י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"לא הצלחתי למנוע מחלוקת"

סערה בעולם החסידות: הרבי מסאטמר תקף את החסידים אחרי הפיצוץ בשיחות

האדמו"ר מהר"א מסאטמר תקף את חסידיו של האדמו"ר מויז'ניץ-ויליאמסבורג, שהקימו קהילה בשכונה סמוכה לקריית יואל - מונרו, על כך שלא מקפידים על זמן רבנו תם במוצ"ש. "עד היום לא נמצא פורץ גדר בעניין כל כך חמור" | פרטי הסכסוך והנאום החריף עכשיו ב'בחדרי חרדים'

סערה בעולם החסידות: הרבי מסאטמר תקף את החסידים אחרי הפיצוץ בשיחות
הרבי מסאטמר//הרבי מויז'ניץ ויליאמסבורג צילום: אחים לענטשעווסקי/ ארי ק

העולם החסידי סוער לאחר נאומו החריף של האדמו"ר מהר"א מסאטמר אמש (רביעי), במהלכו תקף את חסידי האדמו"ר מויז'ניץ ויליאמסבורג, שהקימו קהילה בסמוך לקריית יואל - מונרו, על כך שאינם מקפידים על שיטת רבנו תם במוצאי שבת וחג.

במהלך סעודת הילולה לזכר הרבי בעל ה'ויואל משה' מסאטמר זצ"ל, התייחס הרבי אל ייסוד קהילת ויז'ניץ בשכונת בלומינג-גרוב, הממוקמת מספר קילומטרים ליד העיר קריית יואל.

האדמו"ר אמר כי "משנתו של דודי הרבי זי"ע הייתה להקפיד על השיטות של רבנו תם לגבי צאת הכוכבים, מתי הלילה יורד. בעיניו, אם עשו מלאכה לפני הזמן מוצ"ש לשיטת הרבנו תם - זה היה חשש רציני של חילול שבת ממש".

הרבי התייחס לחסידים של בן דודו, האדמו"ר מויז'ניץ ויליאמסבורג, שהקימו את הקהילה החדשה: "לאחרונה התיישבו יחידים, הקימו ישיבה והם מקימים קהילה בגלילותיה של קריית יואל. והם מקדימים לעשות מלאכה במוצ"ש לפני זמן ר"ת".

האדמו"ר אמר כי קריית יואל וכל גלילותיה של קריית יואל כפופות אל דעת בעל ה'ויואל משה' מסאטמר זצ"ל. "עד היום לא נמצא פורץ גדר בעניין כל כך חמור. זה פשוט וברור, קריית יואל וגלילותיה מכל הכיוונים -  יש להן דין של מקום שנהגו על פי שיטת הרבנו תם. מי שמגיע למקום הזה מחויב להתנהג כמנהג המקום שהלך לשם. זה ברור".

כאן הרבי הזכיר מספר ציטוטים מספרי ההלכה על חומר האיסור להורות נגד הלכה פסוקה של מרא דאתרא, בעיר שלו. "הרבי זצ"ל הוא המרא דאתרא של קריית יואל וגלילותיה. ממילא, פשוט וברור שאסור לשנות מפסקיו", אמר האדמו"ר לחסידיו.

הרבי הוסיף: "זה כואב מאוד, ומצער את כל אחד שכבוד הרבי זצ"ל יקר וחשוב בעיניו. זה פגיעה חמורה בכבודו שבגלילותיה של העיר שלו עוברים על הפסק, שהוא מאוד החמיר עליו".

"למען השלום, ולמען כבוד הרבי זצ"ל שלחתי שליחים נכבדים לדבר בעניין, כדי למנוע מחלוקת. לצערי, לא הצלחתי. אני רוצה לבקש מכל אחד שיש לו יכולת להשפיע בעניין, שינצל את ההשפעה כדי למנוע הרבה עוגמת נפש ומחלוקת גדולה", דברי האדמו"ר.

גורמים המעורים בפרטי הסכסוך אמרו ל'בחדרי חרדים' כי האדמו"ר אכן שלח שליחים כדי לבקש שיקפידו על זמן רבנו תם, כהוראות דודו זצ"ל, וחסידי ויז'ניץ ויליאמסבורג הסכימו לבקשת האדמו"ר מסאטמר. אך אז, בדקה האחרונה, השליחים העלו עוד כמה דרישות, ובתגובה ביטלו החסידים את ההתחייבויות.

סאטמר ויז'ניץ זמן רבינו תם קרית יואל מונרו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד