י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חשבון נפש

לפעמים עדיף לשתוק: הסיבות למריבות ואיך מקשיבים

חשבון נפש בהקשבה פנימית: חודש אלול הוא הזדמנות לשפר את יכולת ההקשבה שלנו לעצמנו ולאחרים | כמה עצות להתבוננות פנימית וחשבון נפש בחודש הסליחות

לפעמים עדיף לשתוק: הסיבות למריבות ואיך מקשיבים
בית כנסת צילום: pixabay

חודש אלול כבר כאן, "חודש הסליחות", חודש שבו אנו מבטיחים לעצמנו להשתפר, להשתנות ולהיות אנשים טובים יותר.

וזהו חודש של הקשבה התבוננות, חשבון נפש ועצירה ולכן זו הזדמנות לשפר את יכולת ההקשבה שלנו.

האם ניסיתם פעם להקשיב למישהו במלוא תשומת הלב, ללא שיפוטיות, מבלי שהמחשבות מתרוצצות בראש כתגובת שרשרת לדברים הנאמרים, מבלי לכעוס על מה שנאמר ולחשוב איך לתקוף בחזרה, ללא הצורך לשאול שאלות רק כדי לספק את יצר הסקרנות, ללא הצורך לתת עצות או להחליט מה טוב ומבלי לרכל אחר כך מאחורי הגב ולהעביר את המידע שסיפרו לנו הלאה?

ומה עם להקשיב לעצמנו לאמת הפנימית ללא המסכות?

אחת הסיבות למריבות היא חוסר הקשבה

אחת הסיבות לוויכוחים, מריבות, קונפליקטים, חוסר תקשורת וכעסים זה שאנחנו לא באמת יודעים להקשיב. אנחנו קוטעים זה את זה, מתעקשים על האמת שלנו ולא מאפשרים לאחר להסביר וגם אם הוא טועה בעיננו לא יודעים לעצור.

ותחשבו איך היה הצד השני מגיב אם היה שומע אתכם אומר אני חושב אחרת במקום איזה שטויות אתה מדבר, או שרק היה שופך את ליבו ומדבר ואתם רק מקשיבים לו.

מהי הקשבה?

הקשבה היא מצב שבו אנחנו מצליחים לשים בצד את עצמנו, את הרגשות והמחשבות שלנו, ולהתרכז באמת ובתמים במה שהאדם האחר מדבר.  רק אחרי שהקשבנו והבנו אנו נבחר אם ואיך להגיב.

ולפעמים גם עדיף לשתוק

בפרקי אבות נאמר על שמעון בן גמליאל 'כל ימי גדלתי בין חכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה ולא המדרש הוא העיקר אלא המעשה וכל המרבה דברים מביא חטא '

עדיף לעשות מאשר לדבר ושמעון בן גמליאל מיחס את המסקנה לא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה לעובדה שהוא גדל בין החכמים תמיד היה מוקף בבית שלו אנשים חכמים ולכן הורגל בשתיקה וזכה להקשבה גדולה שאפשרה לו להשפיע הלאה

כשאנחנו בצרה, משבר, עניין שהוציא אותנו מאיזון לפעמים אנו רוצים שרק יקשיבו לנו. מבלי שיגידו לנו מה לעשות.

הרמב"ם אמר 'חכמה השתיקה לפיכך לא ימהר להשיב ולא ירבה לדבר'

השתיקה משמשת משמר לחכמה (סייג = גדר). ולכל אדם מציאות אחרת. כשאנו מקשיבים ולא מגיבים, אנו יוצרים מרווח בין גירוי לתגובה ומאפשרים לשאול שאלה פשוטה: מה עוד ניתן להסיק ממה שקרה?

הקשבה לעצמי דורשת התבוננות אומץ וכנות

להקשיב לעצמי זה להעז להתמודד עם הפחד להסתכל לו בעיניים לצמוח ממנו, לבחון מה קורה סביבי, לגלות חמלה ולהבין שאני אנושי. אבל יחד עם כל זה לקחת אחריות לתקן לשפר לדייק את מה שמפריע שלא יושב טוב על הלב.

זה אומר שאני סולח לעצמי לוקח אחריות ועושה חשבון נפש

השאלות שאתם שואלים את עצמכם הן יקבעו אילו אנשים תהיו. אנשים שלא נוהגים לדבר עם עצמם ואינם מנסים להבין מדוע התנהגו או הגיבו בצורה כזו לא יוכלו לתקן ולשפר את עצמם.

בכל יום תקשיבו לעצמכם יותר ותעשו תאום ציפיות עם עצמכם. כי אחריו יגיע האומץ להתמודד גם עם התשובות שקיבלנו. והאומץ יגיע רק שתהיו מוכנים להתמודד עם השאלות שהתחמקנו כל השנים בכל יום מחדש .

איך מקשיבים יותר לאחרים? כמה עקרונות בסיסיים

  • שמרו על קשר עין בכל זמן השיחה.
  • הקשיבו עד שהאחר יסיים לדבר מבלי להפריע.
  • אפשרו לבטא את הרגשות בכל עוצמתם.
  • אפשרו לשתוק והזכירו שאתם שם בשבילם.
  • הימנעו מלתת עצות, ביקורת, שכנוע או שיפוטיות.

"... בקש שלום ורדפהו..."

שתמיד נזכור שיש מקום לדעות נוספות, כי הזולת הוא אחר ושונה וגם אם יש חילוקי דעות עקב השונות יש לשוחח עליהם, להבינם ולנסות לתת מקום לדעות והרצונות השונים. צרכיו של האחר אינם יותר טובים או רעים, בסדר או לא בסדר, הם פשוט שונים ואחרים.

והלוואי שנדע יותר לעשות שלום  במקומות הפחות נוחים ומוכרים לנו.   

ולסיום תרגיל לחידוד ההקשבה:

אם אתם מבקשים ללמוד כיצד להקשיב, מומלץ לתרגל זאת קודם כל מול אדם קרוב – אך לא קרוב מדי. אדם שלא יציף בכם מיד משקעים ורגשות סוערים, ועם זאת תרגישו נוח לשוחח איתו.

בשלב הראשון תרגלו הקשבה עם האדם שבחרתם במשך חמש דקות ביום. תחילה תרגלו את כושר הזיכרון: הקשיבו לכמה משפטים, ואחר כך נסו לחזור על המילים שאמר – כן, ממש 'כמו תוכי'…

נסו, ואתם תראו כשתקשיבו לאחרים, יקרו לכם דברים נפלאים!

שיהיה חודש של הקשבה טובה וניקיון פנימי

מאת: חֶדִי חזן, מלווה ויועצת לתהליכי סליחה לשחרור כעסים

 

אלול סליחה הקשבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד