י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בית כנסת מצונן וידידותי

אוהל תפילה חיצוני: כך נתכונן לעוד 'ימים נוראיים' בעידן הקורונה

כאשר בוחנים את מפת פריסת האוהלים של בתי הכנסת הידידותיים, מגלים כי מדובר על הצלחה שחוצה את ישראל לאורכה ולרוחבה • בחגים הקרובים המוצר הזה עשוי להפוך שוב לרלוונטי

אוהל תפילה חיצוני: כך נתכונן לעוד 'ימים נוראיים' בעידן הקורונה
אוהל חיצוני צילום: חברת טנטו

אוהל תפילה חיצוני, מוצר שהפך בשל מגבלות הקורונה למוצר צריכה בסיסי ואפשר לעשרות אלפי מתפללים למלא את חובתם ההלכתית, עשוי להפוך בחגי תשרי הקרובים, שוב, לרלוונטי מאוד, אך לא רק בשל היבטים בריאותיים. המציאות מלמדת כי בשכונות רבות בישראל, אין בתי כנסת עם קיבולת מספיקה לקלוט את אלפי המתפללים ביום הכיפורים. "מצוקת הדיור" של בתי הכנסת באה לידי ביטוי במיוחד בשכונות המוגדרות 'חילוניות' מובהקות, ובשכונות יוקרתיות. באלו כלל אין בתי כנסת נגישים או שקיימים מקומות הפונים לקהל מסורתי קטן, וצרים מלהכיל את כל המבקשים להתפלל בחגי תשרי - בהם, כאמור, ישנם גם חילונים רבים.

"בשכונת כוכב הצפון, לא היה במשך שנים כלל בית כנסת ואלפי תושבים נותרו ללא מקום תפילה", אומר לנו שמואל זיידרמן, תושב השכונה. לדבריו במשך שנים מי שרצה להתפלל בחג נאלץ להישאר בבית, בגלל שבית הכנסת הגדול בשיכון ל', נמצא במרחק של חצי שעה הליכה – לא היתה לנו ברירה אלא לספק כאן פתרון לכל קהל המתפללים". לאור כך, בסופו של יום ולאחר שנעשתה פעולה ממוקדת ומאומצת מאוד לאתר שטח רלוונטי ולקבל את כל ההיתרים, הוקם אוהל גדול שמאכלס מאות אנשים, הבאנו גם מצנן אוויר, ארון קודש ואפילו כיסאות מרופדים עשינו הכל בשביל שהקהל שמגיע ירגיש שהגיע לבית כנסת לכל עניין ודבר". ההצלחה של המיזם לא נסתרה מעיני צעירי חב"ד, שבמרוצת השנים האחרונות, השיקו את מיזם ' בית הכנסת הידידותי', במסגרתו יצרו באמצעות אוהלים רחבים וממוזגים מרחבי תפילה בכל הארץ. " זה מיזם שבהחלט הצליח ובמרוצת השנים האחרונות סיפקנו מאות של אוהלים נפתחים, כמובן עם מצנן אוויר", מציין נתי אחיטוב, מנכ"ל קולדר המתמחים בפתרונות קירור לעסקים ותעשייה.


מצנן תעשייתי • קרדיט: קולדר

ואכן, כאשר בוחנים את מפת פריסת האוהלים של בתי הכנסת הידידותיים, מגלים כי מדובר על הצלחה שחוצה את ישראל לאורכה ולרוחבה. וכך למשל, בין הערים בהם הוקמו אוהלים לבתי כנסת ממוזגים עם מצנני אוויר, ניתן למנות את רמת פולג בנתניה, ראשון לציון, צור יצחק, בנימינה וכמובן את תל אביב על אזוריה השונים: רמת אביב ג', כוכב הצפון ונאות אפקה.

עם בעיה זהה נאלצו להתמודד אלפי מתפללים בקרית מוצקין שמגיעים מדי שנה לבתי הכנסת ביום הכיפורים לא מצליחים למצוא מקום פנוי ולהצטרף לתפילות. במבצע שחייב אישורים מיוחדים והפקה מורכבת, הוצב ביום הכיפורים ברחבת החנייה של בית הכנסת הקהילתי נוה גנים במוצקין אוהל ענק, שישמש בית כנסת לכל דבר שכלל כמובן גם מצנן אוויר עם שקע שבת.

ועד כמה גדולה ההצלחה ? מדובר על למעלה מ 75 אלף חילונים שנטלו חלק בתפילות שנערכו בשנים האחרונות בלמעלה מ 334 מוקדים: " יום הכיפורים וראש השנה מהווים זמן של איחוד שורות של עם ישראל, שבא לשמוע את קול השופר ולקחת חלק בתפילות כל נדרי ונעילה", מציין ברוך אהרונוב, פעיל חב"ד.  לדבריו, " לא יהיה השנה, גם במגבלות הקורונה, יהודי אחד שירצה להתפלל ולא נמצא עבורו מקום. כל אחד ואחד מוזמן להתפלל באוהל ממוזג. כאן זו לא מסעדה, לא צריך להזמין מקום, אלא רק להגיע , בנפש חפצה".

"אין ספק כי הצורך במציאת מרחב תפילה לציבור, בשל מגבלות הקורונה, הגדיל דרמטית את היקף הפעילות שלנו" אומר אחיטוב. לדבריו, לצד אלפי מפעלים שהעבירו את חדרי הישיבות לאוהלים שמוקמו בחצרותיהם, מדובר גם על מאות בתי כנסת שרכשו מוצרים. היתרון המובנה של אוהל שמאפשר פתיחת חלונות וסרקולציה שמקטינה משמעותית את הסיכון שכרוך בשהייה במרחב סגור הביאה גם מרכזי קניות לא מעטים להשקיע ברכישת המוצר וכך גם ועדי עובדים לא מעטים שסירבו להשלים עם רוע הגזירה של איסור קיום אירועים ומצאו פתרון חוקי לכך.

אוהלים תפילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד