כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הבאה בתור • הליכוד לש"ס: בואו לחתום

צוות המו"מ של הליכוד פנה לדרעי: בואו לחתום הסכם קואליציוני • הוצג מתווה יוג'ין קינדל לשיוויון בנטל • המתווה המתגבש יובא להכרעת הגר"ע • דרעי משכנע העבודה להצטרף לממשלה

שלישיית ש"ס במו"מ עם הליכוד. צילום: פלאש90
שלישיית ש"ס במו"מ עם הליכוד. צילום: פלאש90



שעות אחדות לאחר שבוטלה במפתיע פגישת השלישיה של ש"ס שתוכננה להבוקר, ניתן כבר לחשוף: ביטולה נבע מפנייה פתאומית של צוות המו"מ של הליכוד אל אחד מקודקודי ש"ס - אריה דרעי, במטרה לסגור עמו על חתימה על הסכם קואליציוני.

ברקע עומד רצונו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להשיג עד למועד בו פוקעים 28 הימים אותם העניק לו הנשיא שמעון פרס, הסכם קואליציוני עם כמה שיותר שותפים.

הערב הציג את ההסכם עם 'התנועה בראשות ציפי לבני', והוא ישמח מאוד להציג במהלך הימים הקרובים גם הסכם חתום עם ש"ס תחילה, ולאחריה עם יהדות התורה.

כאשר בידיו 55 מנדטים. כך הוא מאמין, יהיה לו קל להשיג את השותפה היחידה הנדרשת: 'יש עתיד' (אם יסכים לפיד למתווה יג'ין קינדל), הבית היהודי (באם ישתחרר יושב הראש שלה, נפתלי בנט, מהברית עם לפיד) או עם העבודה בראשות שלי יחימוביץ (בתנאי שיסכים לשנות את גישתו הכלכלית והיא תסכים להפר את התחייבויותיה הקודמות שלא להיכנס לממשלתו).

מי שפיעל מאוד במישור הזה הוא אריה דרעי, שמפעיל את קשריו רבי-השנים עם עופר עיני (ידיד ש"ס עוד מהימים בהם תמך בו הגר"ע יוסף לתפקיד יו"ר ההסתדרות), בוז'י הרצוג, בנימין פואד בן אליעזר (הגיע ליום ההולדת), חיליק בר ועוד. במהלך היממה האחרונה קיים דרעי פגישות עם קודקודים במפלגה.

במקביל ישבה היום יו"ר המפלגה שלי יחימוביץ' עם חברים רבים ממפלגתה לשיחות אישיות, וישנה אפשרות שהלחץ הכולל יעשה את שלו.

ומה באשר לבית היהודי? ובכן, כבר כעת מתחיל בנט לחוש בלחץ המופעל עליו, לאחר שההסכם הקואליציוני עם לבני כלל הענקת סמכויות לניהול המשא ומתן, דבר שצורם מאוד לציבור הדתי-לאומי, החושש מ'אהוד ברק 2'. הביקורת על הקשחת עמדותיו של בנט, ועל חבירתו הבלתי מוסברת ללפיד, הולכת ומבעבעת בשטח.

הגר"ע יכריע

יחד עם זאת, צריך לקחת בעירבון מוגבל את הידיעות לפיהן ש"ס קרובה לחתימה על הסכם. גורם בכיר בש"ס אמר לי הערב: "לא תהיה חתימה על הסכם עוד השבוע, גם לא לפני חג הפורים".

לדבריו, הליכוד הציג בפניהם את מתווה יוג'ין קינדל לשיוון בנטל. לא לכל הסעיפים הם יוכלו להסכים, הוא אומר, את חלקם יבקשו לשנות. כך או כך ייקח זמן עד שהדברים יבשילו לכדי הסכם.

להערכתו, הפרסומים נובעים מרצון הליכוד 'להלחיץ' את השותפות הקואליציוניות הפוטנציאליות 'לרוץ ולחתום', בטרם יהיה מאוחר.

חתימתה של לבני הוכיחה, כי הפעם מתנהל הבאזר הקואליציוני בשיטת 'כל הקודם זוכה', שכן קשה לצפות כי המדד לתיקים יהיה שני שרים פלוס יו"ר ועדה לשישה מנדטים בלבד, זכות השמורה לחותמת הראשונה בלבד, מן הסתם.

לשאלתי האם הוא מעריך שש"ס תחתום על הסכם מתחת לאפה של יהדות התורה וגם בלעדיה, השיב הבכיר כי לדעתו הדבר אינו עומד לקרות. הוא אף מתעקש שהליכוד לא הראה להם תחילה את ההסכם הנחתם עם ציפי לבני. ביהדות התורה יש שאמרו כי ראו תחילה את ההסכם ואף הסכימו לו.

במקביל לשיחות שנערכו ונערכות עם אריה דרעי, נערכות גם שיחות עם אלי ישי, כאשר אריאל אטיאס, עוד אחד משלושת הקודקודים, מופקד מטעם המפלגה (מלבד על התיאום בין השלישייה, דבר שעדיין לא הצליח להשיג עד כה) על קריאת המתווים השונים. כזכור, כבר בקואליציה הקודמת עשה 'דוקטורט' בנושא, כאשר נפגש במשך שעות הן עם בכירים בוועדת פלסנר, כולל יוחנן פלסנר עצמו, והן עם משה בוגי יעלון הודה 'מתווה בוגי'.

מסתמן כי מחר או מחרתיים תתכנס השלישייה של ש"ס כדי ליישר קו קואליציוני וכן כדי לקבל החלטות עתידיות בסימן של אחדות, כולל החלטות לגבי כופתאות (חלוקת תיקים, כולל תיק היו"ר) ושאר מיני מינויים ודילים.

את החלטתם יביאו, כמובן, בפני הגר"ע יוסף, שיכריע האם לאשר את הכניסה לקואליציה אם לאו. אפשר להמר שהכיוון יהיה חיובי.
שס קואליציה דרעי הגרע כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד