י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הפקרות ובריחה מאחריות

ח"כ ארבל פנה למבקר המדינה על היעדרויות השרים מקבינט הקורונה

לאור ההיעדרות הקבועה של ראש הממשלה החליפי ושר האוצר מדיוני קבינט הקורונה שלח חבר הכנסת משה ארבל מכתב מיוחד למתניהו אנגלמן, מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור "הפקרות ובריחה מאחריות שלא ניתן להצדיקה בשום אופן"

ח"כ ארבל פנה למבקר המדינה על היעדרויות השרים מקבינט הקורונה
מתניהו אנגלמן צילום: דוד כהן, פלאש 90

אתמול פורסם ב"כאן 11" שראש הממשלה החליפי ושר החוץ חה"כ יאיר לפיד לא הגיע לאף אחת מישיבות ועדת השרים לעניין ההתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו המכונה "קבינט הקורונה". היום (חמישי) פורסם שבדומה לשר החוץ גם שר האוצר מר אביגדור ליברמן לא משתתף בישיבות קבינט הקורונה. שני השרים הגיבו כי הם שולחים נציגים מקצועיים מטעמם ושהם סומכים ידיהם על החלטות הקבינט.

חבר הכנסת משה ארבל שלח מכתב מיוחד אל מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן בו תקף את היעדרותם: "עם כל הכבוד, נוכחותו של גורם מקצועי או פוליטי כלשהו לא יכולה להחליף מבחינה חוקית ומבחינת אחריותיות את השרים החברים בוועדה, המחויבים להגיע לדיונים ורשאים להצביע ולהשפיע על החלטותיה, בניגוד לגורמים מקצועיים ופוליטיים שאינם חברים בוועדה וחסרי זכות הצבעה. כשם שהיעדרות קבועה של חברי הקבינט המדיני בטחוני הקבועים בחוק תוך הסתמכות על הדרג הצבאי שאין עוררין על מקצועיותו איננה מקובלת בשיטת המשטר הישראלי כך בעניין זה ממש. סמכות משמעותה אחריות".

ארבל המשיך ופרט בהרחבה את נימוקיו: "חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), תש"ף-2020, הקנה לקבינט הקורונה סמכויות רחבות ביותר ותקדימיות כדי לאפשר לממשלה להתמודד עם משבר כלכלי ובריאותי בדרגת חומרה שלא נראתה מימי הקמת המדינה. החוק גם קבע בסעיף 46 מי יהיו החברים בקבינט הקורונה, בין היתר ראש הממשלה החלופי ושר האוצר לצד גורמים רלוונטיים נוספים כגון שר המשפטים ושר הבריאות. הרכב הקבינט נקבע לפי שיקולים ענייניים לאחר הליך חקיקה מעמיק כדי להבטיח שמסביב לשולחן קבלת ההחלטות יישמעו עמדות כל הגורמים הרלוונטיים. היעדרות השרים לפיד וליברמן מישיבות הקבינט ואפילו מישיבות שעוסקות באופן ישיר בענייני משרדיהם וצפויות להשפיע משמעותית על יחסי החוץ של המדינה ומצבה הפיננסי, מצביעים על זלזול בוטה בציבור ובעבודת הקבינט.

לצד דברים אלו, לא ניתן להתעלם מכך שמהשבעת הממשלה באמצע חודש יוני חל זינוק ממושך בנתוני התחלואה, לרבות בנתוני התחלואה הקשה והתמותה. מספר המאומתים היומיים שכבר הספיק לרדת מתחת ל-100 קפץ לאחרונה ועבר את ה-3,000 ביום בעוד מספר החולים קשה מתקרב ל-250. מומחים רבים מעריכים שאם לא יבוצעו פעולות בזמן הקרוב ממש לא יהיה מנוס מלהורות על סגר בתקופת חגי תשרי. לסגר יהיו השלכות כלכליות ובריאותיות אדירות על החברה הישראלית. בנסיבות אלו סירוב להשתתף בישיבות קבינט הקורונה, למרות הוראות החוק בנושא אך גם בהתעלם מהן, מהוות הפקרות ובריחה מאחריות שלא ניתן להצדיקה בשום אופן".

לסיכום הבהיר: "אבקש כי משרד מבקר המדינה יבדוק את התנהלות ראש הממשלה החליפי ושר האוצר בכל הנוגע להיעדרותם העקבית מישיבות קבינט הקורונה, בניגוד לחוק ובתקופה של התדרדרות קשה בנתוני התחלואה ובמצב הבריאותי".

משה ארבל אביגדור ליברמן יאיר לפיד מבקר המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד