ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
סיפור לשבת

מה ענה הרב לתלמידו, כשהתלמיד בדק את חכמתו?

סיפור לשבת עם תובנה מופלאה שהעניק הרב לתלמידו על היכולת שלנו לבחור בטוב או ברע ולהיות מודעים למחיר | נקודה למחשבה עם חיבור לפרשת השבוע

מה ענה הרב לתלמידו, כשהתלמיד בדק את חכמתו?
חסיד. אילוסטרציה צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

"בעיירה רחוקה חי לו רב צדיק וחכם ששמו הלך לפניו. רבים עלו אליו להתייעץ איתו. באחד הימים קם תלמיד והחליט לבחון את חוכמתו וגדולתו של הרב. הוא נכנס לחדרו של הרב פנה אליו ושאל: "שמעתי על נפלאות תבונותייך וגדולות מעשייך. אנא אמור לי: אני אוחז בידיי פרפר האם הוא חי או מת? חייך הרב וענה לתלמיד: "התשובה בידיך לא בידיי. אם תרצה סגור בחוזקה את ידך והפרפר ימות ואם תרצה פתח לרווחה את כפות ידיך ויעוף הפרפר ויחיה"

נקודה למחשבה

אנו יכולים בכל רגע לבחור, בין טוב לרע. ויש לנו תמיד גם את האפשרות להתבונן מה יקרה אם נבחר בטוב ומה יקרה אם נבחר ברע וזהו המחיר שנשלם על כל בחירה. לעיתים אם בחרנו ברע - אנו יכולים לתקן ולבחור שוב ואם בחרנו בטוב - זה לא מבטיח שמחר נבחר נכון.

פרשת השבוע פרשה ראה

בפרשת השבוע נאמר 'רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה'. במצוות עצמן יש בהן ברכה ויש בהן קללה. אם תשמעו למצוות יהיו המצוות לברכה גם בשעת צרה ואם לא תשמעו, הן יהיו לקללה.  כלומר, יש בחיים בחירה חופשית וכמו בסיפור לכל בחירה שנעשה יש מחיר.

במקום קללה, ברכו את האחר: לפעמים אנו אומרים לאחרים מילים פוגעניות. אם זה כתוצאה מכעס, אכזבה, חוסר צדק וכד'. שימו לב שאפשר להחליף את המילים הפוגעניות במילות ברכה לדוגמה: "יברך אותך השם". (כמו בלק שביקש מבלעם שיקלל את בני ישראל שלא יצליחו במלחמה נגדו, והקב"ה שם בפיו של בלעם ברכה במקום קללה...)

'יענך אלוהים ביום צרה... המלך יעננו ביום קראנו...' כשאנו נתקלים במשבר או בבעיה אנו מבקשים פתרון. והפתרון יגיע כשהקריאה שלנו תצא מהלב הטהור, מתמימות, מאמונה שלמה ובבחירה שלנו בטוב. אמרו חז"ל 'אין צדיק שיעשה טוב ולא יחטא'

קשה מאוד להיות נקי ומושלם מבחינה רוחנית. אך כפי שבני ישראל חטאו מהרגע שיצאו ממצרים ועד עתה, כאשר שבו בתשובה, ה' נהג בהם ברחמים וסלח. והסליחה נבראה בכדי לאפשר לנו לחזור בתשובה, עם תשובה למעשה, כל עוד נעשה זאת ממקום נקי וטהור.

וחשוב שתמיד נזכור לקחת אחריות ויתרה מכך, אחריות אישית. לתת דוגמה אישית לאחרים, להעצים אותם, לעודד, לשמח לראות בהם את הטוב, כדי שכולנו תמיד נזכור ונאמין שאפשר לשנות, לתקן, למחול  ולסלוח.

שבת שלום

מאת: חֶדִי חזן, מלווה ויועצת לתהליכי סליחה לשחרור כעסים

פרשת שבוע סיפור לשבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד