י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הטרור חוזר לשלוט

אפגניסטן מתפרקת: הטייסים נטשו והותירו את המדינה לטאליבן

ארגון הטרור טאליבן מנצל עד תום את התפרקות הצבא הסדיר באפגניסטן והוא כובש לעצמו מחוז אחר מחוז. עבודתו הפכה לקלה יותר לאחר שטייסי חיל האוויר המנוסים של חיל האוויר האפגני, נטשו

אפגניסטן מתפרקת: הטייסים נטשו והותירו את המדינה לטאליבן
אילוסטרציה צילום: unsplash

טייסים אפגנים נוטשים את חבריהם, ומשאירים את כוחות הממשלה ברובם ללא סיוע אווירי, מה שהוביל להפסד בקרב נגד הטליבאן שכבר השתלט על מחוז שישי באפגניסטן.

הטליבאן השתלט על העיר השישית בתוך פחות משבוע, והנחית מכה נוספת על כוחות הממשלה שניסו להרחיק את אפגניסטן מידי האסלאמיסטים.

אייבק, בירת מחוז סמנגן, נפלה ביום שני בבוקר לקבוצה הג'יהאדיסטית שהודיעה כי כל "המאחזים של הממשלה והמשטרה נוקו". יש לציין כי כוחות הממשלה כל כך חלשים, והלטאליבן לא מגלה מולו התנגדות רצינית.

שמונה טייסים נהרגו בשבועות האחרונים, כאשר חמידאללה עזימי היה הטייס האחרון שנהרג לאחר פיגוע ליד קאבול ביום שבת האחרון. עזימי נהרג מפצצה שהוצמדה למכוניתו, בנוסף נפצעו חמישה אזרחים שהיו בקרבת מקום.

אחד הטייסים שדיבר בעילום שם אמר ל'טיימס' של לונדון, שהוא מכיר 19 טייסים שנטשו את חיל האוויר בשבועות האחרונים בגלל שהממשלה לא יכלה לערוב לביטחונם. "אני טס עשר שנים, מהיום שלבשתי את המדים נשבעתי להגן על המדינה שלי עד טיפת הדם האחרונה, אבל כשראיתי את החברים שלי נרצחים אני לא מרגיש בטוח", אמר.

חיל האוויר האפגני נפגע קשות לאחר הנסיגה של ארה"ב ונאט"ו, מאחר וטייסים רבים ממדינות שונות שהציבו מטוסים ומסוקים בהם השתמשו כוחות הממשלה, עזבו יחד עם האמריקאים את המדינה. חיל האוויר של הצבא האפגני הוא היתרון היחיד הגדול ביותר שלו מול הטליבאן, עם טייסים מנוסים.

ארה"ב החלה להוציא את כוחותיה מאפגניסטן באפריל השנה לאחר שהנשיא ביידן התחייב לבצע את הבטחת קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ לסיים את "המלחמה הנצחית" של אמריקה.

חלק מהמקומות נכבשו בקרבות עזים, אך במקומות אחרים כוחות הממשלה נכנעו או ששולם להם כסף לעזוב את תפקידם. אם בירות אזוריות גדולות כמו לשקר גאה, קנדהאר והראט יפלו, סביר להניח שזה ידרבן את החמושים לתקוף את קאבול הבירה. העימות עלול להוביל למלחמת אזרחים עקובה מדם מהסוג שנראה בשנות התשעים. כך מנתחים אנאליסטים אירופאיים. אם זה יקרה, אפגניסטן תהפוך כנראה למקלט של ארגוני טרור כמו אל קאעידה ודאעש.

אפגניסטן טאליבן טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד