י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ישיבת "מירס"

צפו: השר כהנא ספד לגאון החרדי; חברותא 15 שנים

בבית החולים שיבא בתל השומר הלך לעולמו הרה"ג רבי יהונתן מרדכי ילון זצ"ל, מחשובי תושבי שכונת רמת אלחנן בבני ברק ומחנך שנים רבות בתלמוד תורה 'תורת אמת' ורזילי. שר הדתות מתן כהנא שזכה ללמוד איתו בחברותא בפוסט הספד

צפו: השר כהנא ספד לגאון החרדי; חברותא 15 שנים
מתן כהנא והרב מרדכי ילון זצ"ל צילום: מתוך הפייסבוק של מתן כהנא

בפוסט מרגש בחשבון הפייסבוק שלו ספד השר לשירותי דת מתן כהנא ספד להרב הגאון רבי יהונתן מרדכי ילון זצ"ל משכונת רמת אלחנן "הרב של החיילים", איתו הקפיד ללמוד מידי יום ב 15 שנה האחרונות. דבריו המלאים להלן:

הרב יונתן, בפעם השלישית כבר הבנתי לבד. "אני חייב שתעזור לי למצוא עוד תלמידים" כך פתחת את שיחת הטלפון.  בפעם השלישית כבר הבנתי: המחלה הארורה חזרה שוב.

אבל כל פעם אמרתי לך שאני רגוע. רגוע כי אתה באמצע משימה. רגוע כי העולם לא יכול בלעדיך. רגוע כי הקב"ה יודע שרק בזכותך מאות קציני ולוחמי צה"ל זוכים ללמוד בכל יום תורה. ואחרי שש פעמים בהן ניצחת, הקב"ה החליט הבוקר שהוא חייב אותך לידו. ברוך דיין האמת. גם לפני כמה חודשים, כשהמחלה חזרה שוב בפעם השביעית, אתה בשלך. "תביא עוד תלמידים".  ואני מנתק את השיחה וחושב לעצמי: מאיפה אתה מביא את הכוחות האלה?

כעת, אתה עומד לפני כיסא הכבוד, בבית דין של מעלה ונשאל האם קבעת עיתים לתורה. ואנחנו כאן, מאות תלמידיך ואוהביך, מעידים עליך, שלא רק אתה קבעת עיתים לתורה, אלא שכל לימוד התורה שלנו – בזכותך הוא.

לפני כ-15 שנה התקשר אלי טייס מחיל האוויר ואמר לי שיש איזה אדם חרדי שרוצה ללמוד איתי כל יום קצת תורה. החלטתי לנסות. זכיתי להיות אחד מעשרת התלמידים הראשונים בישיבת "מירס", ככה קראנו למפעל הזה על שם הטלפונים שהיו אז בידי קציני צה"ל.  ומאז, הרבה דברים השתנו בחיים שלי, אבל דבר אחד היה קבוע- הלימוד היומי עם הרב יונתן.

"יש לך אפשרות?" ככה היית פותח את השיחה שלנו, לפעמים ב 12:30 בלילה. כי הרב יונתן הוא לא אחד שמוותר ואם אני לא מתקשר אליו, אז הוא כבר ידאג להתקשר. וכך, גם באמצע מבצעים ומלחמות, בשעות הזויות.

"יש לך אפשרות?". ואני עונה לו "יאללה הרב. זריז". והוא היה צוחק, אומר הלכה אחת, מסיים בברכה הקבועה שלו ומנתק. ולפעמים, כשהרב שמע שאני יותר נינוח, אחרי הלימוד הוא היה מבקש רשות להאריך בשיחה. והוא סיפר לי על עוד קצין שהצטרף, ועוד רופא שמטפל הפך לתלמיד, וסיפר על ההתקדמות בלימוד הדף היומי עם ישי ועל כמה כיף לו ללמוד עם מצנע, וגיא וגנני. ואני חושב לעצמי כמה זכויות הבן אדם הזה אוסף. ובזמן שכולם מדברים על קירוב לבבות- הוא ממש עושה את זה. יום יום, שעה שעה.

ולפעמים הוא היה מתקשר וברקע אני שומע רעש חזק של מוזיקה שמחה. "אני באמצע חתונה" הוא מנסה להתגבר על הרעש, "זזתי קצת הצידה כדי ללמוד איתך. תיכף אני מתחיל מרכזיה". ולפעמים הוא מתקשר ונלחם על כל מילה שנאמרת בלחש מהמיטה בבית חולים. "מחר אם אפשר, תבקש עלי בתפילה" הוא מסיים את השיחה. ולפעמים על הקו עונה אחד הילדים שלך או החתנים שלך, כי אתה ממש לא יכול, אבל אין מצב שיעבור יום שהקצינים שלך לא ילמדו. וכך כל לילה. כל שעה עגולה מרכזיה, ובאמצע שיעורים פרטיים.

לפני שלושה שבועות זכיתי לבקר אותך בפעם האחרונה. נדהמתי לראות איך אתה מקבל את הייסורים באהבה. איך למרות הכאבים הקשים נשארת אופטימי. גם על חוש ההומור שלך הצלחת לשמור וצחקנו ביחד. לשמחתי זכיתי להניח לך תפילין. ביקשת שנגיד ביחד קריאת שמע. כשהגענו לפרשת ציצית נישקת את הציצית שלי. אלה היו עבורי רגעים של קדושה מיוחדת, ובדיעבד אני שמח שכך זכיתי להיפרד ממך מורי ורבי.

פסי וכל משפחת ילון המורחבת- זו הזדמנות להגיד לכם תודה. תודה על שנים ארוכות בהן חלקתם את הרב יונתן איתנו, עם קציני צה"ל שהיו כ"כ זקוקים לו. שנים ארוכות שבמקום להיות אתכם, הוא היה איתנו. מה ששלנו ושלו – שלכם הוא. הרב יונתן אהובנו. אנחנו כבר מתגעגעים. תהי נשמתך צרורה בצרור החיים.

מוקדם יותר היום בבית החולים שיבא בתל השומר הלך לעולמו הרה"ג רבי יהונתן מרדכי ילון זצ"ל מחשובי תושבי שכונת רמת אלחנן בבני ברק ומחנך שנים רבות בתלמוד תורה 'תורת אמת' ורזילי. לאחר שחלה במחלה הנוראה ל"ע והבוקר השיב את נשמתו ליוצרה בגיל 64. גם בתקופה האחרונה שהיה בחוליו המשיך במסירת השיעורים דבר יום ביומו במסירות נפש של ממש.

המנוח זצ"ל היה יהודי צנוע שנחבא אל הכלים ועשה מהפכה בכל מה שקשור למסירת שיעורי תורה לקציני צבא בכירים בקבע, לפני עשרים שנה הקים מערך טלפוני שם קציני הצבא היו לומדים ושומעים שיעורים, והרב ילון היה מוסר את השיעורים בדף היומי דרך הטלפון וכן שיעורים במשנה והלכה. קציני הצבא היו שומעים את השיעורים גם בזמני מבצעים ומלחמות בכל רגע פנוי.  

לפני שנה וחצי עשה סיום הש"ס למאות קציני צבא בהשתתפות רבנים ואישי ציבור. היה כאמור אדם צנוע שלא הסכים שתלמידיו יקראו לו הרב רק החברותא או מגיד השיעור. הוא ברח כל חייו מפרסום והיה עושה רבות למען היידשקייט בצורה מופלאה ובמסירות נפש.

מסע הלוויה יצאה היום בשעה 12:30 בצהריים מבית הכנסת המרכזי בשכונת רמת אלחנן בבני ברק לבית החיים פוניבז' שם ייטמן. יושבים שבעה ביתו ברחוב שלמה הכהן 7 בבני ברק.

מתן כהנא שר הדתות הספד יהונתן מרדכי ילון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד