י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ההשתלטות כמעט הושלמה

צבא ארה"ב נסוג: הטליבאן דורש מנשיא אפגניסטן לפרוש מתפקידו

בעוד צבא ארה"ב נערך לפינוי מוחלט מאפגניסטן, ערים מרכזיות במדינה נכנעות ונופלות ללא קרב לידי המורדים מהטליבאן | הטליבאן דורש מנשיא אפגניסטן אשרף גאני לפרוש מתפקידו - דבר שהוא מסרב לעשות | הנשיא ביידן הגן על הנסיגה והאשים את קודמו בתפקיד דונלד טראמפ

צבא ארה"ב נסוג: הטליבאן דורש מנשיא אפגניסטן לפרוש מתפקידו
צבא ארה"ב אילוסטרציה צילום: חיל האוויר האמריקני

5,000 חיילים אמריקאים נפרסו כדי לסייע בפינוי בטוח של עובדי משרד החוץ מהשגרירות האמריקנית בקאבול, עובדים אמריקאים כבר הגיעו לשדה התעופה הבינלאומי של קאבול כדי לטוס מחוץ למדינה.

הטליבאן השתלט על ג'לאלאבאד, עיר אפגנית גדולה, הנמצאת כ-150 קילומטרים מקאבול הבירה, בזמן שארה"ב עסוקה להוציא את כוחותיה מהמדינה.

פקיד אפגניסטני אישר כי העיר המזרחית המרכזית נפלה בשליטת הטליבאן ללא קרב, מוקדם בבוקר (ראשון). המושל נכנע ואמר שזו "הדרך היחידה להציל חיים אזרחיים".

נפילת ג'לאלאבאד העניקה גם לטליבאן שליטה בכביש המוביל לעיר פשוואר שבפקיסטן, אחד הכבישים הראשיים של אפגניסטן. ג'לאלאבאד קרובה לגבול הפקיסטני ובמרחק של 150 קילומטרים בלבד מקאבול בירת אפגניסטן עם יותר מארבעה מיליון תושבים, העיר הגדולה היחידה שנותרה עדיין בשליטת הממשלה.

ארה"ב מתאמצת לפנות יותר מ-10,000 אזרחים אמריקאים מקאבול, גורמים רשמיים אמרו כי הם מנסים לכרות הסכם עם הטליבאן כדי שלוחמיו לא יגיעו לקאבול עד שיוכלו להוציא את כולם החוצה. עם זאת, גורם אמריקני בכיר אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הטליבאן הזהיר את ארה"ב כי עליה להפסיק את התקיפות האוויריות, אחרת לוחמיה יגיעו לקאבול.

בתוך כך הטליבאן דורש מנשיא אפגניסטן אשרף גאני לפרוש מתפקידו - דבר שהוא מסרב לעשות. שר החוץ האמריקאי אנטוני בלינקן ניהל אתמול שיחות עם גאני לדון ב"דחיפות המאמצים הדיפלומטיים והפוליטיים המתמשכים לצמצום האלימות", כך נמסר בהודעת משרד החוץ האמריקני.

הנשיא ביידן הגן על הנסיגה בשבת והאשים את קודמו בתפקיד דונלד טראמפ בהסכם שהותיר את הטאליבן "במצב החזק ביותר מבחינה צבאית מאז 2001". ביידן אמר כי "נוכחות אמריקאית אינסופית באמצע העימות האזרחי במדינה אחרת לא מקובלת עלי".

אפגניסטאן טליבאן ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד