י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
התנאים לשותפות עם איראן

שר החוץ של סעודיה: "הסכמי השלום עם ישראל - טובים"

שר החוץ של סעודיה, בירך את הסכמי השלום בין ישראל למדינות המפרץ, ואמר כי "הפעילות של המשטר האיראני מפריעה וממשיכה לגרום ליריבות במזרח התיכון"

שר החוץ של סעודיה: "הסכמי השלום עם ישראל - טובים"
סעודיה צילום: pixabay

"איראן פעילה מאוד באזור עם פעילות שלילית, בין אם היא ממשיכה לספק למורדים החות'ים נשק או מסכנת משלוחים במפרץ הערבי", כך טוען הנסיך פייסל בן פרחאן בפורום ווירטואלי בן שלושה ימים, שאורגן על ידי קבוצת החשיבה והאסטרטגיה האמריקאית Aspen Strategy Group. הוא הוסיף כי "יש לנו דיווחים שמגיעים שעשויים להצביע על פעילות נוספת של איראן במפרץ".

שר החוץ הסעודי הוסיף ואמר כי "המשטר בטהראן תורם למבוי הסתום הפוליטי שממשיך לערער את כלכלת לבנון" והוסיף, "בכל האזור איראן ממשיכה לפעול", אמר והוסיף כי ארצו מעוניינת לראות כיצד ממשל ביידן מתכנן לחזור לתוכנית הגרעין משנת 2015, הידועה גם בשם 'הסכם הגרעין האיראני', ארה"ב, בראשות הנשיא דאז דונלד טראמפ, פרשה מההסכם בשנת 2018, אך הנשיא ג'ו ביידן מעדיף לחזור אליו.

"אנו בהחלט תומכים בהסכם עם איראן, כל עוד ההסכם מבטיח שאיראן לא תקבל כעת או לעולם גישה לטכנולוגיית הנשק הגרעיני, כך שזה האתגר", אמר הנסיך.

הוא גם חזר על עמדתה של ריאד כי היא תוכל לחיות עם גרסה "ארוכה וחזקה יותר" של הסכם גרעין משנת 2015 אם יושג מטרה זו. "זה לא שאנחנו חושבים שאיראן צריכה לנצח להיות מנודה", אמר. "נשמח מאוד עם איראן תהיה חלק יצרני של האזור, זה יכול למעשה להיות תרומה משמעותית ליציבות האזורית ולשגשוג הכלכלי, אבל זה ידרוש מהם להיות מדינה רגילה, לא לתמוך במיליציות, לא לשלוח נשק לקבוצות חמושות ובעיקר לוותר על תוכנית גרעינית שאפשר להשתמש בה לפיתוח נשק גרעיני".

הנסיך פייסל אמר כי ריאד עובדת עם וושינגטון בכדי להבטיח את בטיחות הניווט הימי העולמי, וממשיך לדון בנושאים הנוגעים לשתי המדינות, כולל המשטר בטהראן והאיום שהוא מהווה על ניווט הספינות במפרץ ובמקומות אחרים.

לדבריו, הסכמי אברהם-הסכמי נורמליזציה של היחסים בין ישראל למספר מדינות ערב, כולל איחוד האמירויות-השפיעו לטובה על היחסים באזור, אך הוסיף כי על מנת להתבסס על כך יש למצוא פתרון מקובל לנושא הפלסטיני. זה יביא לנורמליזציה מוחלטת של ישראל ברחבי האזור.

"בלי לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני באופן בר-קיימא וארוך-טווח, לא יהיה לנו ביטחון בר-קיימא אמיתי באזור, ולכן עלינו לנסות כל שביכולתנו כדי לגרום לזה לקרות", אמר הנסיך פייסל.

לאחר סכסוכים קודמים, סעודיה וקטאר מנהלות כעת יחסים טובים ופועלות יחד במועצת שיתוף הפעולה במפרץ כדי לשפר את השגשוג האזורי, הוסיף. בהתייחסו ליחסים המתוחים בין ארה"ב לסין, הוא אמר שחשוב ששתי המדינות יעריכו את ההבדלים ביניהן בצורה חיובית. "הכלכלה העולמית לא יכולה להתמודד עם התמוטטות מוחלטת ביחסים בין שתי הכלכלות הגדולות ביותר", אמר.

בהתייחסו ליחסי סעודיה עם ממשל ביידן, אמר הנסיך כי כפי שקרה עם כל הממשלים האמריקאים, "הממלכה ממשיכה לנהל דיאלוג חזק עם וושינגטון בנושאים הכוללים ביטחון אזורי ושינויי אקלים. סעודיה הפכה לכוח מרכזי במאמצים העולמיים נגד טרור ומימון הטרור, עלינו להישאר ערניים", הוסיף.

שר החוץ סעודיה הסכם שלום ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד