י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
יכל למנוע הכל

האסירים ששחרר אובמה גררו את נפילתה של קאבול

מנהיג הטליבאן שוחרר מכלא גואנטנמו בשנת 2014 בעסקת חילופי שבויים, על ידי נשיא ארה"ב דאז ברק חוסיין אובמה ששחרר חמישה מפקדים של הטאליבן ממאסר בגואנטנמו תמורת אסיר אמריקאי בשנת 2014. הוא הבטיח לציבור כי הטרוריסטים יועברו לקטאר ו"ימנעו מהם לגרום לכל צרה באפגניסטן", אך אתמול התברר, ההבטחה היתה רשומה על הקרח

האסירים ששחרר אובמה גררו את נפילתה של קאבול
חאירוללה ח'אירקווה צילום: צילום מסך הטלוויזיה האיראנית

זמן קצר לאחר ששוחררו כמה מחברי הטאליבן הידועים לשמצה ממאסר בגואנטנמו תמורת אסיר אמריקאי בשנת 2014 הם התחייבו לחזור להילחם באמריקנים באפגניסטן וניהלו מגעים עם חמושים טאליבנים פעילים שם. אך ממשל אובמה-ביידן העלים עין מדיווחי המודיעין המטרידים, ולא עבר זמן רב והעצורים המשוחררים השתמשו בקטאר כבסיס להקמת משטר גלות. כך מדווח ה'ניו יורק פוסט'.

בסופו של דבר האסירים המשוחררים הוכרו על ידי דיפלומטים מערביים כנציגים רשמיים של הטליבאן במהלך "שיחות השלום" האחרונות. מוקדם יותר השנה, אחד מהם ישב בשולחן לשיחות עם שליחו של הנשיא ביידן לאפגניסטן, במוסקבה, שם אחד מהם היה חלק במשלחת הטליבאן הרשמית שניהלה את התנאים הסופיים לנסיגת ארה"ב. הנסיגה שלבסוף התבררה כהשתלטות הטאליבן על השלטון לאחר 20 שנה.

האיש (Khairullah Khairkhwa) חאירוללה ח'אירקווה, הוא המוח של הטאליבן שאובמה שחרר מהכלא למרות שהפנטגון סיווג אותו כמסוכן מדי לשחרור.

מוקדם יותר השנה הבטיח ח'אירקווה, כי הטליבאן לא יפתח במתקפה צבאית אם ביידן יתחייב להסיג את כל החיילים האמריקאים שנותרו. הוא גם הבטיח לא לנקום באפגנים שעבדו עם הצבא האמריקאי או בממשלה הנתמכת על ידי ארה"ב בקאבול. אבל לא הראה סימנים של חרטה או שיקום בכלא.

ה'ניו יורק פוסט' מדווח כי השליח המיוחד של טראמפ שכנע את הבית הלבן שהממשלה הנתמכת על ידי ארה"ב לא תתמוטט והטליבאן לא ישתלט-למרות שמנהיגי הטאליבן הבהירו כי הם מבקשים להקים מחדש שלטון אסלאמי קפדני ללא התערבות חיצונית.

ח'אירקווה, שימש בעבר כשר הפנים של הטליבאן באפגניסטן, אז פיקח על אכיפת העונשים האכזריים, כולל עריפת ראשים וסקילה באבנים. לאחר ה-11 בספטמבר הוא נעצר בפקיסטן ונשלח לכלא גואנטנמו בשנת 2002. הפנטגון האשים אותו בקשר הדוק עם אוסאמה בן לאדן ואיש קרוב לאל קאעידה.

שתים עשרה שנים לאחר מכן, אובמה הוציא אותו מהכלא יחד עם עוד ארבעה מנהיגי טליבאן בכירים בתמורה לכך שהטליבאן ישחרר חייל אמריקאי, את רוברט ברגדאל, שנלכד על ידי הטאליבן לאחר שנטש את יחידתו באפגניסטן. ח'אירקווה וחבריו הוטסו מיד לקטאר לאחר שהיו שפוטים למאסר עולם.

אך דעת הקהל בארה"ב היתה נגד החייל ונגד העסקה כאשר נודעו עובדות היעלמותו ולכידתו. בסופו של דבר הוא נשפט בבית משפט והודה באשמה על עריקות והתנהגות לא הולמת בפני האויב. בשנת 2017 הוא נידון לשחרור עם קלון. בשנה שעברה אישר בית המשפט העליון לערעורים של הצבא האמריקאי את ההרשעה נגדו. כמה מחבריו החיילים נפצעו באורח קשה במהלך משימות חיפוש והצלה כשיצאו לאתרו באפגניסטן. הוא היה בשבי הטליבאן חמש שנים.

ה'ניו יורק פוסט' מציין כי אם אובמה וביידן שהיה אז סגנו, היו משאירים את חמשת הרוצחים של הטליבאן להירקב בכלא בקובה, סביר שקאבול לא היתה חוזרת לידי הטליבאן כרגע. ואולי האמריקאים לא היו מקריבים יותר מ-2,400 חיילים וטריליון דולר לשווא.

טאליבן ברק אובמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד