ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"כבר אין פחד, איזו בושה"

נפילתה של אפגניסטן: ביידן מאשים את טראמפ

נשיא ארה"ב ביידן מאשים את קודמו בתפקיד בכך שחתם על הסכם עם טאליבן להסגת הכוחות האמריקנים מאפגניסטן. גם שר החוץ בלינקן כי ההסכם נכפה על ביידן. טראמפ לא נשאר חייב ותקף: "לטליבאן כבר אין פחד או כבוד לאמריקה, או לכוחה של אמריקה, איזו בושה"

נפילתה של אפגניסטן: ביידן מאשים את טראמפ
ג'ו ביידן/ דונלד טראמפ צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ/unsplash

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מגלגל את ההאשמה למצב השורר בימים אלה באפגניסטן אל קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ, בכך שאילץ את צבא ארה"ב לסגת לחלוטין מאפגניסטן.

ביידן אמר כי טראמפ "השאיר את הטליבאן בעמדה הצבאית החזקה ביותר מאז 2001" והאשים את קודמו בהשתלטות המהירה של החמושים על אפגניסטן עם נסיגת הכוחות האמריקנים.

"כשנכנסתי לתפקיד, ירשתי הסכם שקודמי בתפקיד חתם עם הטליבאן בקמפ דיוויד ערב ה-11 בספטמבר 2019, שהשאירה את הטליבאן בעמדה החזקה ביותר מבחינה צבאית מאז 2001, וקבע את ה-1 במאי 2021 כמועד האחרון ליציאת הכוחות האמריקאים", כתב ביידן בהצהרה.

"זמן קצר לפני שעזב את תפקידו, הוא גם קיצץ את הכוחות האמריקאים למינימום של 2,500", המשיך הנשיא והאשים את הנשיא לשעבר טראמפ באסון המתפתח באפגניסטן. "לכן, כשהפכתי לנשיא, עמדתי בפני בחירה - להמשיך את ההסכם עם הארכה קצרה כדי להוציא את כוחותינו ובעלות בריתנו בבטחה, או להגביר את נוכחותנו ולשלוח עוד כוחות אמריקאים להילחם בסכסוך אזרחי של מדינה אחרת".

שר החוץ האמריקני, אנטוני בלינקן, האשים גם הוא את טראמפ כי הכריח את ממשל ביידן לסגת עד מאי. "תרצו או לא תרצו, היה הסכם שהכוחות ייצאו ב-1 במאי", אמר אתמול בלינקן ל-CNN. "אם לא היינו מתחילים בתהליך הזה, אז היינו חוזרים למלחמה עם הטליבאן, והיינו חוזרים למלחמה עם עשרות אלפי חיילים שצריך להיכנס כי 2,500 החיילים שהיו לנו שם וכוח האווירי לא היה מספיק" אמר.

קבוצת הטרור הגדולה הטאליבן האיסלאמית, הצליחה לתפוס כמעט את כל אפגניסטן תוך קצת יותר משבוע, הישג מדהים לאחר המיליארדים שהוציאו ארה"ב ונאט"ו במשך שני עשורים לבנות את כוחות הביטחון של אפגניסטן שהתבררו כצבא חלש ופחדן.

ביידן נשבע שהוא לא יעביר את המלחמה במזרח התיכון למי שיהיה הנשיא אחריו. "הייתי הנשיא הרביעי שעמד בראש נוכחות כוחות אמריקאים באפגניסטן - שני רפובליקנים, שני דמוקרטים" אמר. "לא אעביר את המלחמה הזו לחמישי".

טראמפ הגיב על דברי ביידן בהודעה שפרסם בשבת וטען כי בשל פעולות הממשל הנוכחי, הטליבאן כבר לא חושש מכוחה של אמריקה. "ג'ו ביידן טועה בכל פעם במדיניות החוץ ובנושאים רבים אחרים, כולם ידעו שהוא לא יכול להתמודד עם הלחץ, לטליבאן כבר אין פחד או כבוד לאמריקה, או לכוחה של אמריקה, איזו בושה תהיה כאשר הטליבאן יניף את דגלו מעל שגרירות אמריקה בקאבול".

אפגניסטן טאליבן ג'ו ביידן דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד