י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הקצב מפרס

משפט על פשעים נגד האנושות עשוי לגלות פרטים על נשיא איראן החדש

משפטו של פושע מלחמה בשוודיה של פקיד איראני לשעבר עשוי לחשוף פרטים נוספים אודות התפקיד שמילא בהוצאה להורג של אסירים לפני 30 שנה נשיא איראן הנבחר, אברהים ראיסי

משפט על פשעים נגד האנושות עשוי לגלות פרטים על נשיא איראן החדש
אברהים ראיסי צילום: צילום מסך

חמיד נורי, בן 60, הואשם בשבוע שעבר ב"פשעי מלחמה ורצח" בגין הריגה של יותר מ-100 מתנגדים חמושים ושבויים פוליטיים במהלך השנה האחרונה של מלחמת 1980-1988 בין איראן לעיראק.

משפטו של נורי אמור להתחיל ב-10 באוגוסט. הוא נעצר בשוודיה בשנת 2019 בעת ביקור אצל קרובי משפחה שהסגירו אותו לשלטונות.

איברהים ראיסי, שיושבע היום לנשיא הרפובליקה האיסלאמית, היה אחד מארבעה שופטים שישבו בוועדה חשאית שהוקמה בשנת 1988 לחקירת אלפי אסירים פוליטיים. הנשיא הנבחר הכחיש שוב ושוב כל אחריות בעונשי המוות שנגזרו על כ-5,000 אסירים מהאופוזיציה וקבוצות שמאל שלדברי קבוצות זכויות אדם כולל אמנסטי אינטרנשיונל הוצאו להורג באיראן באותה שנה.

בכתב האישום בשוודיה נאמר: "הנאשם נורי חשוד בהשתתפות בהוצאות להורג המוניות של מספר רב של אסירים, בנוסף גרם לאסירים סבל חמור עם עינוי וטיפול לא אנושי" נכתב בכתב האישום השבדי.

התובעת הציבורית השבדית, קריסטינה לינדהוף קרלסון, אמרה כי התיק מובא תחת עקרון השיפוט האוניברסלי, המאפשר לבתי המשפט לשפוט נאשמים בפשעים חמורים ביותר ללא קשר למקום בו בוצעו.

"חקירה מקיפה שהביאה לכתב אישום זה מראה, כי למרות שמעשים אלה בוצעו מחוץ לשטחה של שבדיה ולפני יותר משלושה עשורים, הם יכולים להיות כפופים להליכים משפטיים בשבדיה", אמרה קרלסון.

יותר מ-150 לוחמי זכויות, כולל חתני פרס נובל, ראשי מדינות או ממשלות לשעבר ופקידי האו"ם לשעבר, קראו לחקירה בינלאומית של מקרי הרצח ב-1988. ארגון 'אמנסטי אינטרנשיונל' ואחרים קראו לחקור רשמית את תפקידו של ראיסי בהוצאות להורג באותן שנים.

אברהים ראיסי הוצאה להורג זכויות אדם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד