י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אתר מורשת לאומית

החלו עבודות השחזור והשיקום בבית כנסת העתיק ברשקוב

בית הכנסת העתיק בעיירה רשקוב, נבחר לפני כשנה לאחד מרשימת אתרי מורשת לאומית | בימים אלו החלו עבודות השיקום והבניה מחדש של המקום | ברוך מציב גבול אלמנה

החלו עבודות השחזור והשיקום בבית כנסת העתיק ברשקוב
המבנה הקדום ברשקוב צילום: 'המבשר'

בימים אלו החלו עבודות השיקום והבניה מחדש של בית הכנסת העתיק בעיירה רשקוב, לאחר שנבחר לפני כשנה לאחד מרשימת אתרי מורשת שעשרה מהם יקבלו מימון לשיקום מטעם האיחוד האירופי.

בשלב הראשון ישוקם וישופץ גג בית הכנסת בעלות של 48,000 יורו, כמו כן, יכשירו דרך לגשת למקום ללא הפרעה. בהמשך יתבצעו במקום עבודות בניה לצד עבודות מחקר שונות שיביאו למקום מבקרים מכל העולם. בית הכנסת ברשקוב הוקם באמצע המאה ה-18 בסגנון הבארוק ולמעלה מ־200 שנה, בית כנסת זה שימש כמרכז תפילה של תושבי המקום והסביבה.

בית הכנסת נמצא בסמוך למעיין המפורסם 'פנסקה קריניצה', המבנה האדריכלי מסביב למעיין מזכיר את המקווה, וככל הנראה הוא שימש לטבילת חסידים לפני תפילת שחרית. בתיאור בית הכנסת נמסר כי גובה קירות המבנה הוא 8 מטרים, אך הבנין עצמו במצב גרוע ואין לו גג. ממדי המבנה גדולים, ובחורבותיו נמצאים שרידים של ציורי קיר ועיצובי אבן מרשימים מאד. עובי הקירות מגיע עד ל-1.5 מטר ואף יותר. פה ושם נשמרו גם קשתות אבן מעוצבות באומנות רבה.

ניתן להבחין במדרגות מוסתרות בקיר, אשר כפי המסופר מובילות למנהרה תת קרקעית לצידו השני של הנהר. אמנם, איש עדיין לא הצליח לאתר את המנהרה. מספרים, כי בימי השואה, יהודים הסתתרו שם מפני הנאצים.

בימי השלטון הסובייטי שניהל מלחמת חורמה נגד הדת, הושמדו גם מבני דת, וכך פוצץ מבנה בית הכנסת אשר ניזוק קשות ונותר ללא גג. ההיסטוריה של יהדות ראשקוב מלאה בדמויות הוד וחיים יהודיים תוססים, לצד פוגרומים קשים שידעה הקהילה המקומית.

במקום גדלו וכיהנו כרבנים גדולי וענקי החסידות כמו בעל התולדות יעקב יוסף, והרה"ק רבי שבתאי מרשקוב בעל מחבר הסידור המפורסם ע"פ כוונות האר"י הקדוש. לפי מספר דעות הרה"ק בעל "תולדות יעקב יוסף" זיע"א עצמו התפלל בבית כנסת זה בשנים בהם כיהן כרב העיר.

בהצבעה המיוחדת שנמשכה במשך כחודשיים, זכה בית הכנסת למעל 9000 קולות שבחרו בשיקומו, והציב אותו השני ברשימת עשרת האתרים שיקבלו מימון אירופי.

איחוד האירופי בית כנסת שיפוץ בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד