י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מי יזכה לתעדוף?

החל מהיום: ישראל עוברת לשימוש נרחב בחיסוני מודרנה

החל מהיום, בוגרים שטרם התחסנו עד כה, יחוסנו בחיסוני 'מודרנה' ולא באלו של פייזר כפי שהיה נהוג עד היום | את מי מתעדף משרד הבריאות ומה הן תופעות הלוואי של החיסון? הנה מה שאתם צריכים לדעת

החל מהיום: ישראל עוברת לשימוש נרחב בחיסוני מודרנה
החיסון לקורונה של חברת מודרנה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם תחילת מתן חיסוני המנה השלישית לאזרחים בני 60 ומעלה, ועם כניסת חיסוני 'מודרנה' בשימוש נרחב בישראל, פרסם משרד הבריאות הנחיות מדויקות לצוותי הרפואה, מתי יש לחסן בחיסון שלישי, את מי צריך לחסן דווקא בחיסוני 'פייזר', את מי להעדיף את חיסוני 'מודרנה', ומתי אין סיבה לתעדף סוג אחד של חיסון על פני הסוג השני.

במשרד הבריאות מבהירים כי מנת החיסון השלישית צפויה לגרום ל'תופעת דחף', שמעוררת מחדש את הנוגדנים שכבר נוצרו לאחר שתי המנות הקודמות, ומזניקה אותם לרמה פעילות גבוהה מאוד, לאחר שהם נחלשו בחלוף החודשים שעברו מאז קבלת החיסון ועד כה. במקביל מבהיר המשרד כי עם כניסת החיסונים של 'מודרנה' לשימוש נרחב בישראל, יש לפעול לפי הכללים הבאים: בני פחות מ-18 יחוסנו בכל מקרה רק בחיסוני 'פייזר' משום שחיסוני 'מודרנה' טרם אושרו לשימוש בגילאים אלו בישראל.

באשר לבני 18 ומעלה, מי שעדיין לא קיבלו מעולם חיסון לקורונה, יקבלו את מנות החיסון שלהם אך ורק בחיסוני 'מודרנה', בגלל שאלו זמינים יותר בשלב זה למערכת הרפואה בישראל. מי שכבר קיבלו מנת חיסון אחת או שתי מנות, וצריכים לקבל מנה שניה או שלישית במידה והם בני 60 ומעלה, יש עדיפות לחסן אותם במנת דחף של אותו סוג חיסון בו התחסנו בשתי הפעמים הקודמות.

כלומר, מי שהתחסן ב'פייזר' תהיה עדיפות לחסן אותו בחיסון שלישי של 'פייזר', ומי שהתחסן ב'מודרנה', תהיה עדיפות לחסן אותו גם בפעם השלישית בחיסון של 'מודרנה'. במקרה שאדם התחסן חיסון ראשון של 'מודרנה' וחיסון שני של 'פייזר', יהיה עליו לקבל חיסון שלישי של 'פייזר' לכתחילה, בדומה למנת החיסון האחרונה שקיבל.

עם זאת, בהנחיות של משרד הבריאות מודגש, כי במידה ואדם התחסן בשתי מנות של 'פייזר' וכעת מבקש להתחסן במנה שלישית, אך אין חיסונים זמינים של 'פייזר' כדי לחסן אותו, אין שום סיבה למנוע ממנו חיסון של 'מודרנה', ועליו להתחסן בחיסון זה. זאת, משום שחיסוני 'מודרנה' צפויים לתרום תרומה מכרעת לרמת החסינות גם שלמי שהתחסן בפעמיים הקודמות בחיסוני 'פייזר', ולמרות שיש עדיפות לכתחילה לקבלת חיסון מאותה היצרנית.

יודגש, כי הנחיות אלו עוסקות רק במי שהתחסן בחיסוני RNA כדוגמת חיסוני 'פייזר' 'מודרנה', 'אסטרה-זניקה' וחיסונים מערביים אחרים. מי שהתחסנו בחיסונים מהסוג הישן והפשוט, כדוגמת החיסון הרוסי או הסיני, אינם נחשבים בכלל למחוסנים בישראל, ומשרד הבריאות לא תעדף סוג מסוים של חיסון שיש לתת להם, מבין חיסוני 'פייזר' או 'מודרנה'.

חשוב להזכיר כי מנת החיסון השלישית צפויה להזניק בסייעתא דשמיא את רמת הנוגדנים לקורונה בגופם של המתחסנים, והתקוה היא שבתוך ימים או שבועות כבר נוכל לראות ירידה משמעותית ומהירה בקצב התחלואה, הודות ליעילותו של החיסון.

חיסון לקורונה חברת מודרנה חברת פייזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד