י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

נתניהו קיבל ארכה • "מחרימים את החרדים"

נתניהו קיבל ארכה • אומר: "הגעתי עם החרדים להבנות בשיוויון בנטל, אך יש חרם" • לפיד: "חרדים אני מחבק - המפלגות זה סיפור אחר" • ומה הגיבו אלי ישי וגפני?

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



ראש הממשלה נתניהו הגיע הערב (מוצ"ש) לבית נשיא המדינה, שמעון פרס, וקיבל ארכה להרכבת הממשלה, לאחר שלא הצליח לעשות זאת בארבעת השבועות שהוקצו לו.

בדבריו לנשיא אמר: "הגענו להבנות בנושא השיוויון בנטל, הציבור החרדי מוכן לקבל את ההבנות הללו, אך הסיבה העיקרית שלא הצלחתי במשימתי היא חרם".

"יש החרמה של ציבור במדינת ישראל וזה לא מתאים להשקפתי ואני עושה כל שביכולתי לאחד את העם".

"אני עושה כל שביכולתי לאחד את העם, מי שאמור להבין זאת זה ציבור המתנחלים. אנחנו מזדעזעים כשמחרימים סחורות של המתיישבים ביהודה ושומרון. אנחנו מזדעקים ובצדק. מי שצריך להבין את זה יותר מכול, הוא ציבור המתיישבים שעוברים חרמות יומיומיות".

עוד בנושא
הליכוד: בנט מחרים החרדים; אריאל: ספין זול • גפני: ייזכרו לדיראון עולם

יושב ראש הבית היהודי נפתלי בנט, הגיב בדף הפייסבוק שלו כי נתניהו בעצמו החרים את הציונות הדתית. "בימים שלאחר הבחירות אנשי הליכוד סרבו לדבר עם הבית היהודי. החרימו אותנו".

"אנו ציפינו להיות השותף הטבעי והראשון שנכנס לממשלת נתניהו. גם המלצנו על נתניהו לנשיא ללא העמדת תנאים, כפי שהבטחנו בבחירות, אך המסר מהליכוד היה פשוט: בשום מחיר הציונות הדתית לא תהיה בממשלה".

יו"ר מפלגת "יש עתיד" מתייחס הערב לראשונה בדף הפיייסבוק שלו, לאפשרות כי תקום ממשלה ללא חרדים ואומר: "אומרים עלינו שאנחנו פוסלים את החרדים. זה כמובן לא נכון. אנחנו לא פוסלים ולא מחרימים אף אדם, ובוודאי שאנחנו לא שונאים אף אחד. מוזר בעיני שאני כל הזמן מסביר לחרדים שאיננו שונאים אותם, אבל הם מתעקשים לטעון שאנחנו כן. איני מצליח מבין למה מישהו – אדם או קבוצה – יעשה ככל שביכולתו כדי לשכנע את עצמו ששונאים אותו", מבהיר לפיד.

"לא יעזור להם. כל יהודי בעולם הוא אחי, ואני לא אכנע לשיח השנאה. לא זאת בלבד, אני חושב גם שעולמנו היה דל יותר בלי לומדי התורה. אין זה אומר שהם אינם יכולים לעבוד או להתגייס לצבא, אבל לימוד התורה היא אחד מערכי היסוד של הישראליות ואין לנו קיום יהודי מבלעדי התורה.

"מצד שני, היתה פה מערכת בחירות ומשום מה התקבע פה העקרון האומר שלא משנה מה תוצאות הבחירות, ולא משנה באיזו השקפת עולם בחרו תושבי ישראל, המפלגות החרדיות חייבות להישאר בממשלה. הם לא "השותפים הטבעיים" של נתניהו, הם השותפים הטבעיים של כל מי שמנצח. ימין שמאל או מרכז, אין הבדל, תמיד נמצא את אלי ישי מחייך מצידו האחד של ראש הממשלה, ואת ליצמן מרצין פנים מצידו האחר. מדוע בעצם?

"האם מישהו שינה את החוקים ושכח להודיע לנו? האם מותר להקים ממשלה בלי הליכוד, בלי העבודה, בלי קדימה, בלי מרצ, בלי המפלגות הערביות, בלי כל מפלגה בעצם, אבל את החרדים חייבים תמיד להכניס לממשלה אחרת תואשם שאתה מטיל חרמות ופסילות? איזה מן תהליך דמוקרטי מוזר זה?

"אני לא פוסל בני אדם – חרדים או לא - אבל יש הבדל בין אנשים למפלגות. את החרדים עצמם עלינו לחבק ולקיים איתם דיאלוג אמיתי על עתיד המדינה, אולם המפלגות החרדיות הן סיפור אחר לגמרי.

"איני מאמין שש"ס ויהדות התורה יכולות לשבת בממשלה שתעשה את השינוי שעליו הלכנו לבחירות: השינוי בקריטריונים לדיור, לימודי ליב"ה לכל, השיוויון בנטל הגיוס, הקיצוץ המתבקש בתקציבי הישיבות...זהו סדר יום אזרחי חדש, אחר, שרוב מכריע של אזרחי המדינה תומך בו, אבל המפלגות החרדיות מתנגדות לו בתוקף. זו זכותם כמובן, אבל פוליטיקאים צריכים גם להיות מוכנים לפעמים לשלם את המחיר על עמדותיהם. המסקנה המתבקשת היא שלא יקרה שום אסון אם בקדנציה הקרובה הם יישבו באופוזיציה", כתב.

ח"כ איילת שקד מ'הבית היהודי' התייחסה גם היא לנושא ואמרה כי הברית בינה לבין מפלגתו של יאיר לפיד איתנה מתמיד. "נכון להיום אנחנו נכנסים לממשלה רק עם יש עתיד", אמרה בתכנית "המטה" בערוץ 10.

"אם ראש הממשלה היה פונה אלינו מיד אחרי הבחירות - היינו נכנסים", הוסיפה שקד. "לנתניהו הייתה תכנית מאוד ברורה, להקים ממשלה עם יש עתיד והחרדים. הוא קרא ללפיד והסביר לו למה הבית היהודי צריך להיות בחוץ", טענה.

"אנחנו ממש לא נגד חרדים", הדגישה, "נשמח מאוד אם יהיו בקואליציה. אנחנו לא פוסלים אף אחד. זה ספין שהליכוד מנסה לעשות על מנת להתסיס את החרדים".

אלי ישי: "יש הדרת חרדים"

השר אלי ישי הגיב הערב על החרמת המפלגות החרדיות בידי יאיר לפיד ונפתלי בנט.

לדבריו, "בכוונת רובהו הפוליטי של לפיד אין ולא הייתה כוונה להטיב עם מעמד הביניים, הסטודנטים ועוד. הוא גייס את יכולת הכתיבה, ההגשה והרטוריקה שלו למטרה אחת בלבד- הוצאת החרדים אל מחוץ לממשלה, אל מחוץ לחברה הישראלית. הוא לא הפנים שאיננו קבוצה לצד האוכלוסייה הישראלית - אנחנו חלק ממנה".

"הדרת החרדים הפכה עבורו לערך מקודש. השנאה של לפיד כלפינו חזקה יותר מהאהבה של בנט לחלקי ארץ ישראל השונים והדאגה להתיישבות, שאם לא כן, היה יודע שמחיר חבירתו ללפיד, הוא מחיר יקר עבור המתיישבים ביו"ש.

"השותפות בין השניים, ביום המחר, בסיום מופע היחצנות של לפיד להוצאת החרדים, תפגע במחנה אשר חרט על דגלו שלא תהיה התנתקות נוספת, המחנה שמבין שבטחון קודם לשלום. בנט אולי מנצח בקרב - אבל יפסיד במלחמה. הבית היהודי מכרו את נשמתם - את דיגלם- את עתיד ההתיישבות.

"בימים הקרובים, יקבע סופית הרכב הממשלה ללא חרדים ומה שייקבע עוד באותו היום - יהיה עתיד ההתיישבות. הפרחים לבנט. בנט הקריב את עתיד ההתיישבות על מזבח שנאת החרדים. נער הייתי וגם זקנתי- שנותיי בפוליטיקה למדו אותי רבות, ואשמח לשתף במשהו את המצטרפים החדשים: הרוצה לקדם שינויים חברתיים, ערכיים, פוליטיים ואף נורמות- עושה זאת תוך הבנה, כיבוד ולחיצת יד, לא תוך העברת החלטות, חוקים ותקנות, כאשר נושאי השינוי אינם חלק מהמשחק- אינם חלק ממקבלי ההחלטות. בנט שילם מחיר יקר, יקר מדי, לספק גחמות לפיד".

גם ח"כ משה גפני הגיב על דברי לפיד: "קל לומר איננו שונאים חרדים - ובפועל לעשות הכל כדי לפגוע בכל דרך באורחות חייו, באמונתו, בהשקפתו ובמצפונו של הציבור החרדי.

גפני הוסיף: "ראוי שלפיד ילמד מעט היסטוריה ויידע שיהדות התורה ישבה יותר שנים באופוזיציה מאשר בקואליציה - אך הטענה שלנו איננה כלפי 'יש עתיד' שמניפה ללא בושה את הדגל של החרמת החרדים, אלא כלפי שותפיו שסובלים מהחרמה קבועה וכעת הצטרפו לחרם של לפיד כנגד הציבור החרדי".

השמאל תוקף: "ממשלה לבנה ועשירה"

לעומתה, ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) האשים את הבית היהודי בכך שעדיין לא קמה ממשלה. "מי שמונע הקמתה של ממשלה לאומית בראשות הליכוד היא הבית היהודי. גם בעניין השוויון בנטל מתחיל להיראות לי כמו תירוץ של יש עתיד והבית היהודי לא להיכנס לממשלה. כבר היו קרובים מאוד להסכמה בנושא בין הליכוד לבית היהודי ויש עתיד", טען.

הברית המסתמנת ספגה התקפות מהשמאל, ח"כ סתיו שפיר (העבודה) תקפה את הברית בין לפיד לבנט ואמרה: "יש ברית בין שלושה גברים, שמה שמשותף להם זה שהם שייכים לאלפיון העליון. האם חשוב להם לצמצם פערים? לקבל את משרד האוצר בממשלת נתניהו, להיות המוציא לפועל של העוולות החברתיות שלו, זה לא תפקידינו. נעשה אופוזיציה נהדרת ונציע אלטרנטיבה לשלטון הקיים".

גם חברת הכנסת מרב מיכאלי מהעבודה התבטאה באותה מטבע ואמרה: "נתניהו, לפיד ובנט הם שלושה גברים לבנים, קפיטליסטים,עשירים מאוד, שרואים את העולם אותו דבר. כגוש ימין אין סיבה שלא יקים ממשלה וינהל מדיניות ימנית. ואז, נגמור עם הקשקוש הזה של המרכז ונראה באמת לאן ממשלה ימנית תיקח אותנו".

היא הוסיפה כי אין סיכוי כי מפלגתה תצטרף לממשלה: "הפערים הם תהומיים ונתניהו צריך להמיר את דתו כדי לגשר על הפערים בין שתי המפלגות".
הבית היהודי בנימין נתניהו הליכוד בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד