י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אבן דרך היסטורית

יום השנה הראשון להסכמי אברהם: ההתרגשות בשיאה

ב-13 באוגוסט 2020 הודיעו איחוד האמירויות הערביות וישראל כי יכוננו יחסים, ובעקבותיה באה בחריין ב-11 בספטמבר 2020. מספר ימים לאחר מכן, ב-15 בספטמבר, שלוש המדינות חתמו על הצהרת הסכם אברהם בה נכתב על הכרה ב"חשיבות השמירה והחיזוק לשלום במזרח התיכון המבוסס על הבנה הדדית ודו קיום, כמו גם כבוד האדם וחירותו, לרבות חופש הדת. לאחר מספר שבועות נוספו גם סודן ומרוקו להסכם הנורמליזציה

יום השנה הראשון להסכמי אברהם: ההתרגשות בשיאה
בנימין נתניהו נואם במליאה צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת

לרגל חגיגת השנה הראשונה להסכם, בכירים שלקחו חלק במיזמים משותפים של ישראלים ואמירתים מדברים על ההסכם ההיסטורי.

שגרירת בחריין לשעבר בארצות הברית הודה נונו, וכיום בכירה במשרד החוץ של בחריין אומרת כי "החתימה על הסכמי אברהם תהיה ללא ספק אחת מאבני הדרך הגדולות ביותר במזרח התיכון בחיינו, וככל שאנו חוגגים את יום השנה הראשון לחתימה, זוהי הזדמנות לשקף את התקופה המשמחת הזו של ממלכת בחריין, והאזור באופן רחב יותר, זה גם הזמן להסתכל קדימה להזדמנויות הבלתי מוגבלות שעומדות לפנינו. כאחד מהיהודים הילידים הבודדים במפרץ הערבי, זה משמעותי במיוחד עבורי. כאזרחית האזור הזה, אני מלאה התרגשות לראות את בנייתו של מזרח תיכון חדש, שיתמקד בדו קיום ושגשוג".

עוד אמרה: "ברצוני להודות להוד מלכותו, המלך חמד בן איסא אל ח'ליפה, לשבח את גדולתו המלכותית, הנסיך סלמאן בן חמאד אל ח'ליפה, נסיך הכתר וראש הממשלה, על מנהיגותם, חזונם ואומץ ליבם להוביל את אומתנו בגאווה ובאומץ אל העתיד באמצעות חתימת הסכמי אברהם, הסכמים אלה מייצגים הבטחה שהובילו המנהיגים באזור לבנות חיים טובים יותר עם ביטחון והזדמנות לכולנו ולדורות הבאים".

"כאשר אנו מתקרבים ליום השנה הראשון של ההסכמים, אני נרגשת בדיוק כמו כשישבתי על כר הדשא בבית הלבן ב-15 בספטמבר 2020, כחברת משלחת של שר החוץ ד"ר עבדולטיף בן ראשיד אל זייאני. כאשר אנו יוצאים לעידן חדש ביחסי בחריין - ישראל, חשוב לזכור כי בבסיס ההסכם הזה עומד הרצון ליצור מזרח תיכון חדש, הבנוי על שלום ושגשוג לכולם. אני מאמינה שהשותפות הגוברת בין בחריין לישראל תוביל לשלום בר קיימא באזור".

אבראהים דאווד נונו, נשיא הקהילה היהודית בבחריין ושל בית הכנסת 'עשרת הדברות' בבחריין אמר: "אנו שמחים לחגוג את אבן הדרך ההיסטורית הזו - יום השנה הראשון להסכמי אברהם. השנה קיבלנו בברכה משלחות רבות מישראל, ואנחנו מצפים שהמספר הזה יעלה פי שלוש בשנה השנייה, מגיפת הקורונה מנעה מרבים לבוא לבקר בשנה האחרונה, אך כמעט מדי יום אנו שומעים מקבוצה אחרת המתכננת טיול לבחריין. עקב זרם התיירים הישראלים, הצלחנו לקיים כמה מניינים, ואנחנו מקווים לעשות זאת באופן קבוע יותר ככל שמספר התיירים יגדל. לאחר חתימת ההסכמים, ראינו עלייה בכמות האוכל הכשר במלונות המקומיים שלנו".

אריאלה שטיינרייך, סמנכ"לית וראש חטיבת המזרח התיכון בחברת 'שטיינרייך תקשורת': "השנה האחרונה הייתה מרגשת מאוד מכיוון שהחזון של הסכמי אברהם החל להתממש, יש כבר תוצאות במספר ענפים עסקיים, אנו רואים גם התחממות תרבותית בברכה בין האומות באזור, זה ימשיך לגדול בשנה הקרובה. עם זאת, מגיפת הקורונה הציבה כמה אתגרים אשר הקשו על הקצב במקרים מסוימים, אנו מתחילים לראות את פירות הנורמליזציה מתחילים לצמוח עם החתימות של חברות שונות הם כמה עסקאות שכבר קרמו עור וגידים".

פלר חסן-נחום, סגנית ראש עיריית ירושלים ומייסדת שותפה במועצת העסקים איחוד האמירויות - ישראל: "אנו כל כך מבורכים, אנו חוגגים את השנה הראשונה להסכמי אברהם, זה משנה את עתיד האזור, מדי יום אנו עובדים יחד כדי לפתח מודל חדש כיצד צריך להיראות שלום במזרח התיכון, אנו נותנים דוגמה לאזור, בעזרת יוזמות עממיות, כגון מועצת העסקים איחוד האמירויות, והפורום לנשים במפרץ, אנו יוצרים מזרח תיכון חדש שבו אנו הולכים לפי חזון משותף לשלום ושגשוג לכולם".

דוריאן ברק, מייסד שותף של מועצת העסקים איחוד האמירויות - ישראל: "אנחנו בקצב להגיע לסכום שנתי של 3 מיליארד דולר עד שנת 2025, חלק מעריכים אפילו יותר, אבל הרבה יותר מזה היא ישראל שנסחרת עם, ודרך איחוד האמירויות כשער לשווקים אחרים באזור, מהכלכלות הגדולות בעולם הערבי ועד הודו, דרום אסיה ומחוצה לה".

הרב ד"ר אלי עבאדי, רבה הבכיר שמונה על ידי איחוד האמירויות הערביות. (זה לא הרב הראשי, הרב הראשי הוא הרב יהודה סרנה): "ראינו תחומי עניין ומטרות משותפים, כולל מסחר, עסקים, תיירות, אבטחה, סייבר, חקלאות, טכנולוגיית מים, שיתופים אקדמאיים, וכמעט בכל תחומי העשייה האנושית. התחום החשוב ביותר שאני רואה שפורח, הוא קבוצות שונות שמחברות בין ישראל לקבוצות כמו 'שראקה', הן נוצרו אך ורק כדי להכיר זה את זה, ללמוד אחת מהשנייה ולהעריך זו את התרבות, המסורת והעקרונות הדתיים, המועצה היהודית של האמירויות (JCE) אירחה אמירתים רבים לסעודות שבת במהלך השנה האחרונה וניהלנו שיחות על המשותף ומה המאחד אותנו, קשרים וחברות אלו יבססו את ההסכמים לדורות רבים, ואני מאמין שהם ההישגים החשובים והמשמעותיים ביותר של ההסכמים".

הרב מנחם גנאק, מנכ"ל איגוד הכשרות OU: "מאז החתימה על הסכמי אברהם, איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו נעות בקצב מואץ כדי ליצור את התשתית לעידוד התיירות היהודית למדינותיהן. במובנים רבים, הן עלו על האמריקאים והאירופאים מבחינה זו. מטיילים דתיים נוטים לחפש שני דברים עיקריים כאשר בוחנים לאן ללכת, גישה לאוכל כשר, ובית כנסת להתפלל בו וגם ללמוד על התרבות היהודית, במהלך השנה היו פרסומים רבים בנוגע לאוכל כשר בשלושת המדינות, ובתור איגוד הכשרות הגדול בעולם, אנו גאים להיות חלק מהתהליך בסיוע ליצור תשתיות כשרות יותר במדינותיהם".

הסכם אברהם איחוד האמירויות הסכם שלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד