כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
נפטר ביום חתונתו

המונים בהלווית הרב אויערבך בטבריה - הבן הוכתר לממלא מקומו

העיר טבריה לא ראתה הלוויה כזו עשרות שנים: הגאון רבי אברהם דב אויערבך זצ"ל, גאב"ד טבריה, הובא למנוחות אחר הצהריים במסע הלוויה בו השתתפו המונים מתושבי העיר. אחיו הכתיר את הבן לממלא מקומו ובלוויה נחשף כי פטירתו בדיוק באותו יום בו נישא לפני 65 שנה. צפו בתיעוד 

המונים בהלווית הרב אויערבך בטבריה - הבן הוכתר לממלא מקומו
הלווית הגרא"ד אויערבך זצ"ל בטבריה צילום: דוד כהן - פלאש 90

במסע הלוויה המוני שטרם ראתה העיר טבריה, הובא היום (שני) למנוחות הגאון רבי אברהם דב אויערבך זצ"ל, גאב"ד טבריה ורבה של העיר עשרות בשנים שהסתלק הבוקר לבית עולמו בגיל 86.

מסע הלוויה נקבע מראש לשעה 16:00 אחר הצהריים והמוני תושבי העיר מכל החוגים והעדות התאספו סביב בית מדרשו 'אור תורה' ברחוב הרב ורנר בעיר לתחילת מסע הלוויה. 

ראשון המספידים היה אחיו הגאון רבי עזריאל אויערבך, רבה של בית וגן בירושלים, שהכתיר את בנו הרב אהרן יוסף לממשיך דרכו ברבנות ובכל מפעלותיו. הגר"ע אויערבך אמר כי ר' אהרן יוסף הוא מופלג בתורה ובהלכה ובוודאי שיסכים וכולם יסכימו שימלא את מקומו, והקב"ה יעזור וייתן לו כוח לעמוד בפרץ, הקב"ה יסיר ממנו חרפה, ובילע המוות לנצח ונאמר לאחינו לך בשלום ועמוד בשלום ועמוד לגורלך בכל מה שעשית למען העיר.

אחיו הגאון רבי מרדכי אויערבך רב קהילת 'אביר יעקב' בתל אביב קונן על סילוקו ואמר: "אני זוכר כשהייתי ילד קטן היה חוזר עם חברותא כל הזמן ולא יכלו להיפרד, גם שעסק בדברים אחרים מה הניע אותו מה היה המנוע תורה ועוד תורה. אין דרך להעריך את האבדה הגדולה הזו. זו אבדה גדולה עד מאוד. כמה תורה למדתי ממנו כמה השקפות עולם כמה מהלכים בחיים כל דבר פיתח וירד לעומקם של דברים ראה את הנשמה של כל דבר את זה איבדנו אין לי כח יותר לדבר. אני לא יוצא יד"ח, הקב"ה יעזור לכל המשפחה, כל אלו שעזרו לו בחיים כל אלו לפרסם את תורתו המתוקה הקב"ה ירחם על הבית הגדול הזה שימשיך, הרבנית שתחי' שליוותה אותו כל ימי חייו בהנהגת הבית והעיר עמדו על החינוך הטהור הקב"ה ייתן לבנים ולבנות שהיה נר לרגליהם, אין כמוהו אין דבר כזה". 

גיסו הגאון רבי בונים ורנר פתח ואמר "מורי ורבותי גדולה האבידה ואין לה תמורה. אם נתבונן בשורשים של רבינו הגדול והקדוש מצד אחד אביו הגדול כשהוא היה אבן יסוד ליצירה הזו מאידך גיסא חמיו הגדול, גדולה האבדה ואין לה תמורה. הקב"ה יחזק אותנו להמשיך הלאה בעיר הקודש טבריה, בפרט בישיבת אור תורה. הגאון הקדוש רבי משה קליערס שייסד את הישיבה ואבא שאמר שיעורים בישיבה". 

בנו, הגאון רבי אריה לייב אויערבך מראשי ישיבת מיר בברכפלד ספד וסיפר שהיום לפני 65 בחתונה של אבא ואמא תבלח"א ביום זה נכנס לבית חותנו הגאב"ד, פחות משנה וחצי אחר חתונתו חותנו הסתלק וכל העול של הרבנות נפל על כתפיים של אבא שעוד לא היה בן 23 אבל גדולים וטובים אמרו שהוא ראוי ומאז זכתה טבריה ל-63 שנה של רבנות. הוא עמד על המשמר והרים את קרן התורה והיראה שבת, כשרות, מקוואות, חינוך יראת השמים שלנו שתישאר כמו הדורות הקודמים, "היה אומר את האמת שלו בלא חנופה. כל אחד בעיר ידע שיש את השומר הנאמן, את הרב ששקר שנאתי ואתעבה בלא כחל ובלא שרק".

כאן סיפר הבן כי באחת הלילות שהנשימה כבר הייתה קשה עליו אמר לי אריה אתה לא מבין זה יציאת נשמה שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד, כמו שעמד ליד התנור של המצות פנים מאירים ומפיקים נוגה להכניס ולהוציא וכך כשהיה על ערש דווי צדקת ה' עשה, זכות הרבים תלוי בו והוא התהלך לפני, תמיד הרגשתי הוא מקטיר קטורת בחוץ והלב שלו תמיד היה בית קדשי הקדשים חי את השוויתי ה' לנגדי תמיד התהלך לפני והיה תמים". 

בנו, ממלא מקומו ברבנות הגאון רבי אהרן יוסף אמר בהספדו "כי זה כל האדם, כשאבא היה, היה הכל ועכשיו אין כלום. כשסבא נפטר אבא התחיל את ההספד אבא עזב אותנו, אנו עומדים ואומרים אבא על מי נטשתנו לא יודעים מה לעשות עם עצמנו אבא כל ימיו היה פה המתגבר בתורה אחרי שנחלה לפני שבע שנים התחלנו במלאכה לאסוף תורתו איזה שמחה היה, אני מבקש מחילה שלא טרחנו מספיק אם היינו מוציאים עוד היינו מאריכים את ימי חייך". 

לאחר מכן יצא מסע הלוויה לבית החיים הישן בעיר שהמונים מלווים את המיטה. בבית החיים הספידו קצרות הרב הראשי הגר"ד לאו שמסר גם דברים בשם אביו הגרי"מ לאו. לאחר מכן ספד קצרות המקובל הצדיק רבי דב קוק. 

הצלם דוד כהן עם גלריה מסכמת ממסע הלוויה

 

הרב אברהם דב אויערבך טבריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד