י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

הליכוד: בנט מחרים החרדים; אריאל: ספין זול • גפני: ייזכרו לדיראון עולם

נציגי הליכוד: אנשי המו"מ של הבית היהודי הודיעו לנו שהם דורשים להשאיר את החרדים בחוץ • עו"ד שמרון: "אנחנו לא מקבלים החרמה של ציבור שלם" • אריאל מכחיש: הליכוד עסוק בספינים שקריים • גפני: בנט הכריז מלחמה על עולם התורה • ומתי ייפגשו שלושת ראשי ש"ס עם ראש הממשלה בביתו?

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



הפלונטר אליו הגיע המו"מ הקואליציוני, והצורך מחויב המציאות של הליכוד ביתנו לסגור קואליציה עם 'הבית היהודי' ו'יש עתיד', עדיין לא השכיח מראש הממשלה, בנימין נתניהו, את חלומו לקואליציה עם המפלגות החרדיות.

מאחורי הקלעים מתנהלות כל העת שיחות בין הלשכה הראשונה לחלק מהנהגת ש"ס, לקראת תחילת שבוע הבא אף הוזמנו שלושת היו"רים יחד לביתו של ראש הממשלה לשיחה אישית. זו תהיה למעשה השיחה הראשונה (אם לא נחשיב את שיחת המזל טוב ליום ההולדת) המשמעותית של נתניהו עם אריה דרעי - מאז שב לתנועה.

לדברי בכירים בש"ס, הפרסומים לפיהם כביכול הם סירבו להגיע לפגישה שכזו שקריים. "זו אינה דרכה של ש"ס ולא דרכם של מנהיגיה לסרב לפגישה עם ראש ממשלה. נתניהו מזמין, אנחנו באים כמובן, כך נהגנו בו מאז ומעולם, בכבוד רב, אולי גם בשל כך הוא רוצה בנו לממשלתו".

האם הבית היהודי מצטרפים להחרמת החרדים?

אמש, בתום שיחה ארוכה עם נציגי 'יש עתיד', פרסם עו"ד דוד שמרון מצוות המו"מ של הליכוד כי "מפלגתו של לפיד מתנגדת לצירוף החרדים לממשלה", זאת בעוד הליכוד מתעקש על ממשלה רחבה ככל האפשר.

"קיימנו פגישה טובה וממושכת", הוסיף ואמר, "דנו בהרבה סוגיות, וחלק גדול מהפגישה הקדשנו לבירור עמדתה של יש עתיד ביחס להצטרפות המפלגות החרדיות לממשלה. אנו סבורים, כפי שאמרנו קודם, שהדרך הנכונה להשיג התקדמות משמעותית במגוון של נושאים ולעמוד מול האתגרים שניצבים בפני מדינת ישראל היא הקמת ממשלה רחבה ככל שניתן. התשובה שקיבלנו בעניין הזה הייתה למעשה שמבחינתה של יש עתיד אין מקום לחרדים בממשלה הקרובה".

הוא הוסיף כי צוות המשא-ומתן של הליכוד מציב את השאלה הזו גם בפני הבית היהודי, כדי להבין אם אף היא פוסלת את המפלגות החרדיות מכניסה לממשלה. "לצורך זה קבענו פגישה עם אנשי הבית היהודי למחר בשעות הבוקר ואנחנו נברר בעיקר את הנקודה הזו", אמר שמרון.

בכירי הבית היהודי הבהירו אמש אמנם: "לא נפסול אף מפלגה, גם לא את אלו שכינו אותנו בית של גויים. אנו משבחים את הליכוד שזנח את החלטתו להקים ממשלת שמאל-חרדים ללא הבית היהודי, אין ספק שההבנות עם יאיר לפיד תרמו לכך", אך הבוקר (ו), בצאתו ממו"מ עם אנשי 'הבית היהודי', מסר שמרון כי גם הם הודיעו שהם מחרימים את החרדים, בשל הברית שכרתו עם 'יש עתיד'. שמרון תקף: "יש כאן החרמה של ציבור שלם, אנחנו לא מקבלים חרמות. נצטרך לראות איך מתקדמים מכאן להרכבת ממשלה כתוצאה מהמצב הזה".

עם זאת, ח"כ אריאל הכחיש את הדברים, ופרסם בדף הפייסבוק שלו: "שמעתי כעת את הודעתו של עו"ד דוד שמרון כאילו אנחנו גם כן מחרימים את החרדים. הדבר איננו אמת. אמרנו גם לפני הדיון, במהלכו ובצאתנו כי אנו לא פוסלים אף אחד. לצערי בליכוד מעדיפים לעסוק בספינים זולים ושקריים במקום לעסוק בהרכבת הממשלה, כמובן תוך כדי ניסיונות להימנע ממתן תשובות אמיתיות על הצעתם אתמול לאנשי לפיד לפנות יישובים".

גם בהודעה רשמית מטעם 'הבית היהודי' נמסר: "יתכן שנפלה טעות בהודעתו של עו"ד שמרון שאמרנו שאנחנו מחרימים חרדים, ונשמטה המילה - לא".

ח"כ משה גפני הגיב לדברים: "היום הזה, י"ט אדר, ייזכר לדיראון עולם כיום שבו מפלגה שמתקראת דתית, ושיושב ראשה כינה את החרדים 'אחים' - הכריזה מלחמה על עולם התורה. מתברר שכשבנט אומר אחים הוא מתכוון למלחמת אחים ולהחרמה של אחים.. השנאה הזו כה תהומית שבתמורה הוא מוסר את גורל ארץ ישראל בידיהם של אנשי 'יש עתיד', ויאיר לפיד שתקף את המתיישבים ביו"ש. כדאי שהפוליטיקאי הטרי נפתלי בנט וחבריו יזכרו היטב שבניין הכנסת עגול הרבה יותר ממה שהוא נראה מבחוץ".

איילת שקדצילום: איילת שקד
איילת שקד


ב'יש עתיד' מוחים: דיברנו על עוד דברים

ב'יש עתיד' לא אהבו את דבריו של עו"ד שמרון. "אז על מה באמת דיברנו במו"מ הקואליציוני?" - כתבו בדף הפייסבוק של התנועה, "על הצורך במהפיכת דיור שתוריד מחירים, על חינוך, על יוקר המחיה, על המחוייבות שלנו להקל על מעמד הביניים. במילים אחרות, דיברנו על כל הדברים שהם לא ספינים, ולא תופסים כותרות, ולא עוסקים בנסיון לגרום לאנשים לשנוא ולכעוס זה על זה.
אז למה כל מה שיצא החוצה הוא רק ההודעה של הליכוד שאנחנו פוסלים את החרדים? שאלה מצויינת".

באופן רשמי הייתה תגובתם: "אנו נמשיך לדבוק בעקרונותינו. על כך נתן בנו ציבור גדול את אמונו. אנו מקווים כי הרכב הממשלה הבאה אכן ישקף את רצונו של העם בשינוי שיבטא סדר יום חדש במדינת ישראל".

בהקשר לדרישותיהם של 'יש עתיד', הרחיב הבוקר ראש צוות המשא ומתן בליכוד, עורך הדין דוד שמרון, ופירט את דבריהם בסוגיית גיוס החרדים.

"הדבר החשוב ביותר בהקשר הזה, לאנשי לפיד", אמר שמרון, "זה גם אם החרדים יתגייסו בגיל 14 ויקבלו צו ראשון בבר מצווה, הם פוסלים אותם מלשבת בממשלה".

"בסופו של דבר צריך להקים ממשלה, אנחנו לא מקבלים פסילות של ציבור בקרב עם ישראל", הדגיש שמרון.

הליכוד מתעקש: מנסה להפריד בין בנט ללפיד

עם תום פגישת הליכוד-ביתנו עם יש עתיד אתמול, מיהרה ח"כ איילת שקד להגיב.

"הליכוד ביתנו משחקים במשחק כפול בו הם מבקשים מאיתנו לפרק את הברית עם לפיד, ומנגד מלפיד לפרק את הברית עם הבית היהודי. הנסיונות להסביר מדוע פירוק זה חשוב משתנות בהתאם לנמען תדיר. התחושה היא כי אין אמת, אין אידיאולוגיה ברורה, הדורשת ממשלה ברוח מסויימת, אלא ורסיה ממוזערת של משחק פוקר. כיצד יכולה ההנהגה לנהל מו"מ עם הבית היהודי הדן באפשרות לשינוי ההסכם עם לבני כאחראית על המו"מ המדיני מחד, ומאידך לפזם באוזני לפיד כמה גדולה טעותם לשבת עם אלו הבונים את ההתנחלויות, מכיוון שאז לא יוכלו לפרקם?

"בעצם ניתן לומר שנסיונותיהם של הליכוד ביתנו להקמת ממשלת שמאל חרדים לא תמו, וככל הנראה לא יתמו עד הדקה ה-90. על כן אנו לא ניסוג מהבנותינו עם יש עתיד. הבית היהודי יעמוד איתן נוכח המתקפות והלחצים, ויעשה כל שביכולתו לתרום להרכבת ממשלה המורכבת מנציגים שהציבור בחר, שתעסוק בנושאים החברתיים והכלכליים המהותיים הבעייתיים בעם ישראל".

הבוקר, בשיחה עם גורמים בבית היהודי, הם חשים תסכול נוכח הפרסומים על כך שנציגי הליכוד-ביתנו סיפרו לנציגי יש עתיד כי הם חוששים מכך ש"הבית היהודי יתנגד לפינוי ישובים". תחושתם היא שהליכוד עדיין אינו רוצה בהם, וכי יעדיף לפלג בינם לבין יש עתיד, תוך הכנסת לפיד לקואליציה, בלעדיהם. "זו הסיבה לברית אותה כרתנו עם לפיד", הם שבים ומתרצים.

מי שחשף כמעט גלויות את הניסיון לפלג בין הבית היהודי ליש עתיד הוא יו"ר סיעת הליכוד ח"כ זאב אלקין, שקרא לבנט ולחברי סיעתו לתת כתף להקמת ממשלה, שתתבסס קודם כל על 61 ח"כים מהמחנה הלאומי. "בפעם האחרונה שניסו להקים ממשלת ימין בלי המפלגות החרדיות ופיצלו את המחנה הלאומי זה נגמר בהתנתקות", הוא הצהיר. "אסור לחזור על טעויות העבר".
קואליציה הבית היהודי יש עתיד חרדים חרם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד