י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"אנטישמי ולא מוסרי"

חוק השואה: שר החוץ יאיר לפיד בצעדים דרמטיים נגד ממשלת פולין

נשיא פולין חתם על "חוק השואה" שמסיר אחריות ממעשיו של העם הפולני נגד היהודים במלחמת העולם השנייה. בתגובה, שר החוץ לפיד הודיע כי יחזיר את הממונה על השגרירות בוורשה וימליץ לשגריר פולין בישראל לא לחזור לארץ | שר החוץ: "השגריר החדש, לא ייצא לפולין בשלב זה"

חוק השואה: שר החוץ יאיר לפיד בצעדים דרמטיים נגד ממשלת פולין
יאיר לפיד נואם במליאה צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר החוץ יאיר לפיד הודיע הערב (מוצאי שבת) כי הוא הורה לממונה על השגרירות בוורשה לחזור מיד לישראל להתייעצויות ללא הגבלת זמן, זאת בתגובה לחתימת נשיא פולין על "החוק הפולני" - חוק השבת הרכוש.

לפיד הודיע גם כי משרד החוץ ימליץ היום לשגריר פולין בישראל להמשיך את  חופשתו בארצו, וכי במשרד החוץ מקיימים שיחות תיאום עם האמריקאים על דרכי תגובה בהמשך.

שר החוץ לפיד אמר בהודעה מצולמת כי "פולין אישרה היום, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי. הוריתי הערב לממונה על השגרירות בוורשה לחזור מיד לישראל להתייעצויות ללא הגבלת זמן".

לפיד הודיע גם כי "השגריר החדש לפולין, שאמור היה לצאת בקרוב לוורשה, לא ייצא לפולין בשלב זה".

"משרד החוץ ימליץ היום לשגריר פולין בישראל להמשיך את  חופשתו בארצו. כדאי שינצל את הזמן העומד לרשותו, כדי להסביר לפולנים מה משמעות השואה בעיני אזרחי ישראל  ועד כמה לא נסבול זלזול בזכר הנספים ובזיכרון השואה. זה לא ייעצר כאן", הבהיר לפיד.

"אנחנו מקיימים שיחות תיאום עם האמריקאים על דרכי תגובה בהמשך", הוא ציין.

פולין הפכה הערב למדינה אנטי דמוקרטית, לא ליברלית, שאינה מכבדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. לעולם אסור לשתוק. ישראל והעם היהודי בוודאי לא ישתקו", דברי שר החוץ לפיד.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, תקף גם הוא את ממשלת פולין: "ישראל רואה בחומרה את אישור החוק שמונע מיהודים לקבל פיצוי על רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה, ומצרה על העובדה שפולין בוחרת להמשיך לפגוע במי שאיבדו את עולמם. מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה. זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשיוויון נפש".

שר הביטחון בני גנץ הגיב: "כבן לניצולי שואה, אני מוטרד מאוד מהחוק שעבר בפולין שמונע למעשה צדק לקורבנות השואה ובני משפחותיהם".

"השבת רכוש היא חלק קטן אך משמעותי בתהליך למימוש זכויותיהם של אלה ששרדו והכרה באנשים שנספו באחד מרצח העם הגדול בעולם. אני קורא לשותפים הבינלאומיים שלי לגנות את המהלך הזה בקול אחד", כתב גנץ.

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד הגיב: "‏החלטת ממשלת פולין לאשר את החוק נגד תביעות רכוש שנגזלו מקורבנות השואה היא לא פחות מיריקה בפרצופם של שורדי השואה והעם היהודי.

"מחובתנו לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כנגד ממשלת פולין כדי להבהיר לכולם כי לעולם לא עוד", כתב זוהר.

שר התקשורת יועז הנדל צייץ: "‏החלטת שר החוץ לפיד מבטאת את רחשי הלב של עם ישראל כולו".

לדברי הנדל. "היחס המזלזל לצדק ההיסטורי והבריחה מאחריות למעשי העבר בפולין הם משבר אמון".

"ישראל היא תוצר התקומה והרוח הציונית ולא תוצר השואה, אך לעולם לא נשכח ולא ניתן לאף מדינה להשכיח", כתב הנדל.

שר הרווחה מאיר כהן הגיב: "‏החוק הפולני מהווה שבר מסוכן בתודעה העולמית במאבקנו לשמר את זיכרון השואה, כאירוע השנאה הגדול בתולדות האנושות. לא ניסוג במילימטר בכל הקשור לזכויות ניצולי השואה וזיכרון השואה".

כזכור, לפני מספר שבועות דווח כי ישראל שוקלת לבטל את ההצהרה המשותפת של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו וראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי מיוני 2018 לסיום המשבר סביב "חוק השואה", ולפיה ישראל קיבלה אז את הנרטיב הפולני בשואה בתמורה להסרת הסעיפים הפליליים מ'חוק השואה'.

על פי הדיווח ב'ynet', בו צוטט גורם מדיני בירושלים, זאת אחת האפשרויות שעומדות על הפרק מבחינת ישראל, אם חוק השבת הרכוש הפולני אשר מגביל את תביעות ניצולי השואה יתקבל סופית ויאושר בבית התחתון של הפרלמנט הפולני וייחתם על ידי נשיא פולין אנדז'יי דודה.

ביום שישי שלפני כן, לפיד הצהיר, בתגובה לקידום החוק שמונע תביעות של רכוש יהודי: "החקיקה תפגע בצורה קשה ביחסינו עם פולין. פולין יודעת היטב מהו הדבר הנכון והראוי לעשותו. ישראל עוקבת בדאגה רבה אחר התקדמות הליך החקיקה בפולין בעניין זכויות השבת רכוש שנגזל מקורבנות השואה".

לדברי לפיד, "כל שלב בהתקדמות הזו הוא התפתחות חמורה בעינינו. לא נרפה בעמידה העיקשת על כבודם של קורבנות השואה, שימור זכרם וזכויותיהם. החקיקה תפגע בצורה קשה ביחסינו עם פולין. אני שב ואומר כי פולין יודעת היטב מהו הדבר הנכון והראוי שיש לעשותו".

יצוין כי לפיד, וכך גם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, הם בנים לניצולי שואה. שניהם רואים את הסוגיה במבט דומה וישראל מתואמת לחלוטין עם ארה"ב, שרואה גם היא בחומרה את החלת החוק.

גם ח"כ ישראל כ"ץ מהליכוד התבטא נגד ממשלת פולין, וכתב: "על רקע אישור החוק האנטישמי היום ע"י ממשלת פולין אני חוזר על אמירתי כשר חוץ בעבר: 'יצחק שמיר צדק. רוב העם הפולני, למעט מיעוט של חסידי אומות עולם, היה נגוע באנטישמיות עמוקה מנעוריו ותמך בזוועות הנאצים מול יהודי פולין'".

שואה פולין יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד