י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"בנט אמר שמקנא בי"

לפיד בהצהרה: "היום אנחנו בוחרים בדרכו של הרמב"ם"

שר החוץ בהצהרה משותפת עם שר החוץ המרוקאי במשרד החוץ ברבאט: "המלחמה היחידה ששווה להקדיש לה את חיינו היא לא נגד השכן שלנו, או נגד מי שמתפלל אחרת מאתנו. המלחמה היחידה שיש לה משמעות היא המלחמה נגד העוני, המלחמה נגד הבורות, המלחמה נגד מגיפות ובצורת"

לפיד בהצהרה: "היום אנחנו בוחרים בדרכו של הרמב"ם"
יאיר לפיד צילום: פלאש90

שר החוץ יאיר לפיד שהמריא הבוקר (רביעי) לרבאט בירת מרוקו כדי לחנוך את הנציגות הישראלית במדינה, מסר הצהרה משותפת עם שר החוץ המרוקאי, נאסר בוריטה, במשרד החוץ ברבאט.

מדובר בביקור רשמי ראשון של שר חוץ ישראל במדינה מזה יותר מ-20 שנה, זאת לאחר חידוש היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למרוקו, בדצמבר שנה שעברה, שנותקו בעקבות פרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת 2000.

לפיד אמר בהצהרה: "יהודים חיו במרוקו כמעט אלפיים שנה. יש עדויות ארכיאולוגיות על חיי קהילה יהודית במרוקו כבר במאה השנייה לספירה. רוב השנים, ורוב התקופות, היהודים חיו פה בשלום. היו יחסים של חברות עמוקה בינם לבין השכנים המרוקאים שלהם. בשביל מאות אלפי ישראלים שצופים בנו היום, מרוקו היא בית אבא".

"המקום הזה הוא נוף ילדותם. המוסיקה, הטעמים, הצבעים, ניגון התפילה. הם לא יבואו הנה כתיירים, הם יחזרו הנה לביקור משפחתי. עם כל הזכרונות. היום אנחנו מחזירים את השלום. מחזירים את החברות.

"השלום והחברות העתיקה הזו, מוחזרת בידי אנשים שיודעים לחשוב מחדש על סכסוכים ישנים. בראש ובראשונה, בידי הוד רוממותו המלך מוחמד השישי, בידי החזון והאומץ שלו. אנחנו אסירי תודה לו.

"אני מודה לראש הממשלה נפתלי בנט, שביקש למסור לכל מי שנמצא פה את ברכתו. הוא אמר לי לפני צאתי הנה, 'אני מקנא בך שתהיה במרוקו לפני, אבל תמסור להם שאני בדרך'.

"אני רוצה להודות לידידי הטוב, שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה, שהאמין בתהליך הזה מהרגע הראשון וסייע לנו לדחוף אותו גם ברגעים הקשים ביותר.

"תודה לאנשי משרד החוץ הישראלי, ובראשם המנכ"ל אלון אושפיז. תודה לחברי האהוב, שר העבודה והרווחה מאיר כהן, יליד מוגדור (אסואיירה), בשבילו הביקור הזה הוא חזרה הביתה.

"לפני אלף שנה כמעט חי במרוקו איש צעיר, גדול הפילוסופים היהודים בכל הזמנים, רבי משה בן מימון, הרמב"ם. את השכלתו הוא קנה בעיר פאז. כאן, במרוקו, עוצבה תפיסת עולמו.

"בספרו 'שמונה פרקים' כתב הרמב"ם: 'ואל יאמר שכבר הגיע למצב שאי אפשר לשנותו, הואילו וכל מצב אפשר לשנותו מן הטוב אל הרע, ומן הרע אל הטוב, והוא (האדם) הבוחר בכך'.

"המציאות אינה נתון. המציאות היא בחירה שאנחנו עושים. יותר מדי שנים נתנו לאנשים אחרים לבחור בשבילנו את דרך המלחמה. היום אנחנו לוקחים את גורלנו בידינו ובוחרים בדרך השלום.

"היום אנחנו בוחרים בדרכו של הרמב"ם. מה יצא לנו מכל השנים שבהן היחסים בין שתי האומות העתיקות והגאות שלנו היו מנותקים? שום דבר. מה יצא לאזרחים שלנו מזה? שום דבר. היום אנחנו משנים את זה.

"היום אנחנו משנים את זה לטובת תיירות וכלכלה, מסחר וחילופי תרבות, ידידות ושיתוף פעולה. הרגע הזה ישפר את חיינו, מפני שזה מה שעושה השלום. המלחמה מסיימת את החיים, השלום מתחיל אותם.

"לפני פחות מחודשיים פתחתי את השגרירות שלנו באיחוד האמירויות. מחר אנחנו פותחים את הנציגות במרוקו. בחריין וסודן כבר סיכמו אתנו על חידוש היחסים הדיפלומטיים והמסחריים.

"משהו קורה במזרח התיכון. אנשים ומנהיגים מסתכלים על לוב ועל סוריה ועל לבנון ואומרים לעצמם, 'זה לא מה שאנחנו רוצים בשביל ילדינו. זה לא מה שאנחנו רוצים בשביל עצמנו'.

"המלחמה היחידה ששווה להקדיש לה את חיינו היא לא נגד השכן שלנו, או נגד מי שמתפלל אחרת מאתנו. המלחמה היחידה שיש לה משמעות היא המלחמה נגד העוני, המלחמה נגד הבורות, המלחמה נגד מגיפות ובצורת", דברי שר החוץ לפיד.

יאיר לפיד מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד