כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מתיחה הלכתית: האם לנשים מותר לקרוא מגילה?

פסק הלכה מזוייף הופץ בשם הגר"ש עמאר, ובו נטען שאסור לנשים לקרוא מגילה לנשים אחרות, ויש להילחם בתופעה הזו • ברבנות מיהרו להכחיש • ומי הזייפן?

קריאת מגילה. צילום ארכיון: יעקב נחומי
קריאת מגילה. צילום ארכיון: יעקב נחומי

פסק הלכה מזויף של הרב הראשי לישראל, הרב שלמה משה עמאר, ולפיו נשים אסורות בקריאת מגילה בציבור המורכב מנשים, עורר סערה בימים האחרונים ברבנות הראשית לישראל, לאחר שגורמים בלשכת הרב קיבלו פניות מכלי תקשורת שהביעו תמיהה על הפסק. רק לאחר חקירה מעמיקה התברר כי מדובר במתיחה פורימית של רב יישוב.

בפסק ההלכה המזויף יצא לכאורה הרב עמאר בחריפות נגד המנהג שנשים קוראות את המגילה, "על כן אנו פונים לרבני השכונות והיישובים שלא לתת יד למנהג החדש הזה", נכתב בפסק המזויף.

"ואם במקום כלשהו עומדים לעשות כן, מחויב הרב לצאת נגד המנהג הנפסד הזה בכל כוחו, שלא תהיה פרצה בכרם ה', וחלילה חלילה מלהכניסם לבתי כנסיות או למקומות ציבוריים ביישוב, ופורץ גדר, יישכנו נחש".

בפסק ההלכה, שנכתב על נייר מכתבים רשמי, וצורפה אליו חתימתו של הרב עמאר, צוין כי גם הרב הראשי האשכנזי, הרב יונה מצגר, מצטרף לעמדה ההלכתית הזו, וכי היא נסמכת על שיטתו של הגר"ע יוסף.

בדרך לא דרך התגלגל המסמך והגיע לידיהם של רבים, בין היתר, גם עיתונאים. כתוצאה מכך, בלשכתו של הרב הראשי הספרדי - ששהה בימים האחרונים בחו"ל - ובלשכת הדוברות ברבנות הראשית החלו לקבל פניות טלפוניות, בהן נדרשו לספק הסבר על הפסיקה המפתיעה.

דבר הזיוף הגיע לאוזניו של הרב עמאר, אשר דרש לחקור באופן יסודי מי עומד מאחורי הפסיקה המומצאת. בתחילה הטילו אנשי הרבנות חשד בגוף פוליטי מסוים, אך מהר מאד החשד התבדה. דובר הרבנות מיהר להוציא הודעת הבהרה.

"המכתב מיום ד' אדר", נכתב בהודעה, "בחתימתו של הראשון לציון הרב עמאר שליט"א, בנושא קריאת מגילה על ידי נשים, הינו מזויף. חוות דעת הלכתית מסודרת בנושא תצא בימים הקרובים".

ואז, לאחר בירור מעמיק יותר, נתגלה הזייפן: רב ביישוב בארץ ערך מכתב קיים של הרב עמאר ושינה את תוכנו - במטרה למתוח את אנשי קהילתו לקראת חג הפורים.
מתיחה פורימית מגילה נשים הרב עמאר פסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד