י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
שקד וסער יוצאים למתקפה

בג"ץ לעותרים מהאופוזיציה: "נהלו מו"מ עם הקואליציה"

הדיון בבג"ץ בעתירת חברי הכנסת מהליכוד על חלוקת הוועדות בכנסת, הסתיים כאשר הנשיאה חיות המליצה לנהל מו"מ | השרים שקד וסער יצאו נגד התערבות בג"ץ בעניינים הפרלמנטריים

בג"ץ לעותרים מהאופוזיציה: "נהלו מו"מ עם הקואליציה"
בג"צ צילום: פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות המליצה, בתום דיון שבג"ץ קיים הבוקר (שני), כי חברי הכנסת ממפלגות הליכוד וש"ס, ינהלו משא ומתן עם הקואליציה במהלך השבועיים הקרובים כדי להגיע להסכמות על חלוקת הוועדות בכנסת.

שופטי בג"ץ דנו בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד אילן בומבך בשמם של חברי הכנסת דוד ביטן, מירי רגב, קטי שטרית ופטין מולא מהליכוד וחברי הכנסת משה ארבל ומיכאל מלכיאלי מש"ס - נגד סיעות הקואליציה ויו"ר הכנסת מיקי לוי בעקבות חלוקת הוועדות במשכן, בטענה כי היא נעשתה בניגוד לדין ויצרה מצב שבו יש לקואליציה רוב ניכר בוועדות לעומת האופוזיציה.

נשיאת העליון אסתר חיות ציינה במהלך הדיון מספר קשיים מרכזיים, ביניהם התנגדות מפלגת הליכוד הרשמית לעתירה והחרמת ההצבעה על הוועדות.

חיות פנתה לעו"ד אילן בומבך, המייצג את העותרים: "לליכוד יש עמדה שלילית לגבי העתירה הזו. בעל הדין הנכון (הליכוד) מתנגד לעתירה. עם זה אדוני צריך להתמודד".

עו"ד בומבך השיב: "הליכוד זו סיעה אידיאולוגית ויש לה עקרונות. הם חושבים שהנושא לא שפיט אבל מסכימים עם העמדה העקרונית לגבי הוועדות".

השופט פוגלמן פנה לעו"ד בומבך, לגבי החרמת ההצבעה על הוועדות, מצד העותרים: "אתה רוצה שבעצם נדלג על הכנסת - מחרימים את ההצבעה ואז עותרים, זה סוג של פוטש. הכנסת אומרת שלא מוצו ההליכים הפנים פרלמנטריים. יש זהירות בביקורת השיפוטית על הפרלמנט, מדוע אנחנו לא צריכים לאפשר לו לסיים את ההליך הפנימי?". אך עו"ד בומבך הקריא פתק מח"כ ביטן שאומר חד-משמעית שאין משא ומתן.

הנשיאה חיות פנתה גם לעו"ד הלוי, שמייצג את הליכוד, ושאלה האם לעמדתו דין העתירה להידחות. הוא השיב בחיוב, אך הציע להשאיר את העתירה תלויה ועומדת, ושהצדדים ימשיכו לנהל משא ומתן. חיות השיבה: "אנחנו מעדיפים שתנהלו משא ומתן ויהיו הסכמות במקום שאנחנו ניתן החלטה".

הדיון עורר ביקורת מצד חברי הקואליציה. שרת הפנים איילת שקד צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "הדיון שמתנהל כרגע בבג"ץ הוא תעודת עניות לכנסת ישראל. כניסתו של בית המשפט העליון למגרש הפוליטי פוגעת בראש ובראשונה בדמוקרטיה הישראלית. העותרים כנראה שכחו מה זה להיות מחוקקים. הציבור בחר בהם לייצגו באמצעים פרלמנטריים, לא בריצה לבג"ץ בשבתו כגננת".

שר המשפטים גדעון סער תקף גם הוא את עתירת חברי הכנסת מהליכוד, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הניסיון של חברי הכנסת מהאופוזיציה לערב את בג"ץ במחלוקות בין הקואליציה לאופוזיציה על הרכבי ועדות הכנסת - מופרך, תקדימי ומסוכן. יש לראותו כחלק ממהלכי האופוזיציה לעשות דה-לגיטימציה לממשלה המכהנת מכוח רוב פרלמנטרי והוא בעל פוטנציאל פגיעה ברשות המחוקקת והשופטת גם יחד".

אופוזיציה קואליציה החלטת בגצ אסתר חיות בומבך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד