ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

30 שנה אחרי: מסמכי 'סברה ושתילה' נחשפים

30 שנה אחר הפרשה שהסעירה את המדינה, מתפרסמים דיוני הממשלה • שר הביטחון דאז, אריאל שרון, דיבר בחריפות: "אתם יכולים לערוף את ראשי במו ידיכם"

אילוסטרציה.
אילוסטרציה.

30 שנה אחרי – מסמכי פרשת 'סברה ושתילה' נחשפים. ארכיון המדינה התיר לפרסום הבוקר (ה) מסמכים מדיוני הממשלה שהתקיימו סביב אירועי הטבח בסברה ושתילה במהלך מלחמת לבנון הראשונה.

טבח סברה ושתילה הינו טבח שערכו אנשי הפלגנות הנוצריות בפליטים שישבו במחנות סברה ושתילה שממערב לביירות. בעקבות הטבח קמה סערה ציבורית בישראל ובעולם ונשמעו טענות אשר האשימו את צה"ל בידיעה על האירועים ובאי מניעתם.

בעקבות הקולות הללו, הוקמו ועדת חקירה בראשות נשיא בית המשפט העליון יצחק כהן אשר קבעה כי קציני צה"ל ידעו בשלב מסוים על הטבח ולא פעלו להפסקתו. מהמסמכים שמפורסמים היום עולה כי אריאל שרון, שר הביטחון דאז, קרא לשרי הממשלה לא לקבל את מסקנות וועדה החקירה כיון שאז תהיה חשופה ישראל לתביעות בגין רצח עם.

בין השאר, המליצה הוועדה להדיח את שרון מתפקידו כשר ביטחון. בדיון הממשלה אמר שרון: "הגעתי למסקנות חמורות ביחס לכמה חלקים שלו, שבשום אופן, איני מוכן לקבלם ואני מציע, שהממשלה תדחה אותם. יש כמה דברים, שלנו, כיהודים, כאזרחי מדינת ישראל, כשרים בממשלת ישראל, אותם אי אפשר לקבל".

"האם חלק זה אינו צריך לעורר בנו חלחלה? הוועדה לא היססה למתוח קו משווה בין ישראל ובין שותפים עקיפים בביצוע פוגרומים, שהשתתפו בעשיית מעשי זוועה בעם ישראל. אני, באופן אישי, דוחה בשאט נפש אפילו רמז של האשמה כזאת", אמר.

על טענות הוועדה כי שרון העדיף שמירה על חיילי צה"ל, השיב כי הוא אינו רואה בכך טעות: "אני רוצה לומר כמה מלים לגבי המשגה שלי. המשגה העיקרי שיוחס לי הוא, כי לא חשבתי, בזמן הכנסת הפלנגות למחנות, כי ייגרם אותו אסון. אך הוועדה מנסה 'להיכנס לעורי', ולהסביר מדוע. ההסבר היחידי לכך - כך קבעה הוועדה, כי היתרון בהכנסת הפלנגות - דהיינו, החסכון בחיי החיילים שלנו - הסיח דעתי מן השיקול הנכון בענין זה. אדוני ראש הממשלה, אני אינני סבור שזהו משגה. כאשר על כף המאזניים חיים של חיילים שלנו, זה חייב להיות השיקול העיקרי.

"לבוא ולומר, שהשיקול של חיי חיילים שלנו הוא כבר אינו שיקול, אז אני מוכן לעמוד בפני כל אחד מכם, לפני שתערפו את ראשי, להביט בפניו של כל אחד מכם ולחזור ולומר לכם, שכאשר על כף המאזניים חיים של חיילים שלנו, לדעתי, זה חייב להיות השיקול העיקרי". בפנותו לשרים, בדרכו הצינית, אמר שרון: "הייתי רוצה לראות אדם סביר, למשל, אם ניקח את האנשים שיושבים פה, כאנשים סבירים, איך הם היו שוקלים על גג החפ'ק, תחת אש“.

שרון טען כי אף אחד מהגורמים לא שיער לאן יתפתחו הדברים.

את דבריו סיים במילים חריפות: "אני מוכן להתנדב, אם צריך, ללכת להילחם או ללכת להגן על יהודים באיזה שהוא מקום בעולם, אבל אל תדרשו ממני להתנדב להתאבד. אתם יכולים לערוף את ראשי במו ידיכם. אתם תמשיכו להנות מהבורקס גם מחר בבוקר, מאלה מהתרד או מאלה מהגבינה, הרי נפלא לשבת כאן. אני הוא זה שטבעתי את המטבע, שטוב להיות שר. אתם תהיו כאן בשבוע הבא, אני לא. אני אעבוד במשק, זה גם כן טוב. אמשיך לעבוד במשק. הגיע הזמן שבמדינה הזאת יתחילו לעבוד. לא רק ילכו לבורסה"..

בסופו של דבר, קיבלה הממשלה את דו"ח הוועדה והדיחה את שרון מתפקידו כשר ביטחון. עם זאת, הוא המשיך לכהן בממשלת בגין כשר ללא תיק.
סברה שתילה שחיפה מסמכים מסווגים שרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד