לפעול: "זה תלוי באגודת חסידי חב"ד העולמית, אנחנו עובדים על זה. הם אלו שצריכים להחליט מה הם מוכנים. אנחנו רוצים לברר מה בדיוק העמדה שלהם".

האם אתם חושבים שהמקום של הספרים הוא במוזיאון במוסקבה?, נשאל הרב והשיב: "אנחנו חושבים שזו פשרה רלוונטית ויציאה מהסבך הקשה שנוצר במשך השנים האחרונות. ההצהרה של הנשיא חשובה מאד בנושא הזה".
פוטין חב''ד ספרייה מוסקבה ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד