י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
דמוקרטיה נוסח המזה"ת

הפגנות בקטאר סביב הבחירות לפרלמנט; באל ג'זירה מתעלמים

על פי החוק החדש בקטאר כל מי שהאזרחות המקורית שלו היא קטארית ובגיל 18, בעל זכות הצבעה למקומות בפרלמנט, מי שקיבל אזרחות קטארית, אך לא קטארי במקור, לא יוכל להתמודד בבחירות, אלא רק להצביע | הפגנות במדינה

הפגנות בקטאר סביב הבחירות לפרלמנט; באל ג'זירה מתעלמים
תושבי קטר. אילוסטרציה צילום: רויטרס

הבחירות ההיסטוריות לפרלמנט בקטאר עוררו מחלוקת וויכוחים ברשתות החברתיות, קטאר אמנם מתמודדת לראשונה עם בחירות לפרלמנט, אך הבחירות 'דמוקרטיות' בסגנון מזרח תיכון.

אמיר קטאר, השייח' תמים בן חמאד אל-ת'אני, אישר לאחרונה בחירות ראשונות במדינה שייערכו באוקטובר. על פי החוק החדש, "כל מי שהאזרחות המקורית שלו היא קטארית ובגיל 18, תהיה לו זכות הצבעה למקומות בפרלמנט, מי שקיבל אזרחות קטארית, אך לא קטארי במקור, לא יוכל להתמודד בבחירות, הוא אמנם יוכל להצביע, אך להתמודד לא. החוק גם קובע כי "הלאום המקורי של המועמדים חייב להיות קטארי" והם חייבים להיות גם מעל גיל 30.

התנאים למועמדות עוררו מחלוקת קשה ברשתות החברתיות במדינה, כשהדרישה שהמועמד חייב להיות "במקור קטארי" עוררה זעם נרחב. כמה מבני שבט אל-מורה, שאינם עומדים בתנאים הנדרשים, פרסמו כמה סרטוני מחאה על מה שהם הגדירו כ"חוק שרירותי שמונע מהם להתמודד לבחירות למועצת השורה".

על פי סעיף 1 לחוק הלאום הקטארי, הקטארים המקוריים הם אלה שהתיישבו בקטאר לפני 1930, שמרו על מגוריהם שם, והחזיקו באזרחותם הקטארית וכך בניהם ונכדיהם וכו' הם קטארים.

רועי קייס מומחה לעולם הערבי, דיווח ב'כאן 11' כי בקטאר ישנם 300,000 בעלי זכות הצבעה מתוך אוכלוסייה של 2.5 מיליון אנשים, רובם מהגרים ועובדים זרים.

משרד הפנים הקטארי דיווח, כי שבעה נעצרו לאחר "שהשתמשו ברשתות החברתיות ככלי להפיץ חדשות מזויפות ועוררו סכסוכים גזעניים ושבטיים".

על פי הדיווח מקטאר, ייערכו בחירות לבחירת שני שלישים מחברי מועצת השורה, 30 חברים מתוך 45 המושבים ייבחרו על ידי האזרחים. האמיר ימנה את שאר 15 החברים.

אך ההפגנות נגד המהלך הלא דמוקרטי, עוררו כאמור זעם רב, ורשת אל ג'זירה שחיממה באופן קבוע מבסיסה בקטאר את מדינות ערב באביב הערבי וסיקרה באופן מוטה את דרישת האזרחים לדמוקרטיה ורפורמות, פתאום נאלמה דום כשההפגנות אצלה בבית. פתאום הדמוקרטיה ורצון העם פחות חשובים, רועי קייס מומחה לעולם הערבי מסביר את הנעשה בקטאר בצורה טובה.

אל גזירה קטאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד