י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שאלות לא פתורות

בדיקת ה-FBI מגלה: כמות הכימיקלים בפיצוץ ביירות היה חלק מהמשלוח המקורי

כמות האמוניום חנקתי שהתפוצץ בנמל ביירות בשנה שעברה הייתה חמישית מהמשלוח שנפרק שם בשנת 2013, כך כך פי ה-FBI, שאישר כי חלק גדול מהמטען נעלם

בדיקת ה-FBI מגלה: כמות הכימיקלים בפיצוץ ביירות היה חלק מהמשלוח המקורי
תיעוד הפיצוץ בביירות צילום: צילום מסך

עם התקרבות יום השנה הראשון ה-4 באוגוסט, שאלות מרכזיות נותרו ללא מענה, כולל כיצד כמות עצומה של אמוניום חנקתי שניתן להשתמש בו לייצור דשן או פצצות, הוחסנה ללא בטיחות בעיר הבירה במשך שנים.

הפיצוץ היה אחד הפיצוצים הגדולים שאינם גרעיניים שנרשמו אי פעם, וגרמו למותם של יותר מ-200 בני אדם, כולל אלפי פצועים, והרס עצום של ביירות.

דו"ח של ה-FBI מה -7 באוקטובר 2020, שפורסם על ידי רויטרס השבוע, מעריך כי כ-552 טונות אמוניום חנקתי התפוצצו באותו יום, הרבה פחות מ-2,754 הטונות שהגיעו על ספינת משא שהושכרה על ידי גורם רוסי בשנת 2013. דו"ח ה-FBI אינו נותן הסבר לאן נעלם שאר האומניום, או לאן שאר המשלוח הגיע. כך על פי רויטרס.

חוקרי ה-FBI הגיעו לביירות לאחר הפיצוץ לבקשת לבנון. גורם בכיר בלבנון שמכיר את ממצאי ה-FBI, אמר כי הרשויות הלבנוניות מסכימות עם הסוכנות בנוגע לכמות שהתפוצצה, אך הם אינם יודעים לאן נעלם השאר.

גורמים רשמיים רבים בלבנון אמרו בעבר באופן שהם מאמינים שהרבה מכמות המשלוח נגנב. האמוניום החנקתי נסע מגאורגיה למוזמביק על ספינת משא בשכירות גורם רוסי, הקברניט אומר כי קיבל הוראה לעצור עצירה לא מתוכננת בביירות ולקחת מטען נוסף.

גורם בכיר בלבנון אמר כי אין מסקנות מוצקות מדוע הכמות שהתפוצצה נמוכה מהמשלוח המקורי. תיאוריה אחת הייתה שחלק ממנה נגנב. תיאוריה שנייה הייתה שרק חלק מהמשלוח התפוצץ, והשאר נזרק לים, בדו"ח של ה-FBI נאמר, כי "כמות משוערת שהגיעה לכ-552 טון אמוניום חנקתי התפוצצה במחסן 12".

הוא ציין כי המחסן היה גדול מספיק בכדי להכיל את המשלוח של 2,754 טון, שאוחסן בשקים של טון אחד, אך הוסיף "לא הגיוני שכולם היו שם בזמן הפיצוץ".

ביירות כימיקלים לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד