י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
העמיד פנים של תמים

מפקד הטאליבן שוחרר מהכלא במרמה, והביך את ארה"ב קשות

מפקד הטליבאן שנשא נאום ניצחון מתגרה מהארמון בקאבול שוחרר מכלא גואנטנמו לאחר שטען כי הוא "בעל חנות פשוט" שעזר לאמריקאים ורצה לחזור לאפגניסטן כדי לטפל באביו החולה

מפקד הטאליבן שוחרר מהכלא במרמה, והביך את ארה"ב קשות
המנהיג גולם רוחאני צילום: מתוך שידורי אל ג'זירה

אחד המפקדים הבכירים של הטליבאן שלעג לארה"ב בנאום הניצחון שנשא מתוך ארמון הנשיאות בקאבול שוחרר בעבר מכלא גואנטנמו לאחר שהבטיח לרשויות שהוא חוזר לאפגניסטן כדי לטפל באביו החולה, כך חושף ה'דיילי מייל' הבריטי.

האיש היה בין קבוצת לוחמים שהחזיקו ברובים ובאקדחים בעת שערכו מסיבת עיתונאים חגיגית ביום ראשון שעות ספורות לאחר שהנשיא אשרף גאני נמלט מארצו.

מומחים זיהו אותו בשם גולם רוחאני, לשעבר עצור בבסיס הימי של גואנטנמו, לאחר שהואשם על ידי גורמים רשמיים בארה"ב כי הוא סוכן אבטחה של משרד המודיעין של הטליבאן עם קשרים משפחתיים הדוקים עם בכיריו.

רוחאני חשף בפני אל ג'זירה כי הוא נכלא במשך שבע שנים בכלא שהוקם לפני כמעט שני עשורים כדי לכלוא את המחבלים המסוכנים ביותר בעולם. מסמכי משרד החוץ שהגיעו ל'דיילי מייל' הוכיחו שרוחאני עצור מספר 3, היה אחד האסירים הראשונים בכלא גואנטנמו, ואף שהה שם חמש שנים, מ-2002 עד 2007.

התיקים גם גילו שרוחאני הבטיח את שיחררו בסופו של דבר בכך שסיפר למנהלי כי הוא "בעל חנות פשוטה, ועזר לאמריקאים".

על אף שדורג כאיום ביטחוני בדרגה בינונית, מסמך ממרץ 2007 מאשר שרוחאני המשיך להתעקש שמעולם לא שמע על אל-קאעידה לפני 11 בספטמבר 2001 ורק הצטרף לטליבאן כ"צורך הישרדותי".

הוא טען שמשאלתו היחידה היא לחזור לאפגניסטן ולסייע לאביו, החולה, בהפעלת חנות המכשירים המשפחתיים בקאבול.

על פי התיק של רוחאני, הוא נולד בשנת 1975, וגדל בדרום מזרח אפגניסטן, הוא נשלח לאיראן על ידי הוריו כדי להימנע מהמלחמה האפגנית-סובייטית. הטליבאן השתלט על העיר ארבע שנים מאוחר יותר. הוא עבד שם ארבע שנים, עד שנעצר בשנת 2001 לצד גיסו, עבדול ואסיק, סגן שר המודיעין לשעבר של הטליבאן.

כזכור ארה"ב פתחה את בית הכלא הצבאי בבסיס הימי של גואנטנמו לאחר 11 בספטמבר 2001 כדי להחזיק שם לוחמי אויב שהואשמו בקשרים עם בן לאדן והטליבאן.

מפקד טליבאן ארה"ב מנהיג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד