י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
המשפחות זועמות

לאחר שנזרקו פעמיים: עדכון ממצבן של 18 הבנות החרדיות

יומיים אחרי שנזרקו פעמיים מטיסות שיצאו מאמסטרדם לניו יורק, 18 הבנות החרדיות שהו בשבת יחד עם המלווה שלהן באנטוורפן שבבלגיה | קרובי משפחה של הבנות, קוראים לחברות התעופה לערוך בירור מעמיק של האירועים

לאחר שנזרקו פעמיים: עדכון ממצבן של 18 הבנות החרדיות
אילוסטרציה צילום: pixabay

שמונה עשרה נערות יהודיות, שנזרקו פעמיים ממטוס שהיה בדרכו מאמסטרדם לניו יורק, שוהים באנטוורפן במהלך השבת, לאחר שלטענת חברות KLM ודלתא איירליינס, הן לא צייתו לכללים, האשמות שהבנות מכחישות בתוקף, וטוענות לאנטישמיות.

הבנות היו חלק מקבוצה של 56 בנות, רובן מניו יורק, שטיילו באתרים יהודיים באירופה, עם הגעתם לאמסטרדם בתחילת הטיול ב-20 ביולי, פקיד ביטחון של KLM/דלתא בשדה התעופה טען כי הבנות התנהגו בצורה לא תקינה בטיסה, קיללו את צוות הטיסה ולא פעלו לפי הנחיות הקורונה הכוללות עטיית מסכה. הבנות הכחישו את הטענות הללו ואמרו שהן עמדו במלואן בכל הכללים ועטו מסכות פרט בזמן האכילה. הפקיד איים כי הן יהיו ברשימה השחורה. הן יצרו קשר עם עסקנים בניו יורק, העסקנים בדקו ואמרו כי איש לא מופיע ברשימה שחורה כלשהי, כך פרסם אתר 'המודיע' בשפה האנגלית.

עם סיום הטיול בן שבועיים, קבוצת בנות ישראליות שהיו בטיול חזרו לישראל, בעוד שאר הקבוצה, שרובם מתגוררים במונסי, וויליאמסבורג או בורו פארק, תכננו לטוס חזרה לניו יורק ביום חמישי מאוקראינה עם עצירת ביניים באמסטרדם.

כאשר הקבוצה ניסתה לעלות על טיסת המשך באמסטרדם לניו יורק, ל-18 מהן נאמר שהן לא יכולים לעלות על הטיסה. לא ניתנה סיבה ספציפית. מדובר ב-18 בנות ברשימת הקבוצה לפי סדר אותיות, לכולם יש שמות משפחה המתחילים ב-A עד K.

מסתבר שהפקיד שאסר על הנערות לעלות למטוס היה אותו אחד שאיים לרשום אותן ברשימה השחורה לפני שבועיים.

דלתות המטוס כבר נסגרו כאשר המלווה הבינה ש-18 בנות נעדרות. היא ביקשה לעזוב את המטוס כדי להיות איתן, משנאסר לה לרדת, היא החלה לדפוק על הדלת, למרות אזהרת צוות הטיסה כי ניתן לעצור אותה, האישה התעקשה לא להשאיר את הבנות מאחור, בסופו של דבר הורשו לה לרדת מהמטוס, הבנות האחרות, שהורשו לעלות על המטוס המשיכו לניו יורק לבדן.

בינתיים בשדה התעופה באמסטרדם, חברת KLM אמרה שהיא תוציא את 18 הבנות בטיסה נוספת רק אם כל אחת תשלם קנס של 2,000 אירו. בהתחלה הלכו הבנות לדלפק של דלתא איירליינס כדי לנסות לעלות על טיסת דלתא. אבל דלתא, שהיא חברת תעופה שותפה עם KLM, אמרה כי הבנות יצטרכו לשלם את אותם 2,000 יורו.

לאחר השתדלות של גורמים רבים כולל סנאטורים אמריקאים, 18 הבנות שעוכבו בטענות שונות באמסטרדם, עלו למטוס לארה"ב, והיו אמורות לנחות שם לפני שבת. אך אז התברר כעת כי באופן שערורייתי הן נזרקו שוב מהמטוס.

על פי הדיווח שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', אחת הנוסעות שלא קשורה לקבוצה, ביקשה לשבת ליד הבן שלה, אך לאחר שנאמר לה כי אסור לה להחליף מקום, היא חזרה למקומה הקודם. בתגובה, בצורה שערורייתית, הדיילים בחברת דלתא זרקו את כל 18 הבנות מהמטוס בטענה שהן קבוצה, אפילו שאין ביניהן כל קשר לאשה שביקשה להחליף מקום.

לטענת הקבוצה, אחת הבנות החליפה עם האישה מקום, כטובה, וכשנאמר להן שזה אסור, הן החליפו חזרה, אך את הדיילים זה לא שכנע, ובניחוח אנטישמי מובהק וחסר פשר הן הורידו את כולם. לאחר דין ודברים כל החרדים על המטוס הוחזרו לטיסה שהמריאה, למעט 18 הבנות, בנוסף למלווה שבחרה להישאר איתן ונשארה גם היא בשדה התעופה סכיפול באמסטרדם. הן כבר לא הספיקו להמריא לארה"ב לפני שבת.

בסופו של דבר, ביום שישי, הבנות עזבו את אמסטרדם שלא האירה להן פנים, ובסיוע של אנשים טובים בבלגיה, הבנות עושות את השבת באנטוורפן. הן יחזרו מחר מבלגיה לארה"ב.

יש לציין את העסקן יואל רוזנפלד חסיד באבוב, שהגיע למשרדו של הסנאטור האמריקני צ'ק שומר, שטיפל בנושא בצורה חזקה, בנוסף מספר סנאטורים נוספים התערבו, ושוחחו עם גורמים בדלתא איירליינס. אנשי חב"ד הביאו אוכל כשר לשדה התעופה לבנות.

לבסוף הבנות הגיעו לאנטוורפן בשעות הצהריים המאוחרות של יום שישי, שם עסקנים סידרו להן את כל צרכי השבת.

עסקנים, נוסעים וקרובי משפחה של הבנות, אומרים שחברות התעופה חייבות לערוך בירור מעמיק של האירועים, וכי הם לא ישתקו על כך, "על פניו אם כן, זה נשמע כמו אנטישמיות פשוטה", אמר יואל רוזנפלד. "אני אסיר תודה לצוות הסנאטור שומר, שענה לשיחותי בשעה חמש לפנות בוקר, ולכל שאר הפקידים ואחרים שסייעו. צוות הסנאטור שומר הבטיח לנו שהסיפור הזה נחקר על ידי גורמים רשמיים".

"זה שערורייתי איך שהתנהגו לבנות האלה", אמר יואל רוזנפלד, אני לא רוצה שהאירוע הזה יישכח, דלתא צריכה לבצע חקירה ולקבוע מה קרה". הבנות יחזרו לניו יורק ביום ראשון. "אני יכול להגיד לך דבר אחד," אמר רוזנפלד. "הן לא יטוסו בטיסת KLM/דלתא".

חברות התעופה KLM ודלתא איירליינס, פרסמו כי הבנות סרבו לציית לכללים, וכי לחברות לא היה ברירה ולכן הבנות הורדו מהטיסה. מנגד הבנות טוענות כי ההתנהגות אליהן היתה אנטישמית, והן צייתו לכל ההוראות.

אמסטרדם בנות חרדיות אנטוורפן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד