ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
מטוס כיבוי התרסק

אלפים נמלטו מבתיהם בעקבות שריפות ענק ביוון

אלפי אזרחים יווניים נמלטו מבתיהם בעקבות שריפת ענק שפרצה באי השני בגודלו במדינה | ביקורת על צוותי הכיבוי המקומיים | מדינות רבות שלחו סיוע | צפו

אלפים נמלטו מבתיהם בעקבות שריפות ענק ביוון
תושבים מבוהלים ביוון על מעבורת צופים באש הגדולה צילום: צילום מסך

באי אביה, האי השני בגודלו במדינה השוכן צפונית-מזרחית לאתונה, משתוללות שריפות בכמה וכמה זירות, והלהבות פגעו בחמישה כפרים לפחות. עשרות כפרים פונו מיושביהם, ומספר המפונים עומד כעת על יותר מ-2,000 רבים חולצו דרך הים במעבורות.

תושבים מבוהלים ביוון, חלקם קשישים, נראים כשהם מביטים מהמעבורת בלהבות הבוערות מכל עבר באי אביה. "ננטשנו לגמרי", אמר דייוויד אנג'לו, שברח מהכפר פפקי. "לא היה אף צוות כיבוי, לא היה שום רכב, כלום". הוא הוסיף כי "אפשר היה לחוש את החום העצום, היה המון עשן. יכולת לראות את השמש, כדור אדום, ואז שום דבר מסביב".

תושבת אחרת, מוואסיליקיה, אמרה בזעם: "איבדתי את הבית שלי, שום דבר לא יהיה אותו דבר מעתה והלאה. זה אסון. זה ענק. הכפרים שלנו הושמדו, שום דבר לא נותר מהבתים שלנו, מהרכוש שלנו. שום דבר, שום דבר".

סגן שר ההגנה האזרחית של יוון, ניקוס חרדליאס, אמר בצל הביקורת הזו כי לוחמי האש עושים כעת "מאמצים על-אנושיים", בכמה וכמה חזיתות. הוא ציין כי מטוסי הכיבוי מתמודדים עם תנאי ראות קשים לאור העשן הרב. אחד ממטוסי הכיבוי הקטנים שמשמשים את הכבאים אף התרסק באזור אחר ביוון, באי זקינתוס, אך הטייס שרד.

לכבאים המקומיים מסיעים כוחות ששלחו יותר מ-20 מדינות באירופה ובמזרח התיכון, בהן צרפת, שווייץ וספרד. גם ישראל שלחה סיוע, תחילה מצומצם למדי: רק 16 כבאים, ואף לא מטוס כיבוי אחד, לאור כוננות גבוהה לשריפות בארץ. שלשום הורה בנט לשלוח "בדחיפות" שני מטוסי כיבוי ליוון. השריפה באביה היא כמובן לא היחידה שעימה מתמודדים כעת הכבאים ביוון, אך השריפה המרכזית הנוספת שהדאיגה אותם - בפרבריה הצפוניים של אתונה - נחלשה מעט.

השריפות ביוון פרצו על רקע גל החום הכבד ביותר במדינה מזה יותר מ-30 שנה, במהלכו הגיעו הטמפרטורות ליותר מ-45 מעלות.

ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס אמר שמדובר ב"קיץ מסויט", והוא ופקידים אחרים ביוון ובאירופה הדגישו כי שינויי האקלים תרמו לגל השריפות הנוכחי. לפי הרשויות באיחוד האירופי, מאז 29 ביולי האש ביוון כילתה שטח בגודל של 566 קמ"ר, כאשר השטח הממוצע שעלה באש בעונות קיץ קודמות ביוון, בתקופה שבין 2008 ל-2020 ,עמד על 17 קמ"ר בלבד.

יוון שריפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד